Köpråd: Saab 900

Brennte
14 juni 2012 · 27 Inlägg

Hallå alla Saab frälsta! Har funderat lite på en första generationens Saab 900, gärna från slutet av 80-talet till 1993. Har nyss börjat att läsa på lite om dessa bilar, men ni får mer än gärna hjälpa mig i mitt sökande. Det jag är intresserad av att veta är först och främst de olika motoralternativs för och nackdelar. Sedan all information om annat man ska tänka på med dessa bilar mottages med glädje.

  Tack på förhand // En redan från födseln "smyg saabfantast"

Mattsson_91 Självlärd
15 juni 2012 · 3 083 Inlägg

Första gången jag ser någon som vill köpa Saab 900 gen 1 yikes tongue.

Men här finner du allt du behöver veta smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_900

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
15 juni 2012 · 65 Inlägg

Försök hitta en med 16-ventilsmotor. Mer hästar och så slipper du K-Jetronic insprutet.
I rostväg bör du titta på undre länkarmsinfästningar fram, golvet på förar- respektive passagerarsida, nederdelen på dörrarna, reservhjulsbaljan och backluckan(gäller mest för Combi Coupé) .   

Finns mer att säga men detta är vad jag har snappat upp efter att ha ägt 900 i 1,5 år smile Tips och råd kan du säkerligen få också på www.900klubben.se och Svenska Saabklubbens forum.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
Brennte
15 juni 2012 · 27 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Första gången jag ser någon som vill köpa Saab 900 gen 1 yikes tongue.

Men här finner du allt du behöver veta smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_900

Jamen tacka för det, tyckt om dem sen jag var lill-liten smile

Pvpjtgb1111 skrev:
Försök hitta en med 16-ventilsmotor. Mer hästar och så slipper du K-Jetronic insprutet.
I rostväg bör du titta på undre länkarmsinfästningar fram, golvet på förar- respektive passagerarsida, nederdelen på dörrarna, reservhjulsbaljan och backluckan(gäller mest för Combi Coupé) .   

Finns mer att säga men detta är vad jag har snappat upp efter att ha ägt 900 i 1,5 år  Tips och råd kan du säkerligen få också på www.900klubben.se och Svenska Saabklubbens forum.

Mjo, K-jetronic har alltid gett mig lite onda aningar. Tackar för tipsen! smile

discokapten Kapten på disco!
15 juni 2012 · 1 729 Inlägg
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Mattsson_91 Självlärd
15 juni 2012 · 3 083 Inlägg

Brennte skrev:

Volvo142_73a skrev:
Första gången jag ser någon som vill köpa Saab 900 gen 1 yikes tongue.

Men här finner du allt du behöver veta smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_900

Jamen tacka för det, tyckt om dem sen jag var lill-liten smile

Pvpjtgb1111 skrev:
Försök hitta en med 16-ventilsmotor. Mer hästar och så slipper du K-Jetronic insprutet.
I rostväg bör du titta på undre länkarmsinfästningar fram, golvet på förar- respektive passagerarsida, nederdelen på dörrarna, reservhjulsbaljan och backluckan(gäller mest för Combi Coupé) .   

Finns mer att säga men detta är vad jag har snappat upp efter att ha ägt 900 i 1,5 år  Tips och råd kan du säkerligen få också på www.900klubben.se och Svenska Saabklubbens forum.

Mjo, K-jetronic har alltid gett mig lite onda aningar. Tackar för tipsen! smile

Okej. Har aldrig gillat Saab och speciellt inte 900 gen 1. Men har nu fått en gratis som blir min förstabil i höst när kortet är fixat tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Trekmeister
16 juni 2012 · 272 Inlägg

Ytterligare ett ställe att kolla upp när det kommer till rost är stötdämparnas infästningar bak, ganska vanligt att det rostar sönder.

Klart du ska ha en og900, riktigt rolig bil att köra och snygg är den också!

Absinthe-Racing
16 juni 2012 · 310 Inlägg

Nederkanten på dörrarna och innanför skärmkantslisterna är 2 klassiska rostställen jag alltid hittade rost på när jag skaffat både 900or och 99or. Om framsätet är väldigt hårt att sitta på kan säckväven under sittdynan vara sprucken och nånting vara dit stoppat. Vedtränbrukade jag använda och dessutom vara så fräck att jag sa att den verkar vara så välvårdad att inte ens framsätet är nersuttet när jag sålde dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang