Tahoe 01a, Overdrive Hjälp

Cabron021
13 juni 2012 · 35 Inlägg

Hallå kära bilfolk.

Jag har precis skaffat mig en Tahoe LT Autoride, dels för att ha större bil och så kände jag att jag ville ha en bruksbil med v8a också wink

Nu till mitt bekymmer.

Den har ju rattväxel som jag kallar det med en knapp som kallas overdrive, men på den spaken står även "Haul" vilket betyder dra, transportera, frakta osv osv.
Ägaren som hade bilen innan sa att Overdriven ska användas när man drar släp och tunga saker och att man absolut inte skulle slå på den i höga farter.

I min värld och efter lite vad jag läst på amerikanska forum (inte så bra på engelska) så är det väl HELT tvärtom?

Overdrive ska väl användas i princip endast på landsväg för att få i den sista växeln för att få ner varvtalet på motorn samt för en mindre soppaförbrukning? Dock så ska man väl inte stämpla plattan i mattan med overdriven i?
Men då är ju min fundering varför det står "Haul" på spaken precis vid overdrive knappen.

Är det någon som vet exakt hur det här funkar?  Vill ju kunna använda den vid rätt tillfälle då den är till för att användas smile

MVH

TheMPG
13 juni 2012 · 141 Inlägg

Du kopplar ut överväxeln med denna knapp, vid tung last. Vid all övrig körning oavsett om du kör i stan eller landsväg så ska du inte röra knappen. Självklart kan du gasa när som helst oavsätt läge på knappen.

Jag fixar din A/C, skicka PM
Cabron021
15 juni 2012 · 35 Inlägg

Prövade igår, och varvtalet höjdes så det du säger måste ju stämma smile
Tack så mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang