Sänka HC-halt Volvo S40 -00

jo-c
13 juni 2012 · 21 Inlägg

Jag var och besiktigade bilen för ett par veckor sedan och fick underkänt pga för hög Hc-halt vid tomgångskörning.
Efter att ha bytt ut tändstift och olja, samt hällt i ett par liter E85 i tanken så rullade jag glatt in för ombesiktning,
men värdet hade bara minskat från 139 till 130.
Någon som har något tips på vad man skulle kunna göra?

Volvo 240 "Olssons gamla" (1984)
Volvo S40 (2000)
jo-c
13 juni 2012 · 21 Inlägg

Btw så är både CO-värdet och Lambda-värdet OK

Volvo S40 (2000)
Volvo 240 "Olssons gamla" (1984)
Brådhis * Voff voff *
13 juni 2012 · 10 314 Inlägg

Ser att det är en GDI tyvärr... Googla på GDI och högt HC-värde så får du se. Tyvärr extremt vanligt fel på dessa. Det fanns någon tråd här för ett tag sedan om hur man kunde få ut sotet genom att försiktigt spruta in en vattendimma i insuget, men jag minns inte exakt vad som krävdes. Sök så hittar du nog den tråden oxå.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Daww3 Fordonsmekaniker
14 juni 2012 · 342 Inlägg

Är lambdan ok? Kan va den som spökar

DawwE
BMW 325i Halv M-Sport "Black Widow" (2006)
Mr_Lööf
14 juni 2012 · 1 917 Inlägg

Var bilen riktigt varmkörd när du kom till besiktningen? För det har jag märkt att om katalysatorn inte är riktigt uppvärmd så får man högt hc-värde.

Jag brukar som i regel köra en lång sträcka innan besiktning. Då vet jag att katalysatorn och motorn har uppnått sin arbetstemperatur.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
jo-c
14 juni 2012 · 21 Inlägg

Lambdan är som sagt ok, ja bilen var ordentligt varmkörd, efter en halvtimmas (ca) körning

Volvo 240 "Olssons gamla" (1984)
Volvo S40 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang