Köpråd:Förstabil budget 35k.

Zaint
19 maj 2012 · 24 Inlägg

i ditt fall säger jag nissan 200sx med en ordentlig oljekyl, går bra lätt trimmat och relativt billig och roligare att titta på än en volvo. körde själv min impreza gt som förstabil sommar och vinter, visst kör man för fort men bättre att man gör det i en bil som är byggd för det än att man gör det i nån sunkig skrothög.
för handen på hjärtat vem med nytaget körkort testa inte bilen lite?.  och har du råd med en bil du verkligen vill ha och kan känna dig stolt över så är det grymt mkt roligare.
men bilar som är vettiga i den prisklassen är nog mest BMW e36/46 325/328 men ska du trimma så Nissan 200 enklare och billigare att bygga på nåt som redan har turbo. Lycka till wink

Toyota Celica GT-Four "Kurai Akuma" (1995)
Skoda PickUp "Like a Caddy" (1999)
Low
19 maj 2012 · 3 321 Inlägg

Zaint skrev:
i ditt fall säger jag nissan 200sx med en ordentlig oljekyl, går bra lätt trimmat och relativt billig och roligare att titta på än en volvo. körde själv min impreza gt som förstabil sommar och vinter, visst kör man för fort men bättre att man gör det i en bil som är byggd för det än att man gör det i nån sunkig skrothög.
för handen på hjärtat vem med nytaget körkort testa inte bilen lite?.  och har du råd med en bil du verkligen vill ha och kan känna dig stolt över så är det grymt mkt roligare.
men bilar som är vettiga i den prisklassen är nog mest BMW e36/46 325/328 men ska du trimma så Nissan 200 enklare och billigare att bygga på nåt som redan har turbo. Lycka till wink

Helt klart testar man smile men man blir ju lätt beronde på att leka ofta med en rolig bil. Det är ju rätt så ofta det dyker upp trådar " blev av med körtkortet, prövotid "  - "åkt fast på fartkamra". Dock så säger dom alltid det är en kompis, men det är ju sjävla som åkt fast. Sen skyller dom på polisen "för dom har inget bättre att göra"


Men visst skaffa en rolig bil från första början om du kan hålla farten osv tongue

Zaint
19 maj 2012 · 24 Inlägg

precis men det händer ju vilken bil man än kör och helförsäkra skiten så är det bara att åka sen! haha gnälla på polisen ja fast finns sköna såna med tongue vart stannad förra fredagen som tur va hade dom ingen radar framme men fick blåsa osv, det gick ju bra sen säger polisen (jag förstår att det är kul att åka fort i en sån här bil, men du kanske inte måste göra det mitt inne i stan eller?) haha men annars är det tydligen okej? xD

Low skrev:

Zaint skrev:
i ditt fall säger jag nissan 200sx med en ordentlig oljekyl, går bra lätt trimmat och relativt billig och roligare att titta på än en volvo. körde själv min impreza gt som förstabil sommar och vinter, visst kör man för fort men bättre att man gör det i en bil som är byggd för det än att man gör det i nån sunkig skrothög.
för handen på hjärtat vem med nytaget körkort testa inte bilen lite?.  och har du råd med en bil du verkligen vill ha och kan känna dig stolt över så är det grymt mkt roligare.
men bilar som är vettiga i den prisklassen är nog mest BMW e36/46 325/328 men ska du trimma så Nissan 200 enklare och billigare att bygga på nåt som redan har turbo. Lycka till wink

Helt klart testar man smile men man blir ju lätt beronde på att leka ofta med en rolig bil. Det är ju rätt så ofta det dyker upp trådar " blev av med körtkortet, prövotid "  - "åkt fast på fartkamra". Dock så säger dom alltid det är en kompis, men det är ju sjävla som åkt fast. Sen skyller dom på polisen "för dom har inget bättre att göra"


Men visst skaffa en rolig bil från första början om du kan hålla farten osv tongue

Toyota Celica GT-Four "Kurai Akuma" (1995)
Skoda PickUp "Like a Caddy" (1999)
WIPA
19 maj 2012 · 820 Inlägg

låt pappa köpa en ferrari..tappa kortet, sen är det klart..meningslös tråd detta, dags att känna på verkligheten...

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Zaint
19 maj 2012 · 24 Inlägg

fast nu är det ju inte riktigt det tråden handlar om?? han vill ju ha hjälp att hitta en vettig och rolig bil för 35k knappast några dröm summor ens för en 18 åring? klart att han kan bli av med kortet om han kör för fort... men det kan ju lika gärna gå för fort i en Trabant?

masseT5R skrev:
låt pappa köpa en ferrari..tappa kortet, sen är det klart..meningslös tråd detta, dags att känna på verkligheten...

Skoda PickUp "Like a Caddy" (1999)
Toyota Celica GT-Four "Kurai Akuma" (1995)
WIPA
19 maj 2012 · 820 Inlägg

Zaint skrev:
fast nu är det ju inte riktigt det tråden handlar om?? han vill ju ha hjälp att hitta en vettig och rolig bil för 35k knappast några dröm summor ens för en 18 åring? klart att han kan bli av med kortet om han kör för fort... men det kan ju lika gärna gå för fort i en Trabant?

masseT5R skrev:
låt pappa köpa en ferrari..tappa kortet, sen är det klart..meningslös tråd detta, dags att känna på verkligheten...

lära sig att köra först kanske å sluta drömma..blev bara så trött på hela inställningen.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masquerade Aldrig nöjd
19 maj 2012 · 804 Inlägg

Länkar några jag skulle kolla på om jag hade dina krav. Det finns gott om BMW att välja på, jag tror dock att det är 328 E36 du borde kolla på i din budget, samma modell av E46 känns lite väl billig för 35k och hade därför väckt misstanke hos mig.

Firebirden har en V6 istället för den V8 som folk vanligtvis är ute efter. Det sänker värdet och gör den perfekt för din budget. Den jag har länkat till är manuell(vilket inte är det vanligaste på amerikanska bilar) och har nog tillräckligt med kraft. Likt BMW är den dock svårtrimmad, mig lockar den främst för det speciella utseendet.

Sist länkar jag till tre Mercedes, detta lite motsägelsefullt i och med att jag aldrig hade köpt en manuell sådan (inte av de andra heller för den delen). Av dessa skulle jag främst kolla på CLK:n. Jag äger en (dock 320) och tycker att de är fantastiska bilar, enligt mig riktigt snygga också. När den begav sig kallades den länkade modellen för "sportversionen" av press och kammade hem goda omdömen.

C230k är jag tyvärr inte så hemma på men som alternativ till E36 328 så är det betydligt lättare att hitta ett fint exemplar, märket är helt enkelt inte lika populärt bland ungdomar. Det är dessutom svårt att hitta annat än positiva åsikter om modellens pålitlighet, någon med mer kunskap om den får gärna fylla på med information men vad jag ser är en driftsäker, snygg modell med bakhjulsdrift och gott om kraft.


http://www.blocket.se/kronoberg/Pontiac … 15&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_328 … 15&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/BMW_328 … 15&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … 15&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 15&w=3
http://www.blocket.se/halland/Mercedes_ … amp;last=1

Jag håller för övrigt inte med om att det skulle vara bättre att köpa en tråkig eller klen bil inledningsvis. Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, köp en kraftfull bil och lär dig köra ansvarsfullt. Även i lagliga hastigheter är en mer kraftfull bil roligare och jag litar på att de allra flesta har tillräckligt med självkontroll för att inte köra bort kortet direkt bara för att man kan.

Senast redigerat av Masquerade (19 maj 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.
WIPA
19 maj 2012 · 820 Inlägg

hehe ja jo bmw å pontiac är ju så svårtrimmade..får du ge dig...och en snik firebird är inte värd ett skit..så köp inte en sån...

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masquerade Aldrig nöjd
19 maj 2012 · 804 Inlägg

masseT5R skrev:
hehe ja jo bmw å pontiac är ju så svårtrimmade..får du ge dig...och en snik firebird är inte värd ett skit..så köp inte en sån...

Svårtrimmat kanske var fel ordval, snarare betydligt dyrare än att trimma en turbobil. Värdet på Firebirden gör den perfekt för ts budget: 160hk V6 kommer fortfarande att kännas fullt tillräckligt som förstabil.

Senast redigerat av Masquerade (19 maj 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.
WIPA
19 maj 2012 · 820 Inlägg

Masquerade skrev:

masseT5R skrev:
hehe ja jo bmw å pontiac är ju så svårtrimmade..får du ge dig...och en snik firebird är inte värd ett skit..så köp inte en sån...

Svårtrimmat kanske var fel ordval, snarare betydligt dyrare än att trimma än turbobil. Värdet på Firebirden gör den perfekt för ts budget: 160hk V6 kommer fortfarande att kännas fullt tillräckligt som förstabil.

bättre han köper en bmw 525 då tex..192 hk bra väghållning osv..men är med på vad du menar.hehe..sen är det alltid dyrare att trimma en sugmotor än turbo..om man gör det riktigt då..men på en bmw tex räcker det med chip å avgas för att dom ska gå bra för en nytaget kort å 18 år..räcker att dö i.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Rquired Allmänt envis
19 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Rquired skrev:

Nybergrobin skrev:

Bakhjulsdrivet kan bli knepigt om man är ovan och har stark motor tongue  Skulle hellre ha en framhjulsdriven bil då den går rakt fram men rätar på sig vid hjulspinn iaf, det gör då inte en bakhjulsdriven bil

Edit: tänkte på vinter väglag nu

En framhjulsdriven bil som tappar greppet baktill på vintern är inte en barnlek att räta ut. Det är enkelt att säga eller skriva att man skall gasa sig ur en situation, men ens naturliga reaktion när man blir överraskad bakom ratten är knappast att ge full gas så att bilen drar in aktern i spår igen.

Men folk verkar tro att framhjulsdrivna bilar endast kan understyra och bakhjulsdrivna endast kan överstyra...

Det är absolut inte enkelt att "gasa sig ur sladden" men det går till skillnad motför en bakhjulsdriven bil tongue Körde min a4 1,8t med ca 200hk och framhjulsdrift genom hela vintern så jag vet att det kan vara jävligt att gasa sig ut situationen när det väl inträffar.

Man kan gasa sig ur en sladd med bakhjulsdrift också även om det kräver lite erfarenhet, men fördelen med bakhjulsdrift och en oerfaren förare är just motsatsen: Koppla ur och styr emot, två grundläggande instinkter till skillnad från att ge full gas.

Och till den senaste diskussionen, nog för att sugmotorer har en nackdel när det kommer till att öka effekten men jag tycker 328i står sig väl ändå. Redan original (193hk i motorn) kan den matcha betydligt starkare turbobilar som en 850 T5-R, och byter du insug kan man med enkla medel nå upp till 220hk på bakhjulen.

Ingen raket, men mycket motor för pengarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
WIPA
19 maj 2012 · 820 Inlägg

ja just haha..trimmar både bmw och volvo så lycka till med det..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Rquired Allmänt envis
19 maj 2012 · 12 512 Inlägg

masseT5R skrev:
ja just haha..trimmar både bmw och volvo så lycka till med det..

Nu blev jag osäker på vad du menar, men tolkar det som tvivel.

En original 328i mot en original 850 T5-R:
328i:
0 - 80 km/h    4,8 s
0 - 100 km/h    6,9 s
0 - 120 km/h    9,6 s
0 - 140 km/h    13,1 s
0 - 160 km/h    17,4 s
0 - 180 km/h    23,6 s
850 T5-R:
0 - 80 km/h    5,6 s
0 - 100 km/h    7,3 s
0 - 120 km/h    10,1 s
0 - 140 km/h    13,0 s
0 - 160 km/h    17,3 s
0 - 180 km/h    22,6 s

Där var ingen tid till 200km/h för BMWn, troligen tappar den en del mot Volvo med tanke på tappet mellan 160-180km/h och visst speglar inte ovanstående siffror prestanda i alla lägen , men tycker du det är en stor skillnad när BMW har ett effekthandikapp på 47hk och dessutom bakhjulsdrift med en högre energiförlust i drivlinan?

Original insug till M52B28 är dessutom en ordentlig flaskhals och en medveten sådan, insuget från M50B25 är däremot matchat med motorn och ger ensamt en ordentlig effektökning. För att få ut så mycket effekt som möjligt bör man montera grenrör från en M3 3.2 (Gärna hela avgasröret) och montera ett chip eller mappa bilen. Då har ett flertal 328i-ägare mätt upp en effekt runt 210hk på bakhjulen, en del har till och med mätt upp så mycket som 220hk.

Tittar man på dessa insug bredvid varandra, syns skillnaden ganska tydligt:
http://desmond.imageshack.us/Himg148/scaled.php?server=148&filename=intakeportcomparo.jpg&res=landing

Edit: Bilden fungerade inte.

Senast redigerat av Rquired (19 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Low
19 maj 2012 · 3 321 Inlägg

Zaint skrev:
fast nu är det ju inte riktigt det tråden handlar om?? han vill ju ha hjälp att hitta en vettig och rolig bil för 35k knappast några dröm summor ens för en 18 åring? klart att han kan bli av med kortet om han kör för fort... men det kan ju lika gärna gå för fort i en Trabant?

masseT5R skrev:
låt pappa köpa en ferrari..tappa kortet, sen är det klart..meningslös tråd detta, dags att känna på verkligheten...

Jo men man blir ju inte lika gasglad i en sådan? För man vet att den är slö.

Caffe
19 maj 2012 · 1 436 Inlägg

Low skrev:
Jo men man blir ju inte lika gasglad i en sådan? För man vet att den är slö.

Nu hade jag förvisso ingen trabant utan en Saab 9000, men utan turbo och med slirande koppling var den väl nästan lika slö. När man är 18 och tror man är odödlig är det inget hinder, då går alla bilar på fullgas mest hela tiden. Så jag vill nog hävda att man blir lika gasglad, men att följderna (hastigheten) inte blir lika stora med 50hk som med 500hk...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Kollan
19 maj 2012 · 618 Inlägg

Jag tycker du ska strunta i bilar med v8, alldeles för mkt häst när man just har fått körkortet, hellre köra på 320,323,325 eller 328 - e36 alltså.
Annars kolla lite Audi's b5 modell, 1,8t 1,8ts 2.6 eller 2.8 kanske?

Min första bil var e36 320i o dem var räckte gott o väl för att busa lite.. Sen provade jag på e36 325i, den gick det att busa ordentligt i..
Kör nu Audi a4 1,8tsq..

Sen har ju vissa föreslagit 200sx, dom är ju också roliga men finns ju inte allt för många som Inte är sönderskrivade. smile

johan____
17 juni 2012 · 11 Inlägg

Så här blev det,jag tänkte om ordentligt och köpte en audi a4 1,8tq-96 för 14k. För då har jag pengar över så jag har råd göra något på bilen och inte bara köpa och ställa undan.Och för alla som misstolkade det så tänkte jag inte trimma innan jag hade lärt mej och köra riktigt,jag ville ha en bli med bra förutsättningar för att trimma och inte en bil som jag skulle börja med att vråltrimma.

Senast redigerat av johan____ (17 juni 2012)

Kollan
17 juni 2012 · 618 Inlägg

Det är en fin bil!
Hoppas du är nöjd.smile

Pontaaa
17 juni 2012 · 493 Inlägg

Det var ett jädrans snack i tråden om att man inte kan köra för att man är 18år... Ni har ju ingen aning om personen i fråga har åkt på isen sen han var 5år eller om han har tävlat i ungdomsklasser inom bilsport t.ex... Rent generellt dock så mognar man lite i trafiken efter ett par år, vilken förkunskap man än besitter...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Low
17 juni 2012 · 3 321 Inlägg

Pontaaa skrev:
Det var ett jädrans snack i tråden om att man inte kan köra för att man är 18år... Ni har ju ingen aning om personen i fråga har åkt på isen sen han var 5år eller om han har tävlat i ungdomsklasser inom bilsport t.ex... Rent generellt dock så mognar man lite i trafiken efter ett par år, vilken förkunskap man än besitter...

Precis, men hur många har kört på is?(visst halkbanan )Hur många har kört bilsport?? Kanske tv spel jao..... Finns ju en anledning varför försäkringen är dyr för folk med färsk körkort.. Men men........smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang