Svårstartad efter regn.

Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Tja har en Audi A4 1.8t -04a.
Har antagligen kört i för mycket vatten då det ösregna så nu dan efter går det knappt att starta bilen sad Antagligen vatten som trängt in någonstans. Men frågan är var? Behöver snabba svar då ja måste åka till jobbet om nån timma.

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2012 · 26 186 Inlägg

Kan vara många olika orsaker.
Blött/igenkorkat luftfilter.
Blöta tänddelar.

Med mera med mera..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Ok men vad bör man göra? Kan man vänta tills det torkar? Eller kommer det ens o göra de?

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2012 · 26 186 Inlägg

Ice_On_FiRe skrev:
Ok men vad bör man göra? Kan man vänta tills det torkar? Eller kommer det ens o göra de?

Det du skulle kunna göra är ju att plocka ur luftfiltret till exempel och för det första undersöka om det är blött..är det de så kan du ju hänga det på tork.
Annars så om du ställer in bilen i ett varmgarage..eller om den får stå ute i solen, så är det ju klart det torkar upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Ok. Tackar

Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Ja vet inte riktigt om de kan va luftfiltret. För efter bilen startat kommer en massa larm på att saker skulle va ur funktion dessutom så nollställs klocka o tid varje gg ja startar. Några tips?

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2012 · 26 186 Inlägg

Låter ju som nån kortslutning..nollställs klockan efter varenda start?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Ja de gör den. Sen så la ja märke till att batteriet hade helt tömts på baterivatten och då såg ja att munstycket till den lilla slangen som e koplad till batteriet gått av. Så. När ja fyllde på me baterivatten så ran de ba ut. Vet inte riktigt va den slangen har för betydels? Dessutom efter att ja kopplat ut batteriet en stund så la helt plötsligt nyckelns fjäril avstängning av. Va kan de bero på?

Senast redigerat av Ice_On_FiRe (19 juni 2012)

Tobbetdi Diesel ska man ha!
19 juni 2012 · 482 Inlägg

Fjärren tappade minne i samband med att du lossade batteripol. Sätt nyckel i tändningslås, slå på tändning och tryck på en knapp på fjärr i minst 2 sekunder så är den inkodad.
Om klockan nollställs vid varje start så har kombiinstrumentet blivit knas.
Om bilen fortfarande är svårtstartad så misstänker jag att dina tändspolar har blivit blöta.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 juni 2012 · 5 042 Inlägg

Ice_On_FiRe skrev:
Ja de gör den. Sen så la ja märke till att batteriet hade helt tömts på baterivatten och då såg ja att munstycket till den lilla slangen som e koplad till batteriet gått av. Så. När ja fyllde på me baterivatten så ran de ba ut. Vet inte riktigt va den slangen har för betydels? Dessutom efter att ja kopplat ut batteriet en stund så la helt plötsligt nyckelns fjäril avstängning av. Va kan de bero på?

slangen är väl bara en ventilation om det blir för högt tryck ?
fjäril ? Antar att du menar nyckelns fjärrkontroll ? kanske startspärr som gått igång om batteriet har vart urladdat/för dåligt/brända element ?
Testa att dra ut minus polen i 5 - 10  minuter så ska väll startspärren/motorstyrenheten "nollas" Kanske testa med en kompis "fräsha" batteri med ?

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (19 juni 2012)

C H E V R O L E T <3
Tott
19 juni 2012 · 130 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Fjärren tappade minne i samband med att du lossade batteripol. Sätt nyckel i tändningslås, slå på tändning och tryck på en knapp på fjärr i minst 2 sekunder så är den inkodad.
Om klockan nollställs vid varje start så har kombiinstrumentet blivit knas.
Om bilen fortfarande är svårtstartad så misstänker jag att dina tändspolar har blivit blöta.

Tror mer att han har dåligt med ström så när han vrider om nyckeln så dras all ström ut bara.. brukar va så när man har dåligt med ström..

Du behöver nog ett nytt batteri

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 juni 2012 · 5 042 Inlägg

Tott skrev:

Tobbetdi skrev:
Fjärren tappade minne i samband med att du lossade batteripol. Sätt nyckel i tändningslås, slå på tändning och tryck på en knapp på fjärr i minst 2 sekunder så är den inkodad.
Om klockan nollställs vid varje start så har kombiinstrumentet blivit knas.
Om bilen fortfarande är svårtstartad så misstänker jag att dina tändspolar har blivit blöta.

Tror mer att han har dåligt med ström så när han vrider om nyckeln så dras all ström ut bara.. brukar va så när man har dåligt med ström..

Du behöver nog ett nytt batteri

1+

C H E V R O L E T <3
Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Ska dra ner o testa med att kopla in ett annat bilbatteri med startkablar. Får vi se hur de går. Nån som vet om de kan va farligt att åka med ett läckande batteri.?

Senast redigerat av Ice_On_FiRe (19 juni 2012)

Drönirettab
19 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Hur i hela fiden kan batterisyran rinna ur batteriet, har du monterat batteriet upp-och-ner eller?

Ventilationen på ett batteri sitter ju uppe på locket, enda sättet att syran ska rinna ut är att vända batteriet eller lägga det på sidan.

Ice_On_FiRe
19 juni 2012 · 80 Inlägg

Haha nej men på höger sida av batteriet finns en liten nippel typ som man kopplar på en slang vilket tydligen ska reglera vatten nivån för de rinner ut. Och hela den nippeln har gått sönder.

Drönirettab
19 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Vad är det för batteri?

Jag har aldrig sett ett batteri som fungerar på det där sättet i så fall. För att ett batteri ska bli "helt tömt på vatten" så måste ju nippeln sitta i nederkant, det kan inte stämma. Marin/fritidsbatterier brukar ha en nippel med slang uppe vid locket där gaser kan ventileras ut om det blir för högt tryck inuti batteriet. smile

Ice_On_FiRe
20 juni 2012 · 80 Inlägg

Ok men de visa sig trots allt vara batteriet.. Så tack för alla svar.

Ice_On_FiRe
20 juni 2012 · 80 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad är det för batteri?

Jag har aldrig sett ett batteri som fungerar på det där sättet i så fall. För att ett batteri ska bli "helt tömt på vatten" så måste ju nippeln sitta i nederkant, det kan inte stämma. Marin/fritidsbatterier brukar ha en nippel med slang uppe vid locket där gaser kan ventileras ut om det blir för högt tryck inuti batteriet. smile

Titta på denhär videon så förstår du vad ja menar. http://m.youtube.com/watch?v=wIdzjjcEu-c

Drönirettab
20 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Om det är den översta videon du menar så är den där anslutningen precis den jag menar, en avluftning som ska ventilera bort överflödiga gaser om det blir för högt tryck i batteriet. Batteriet kan inte "tömmas helt" om endast den anslutningen är trasig, det måste i så fall vara en spricka i hela höljet för att en sån sak ska kunna hända.

Nu har du iof fixat felet, men jag ville bara påpeka vad den anslutningen är till för och att batteriet inte kan tömmas helt ifall själva anslutningen är trasig. Det måste vara "mer trasigt" än så för att en sån sak ska hända. smile

Ice_On_FiRe
21 juni 2012 · 80 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det är den översta videon du menar så är den där anslutningen precis den jag menar, en avluftning som ska ventilera bort överflödiga gaser om det blir för högt tryck i batteriet. Batteriet kan inte "tömmas helt" om endast den anslutningen är trasig, det måste i så fall vara en spricka i hela höljet för att en sån sak ska kunna hända.

Nu har du iof fixat felet, men jag ville bara påpeka vad den anslutningen är till för och att batteriet inte kan tömmas helt ifall själva anslutningen är trasig. Det måste vara "mer trasigt" än så för att en sån sak ska hända. smile

Ok tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang