Knaster i ljudet (ibland).

scienta
20 juni 2012 · 41 Inlägg

Go kväll! Det är så att jag har problem med ljudet i bilen. När jag ökar volymen över en viss gräns (beroende på musik) så börjar det att knastra i högtalarna. Om jag höjer lite till när det knastrar så ökar inte volymen, utan knastrar bara ännu mer.

Det är inte fel på högtalarna i sig, för detta felet kommer och går. Precis när jag köpte bilen och installerat stereon (en sånhäringa) så knastrade det, men efter någon dag slutade det och fungerade bra i 1-2 veckor. Sedan kom det tillbaka igår då jag hittade och kopplade in original-högtalarna i bak som satt oanvända.

Annat som är värt att nämna är att batteri-lampan har lyst ibland när bilen gått på tomgång, men sedan slocknat på lite högre varvtal. Jag själv kan nada om bilar, men buden jag fått angående vad som kan vara fel är dessa:

*Jord-fel
*Generatorn
*Urladdat batteri

Som total nybörjare är jag tacksam för all hjälp jag kan få! Gärna med utförlig beskrivning om hur man gör, om ni har någon idé vad som kan vara fel. Bilen i fråga är en Opel Corsa -00.

SjodinsBubbla Gladen Beetle
20 juni 2012 · 237 Inlägg

Hur menar du knastrar typ som när man knövlar ihop ett papper? Eller att högtaleren låter som den gungar o spelar illa?

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
20 juni 2012 · 41 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Hur menar du knastrar typ som när man knövlar ihop ett papper? Eller att högtaleren låter som den gungar o spelar illa?

Hej och tack för att du tar dig tid!

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men lite åt "pappers-hållet" som du nämnde tror jag.

SjodinsBubbla Gladen Beetle
20 juni 2012 · 237 Inlägg

Visst låter det ungefär som man lägger nålen på en LP skiva i högtalarna kan det antagligen var jorden.

För att utesluta att det möjligen inte distar. Det är ju så att huvud enheten oftast inte ger den effekt för att spela högtalarna fullt ut. Men låter som du har problem med jorden någonstans alternativt en störning vilket kan ha med jorden att göra. Du nämnde aldrig om du har slutsteg eller inte men jag utgår från att du inte har det.

Men nu för att komma till rätta med problemen så tar vi steg för steg för amatörenas afton.

Beroende på var högtalarna nu sitter. Antagligen i dörrarna eller i instrument panel. Kolla kablar och anslutningar så att det är okej då menar jag att inga synliga trådar utanför kabeln längs med dragning från stereon.

Sen om du har en multi meter kolla spänning till stereon bakom och mät för respektive ström kabel och jordkabel.  Sen kolla spänning från generator till batteri, kolla batteriet. Ett friskt batteri med ett lika friskt generator borde ge uppåt en 14 volt.

Om du inte har en multi meter blir det besvärligt då är det en gissnings lek utan vidare. Då får du stänga av elektronik och köra normalt. Om din bil har svårt att hålla varvtalet på tomgång efter en stunds körning eftersom du nämnde att batterilampan lyser (ibland) Jag erfarde att man ibland var tvungen att gasa till i korsningar då man hade 2 slutsteg i gamla bilar och inte ville få motorstopp för att generatorn inte pallade med att hålla igång hela kalaset o sonika ville göra processen kort.

Men som sagt jag kan bara råda dig till att kika på grejerna hur det ligger till med elektroniken. Det låter udda att du skulle ha problem med att driva huvudenheten med bilen!!!

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
20 juni 2012 · 41 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Text

Korrekt uppfattat att jag enbart driver med stereo-enheten och att högtalarna sitter dörren. Hur svårt är detta att göra och går det att få beskrivet mer i detalj vart man börjar för att leta eventuellt jordfel?

SjodinsBubbla Gladen Beetle
20 juni 2012 · 237 Inlägg

scienta skrev:

NickeEriksson skrev:
Text

Korrekt uppfattat att jag enbart driver med stereo-enheten och att högtalarna sitter dörren. Hur svårt är detta att göra och går det att få beskrivet mer i detalj vart man börjar för att leta eventuellt jordfel?

Det är inte allt för avancerat. När du koppla in stereon var du väl tvungen att koppla ur förra eller hur?

Det sitter en ganska fin kabel härva på ca 10-12 olika kablar i massa glada färger som du använde en adapter till för det inte kul när någon klippt och labbat efter egna önskemål när man ska använda det som är ISO standard.

Genomgående så är kablarna uppdelat i dessa färger om jag inte minns helt galet. Men jag gillar adaptrar.

Röd = 12 V tändning
Gul = Memory
Svart = Jord
Blå/vitrandig = Remote
Orange = Dimmer
Grön/lila/Vitt/Grått = Högtalare. Vilken som går till vilken sida minns jag inte. Måste inte va i dessa färger just på din bil men generellt. Men "-" är ofta svart randig för minus kabeln från högtalarna

Kontrollera alla dessa att dem sitter som dem ska och mät om du kan. En del nissar tycker om att sätta den svarta på stereo chassit.

Nu till dörrarna. Eftersom din kunskap angående skruvande och elektronik får du kontrollera dem enkla grejerna då. Du koppla in högtalarna i dörrarna ju! Då skruva lös och undersök själva högtalaren + kon så att den är hel.  Kolla konen och upphängningen. Skruva tillbaks efter inspektion. Kika kablarna i dörr skarven att det inte skaver emot plåten eller så när du öppnar.

Frågan är hur du kopplat allt ifrån början när du bytte stereo och sen koppla ihop högtalarna?, hur ser kablarna ut bakom stereon? Bild?

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
20 juni 2012 · 41 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Text

Allting var för-draget och det enda jag behövde göra var att ansluta stereon med ISO-kontakten till bilens kontakt. Har därför ingen aning om hur det ser ut.

Jag kan se till att ordna bilder imorgon, några speciella önskemål mer exakt på vad som vill ses?

Om jag nu hittar min multimeter, vart och vad är det som ska mätas?

Senast redigerat av scienta (20 juni 2012)

SjodinsBubbla Gladen Beetle
20 juni 2012 · 237 Inlägg

scienta skrev:

NickeEriksson skrev:
Text

Allting var för-draget och det enda jag behövde göra var att ansluta stereon med ISO-kontakten till bilens kontakt. Har därför ingen aning om hur det ser ut.

Jag kan se till att ordna bilder imorgon, några speciella önskemål mer exakt på vad som vill ses?

Om jag nu hittar min multimeter, vart och vad är det som ska mätas?

Bilder på flertal kablar mellan Iso o stereo.

Bilder på Högtalarens anslutningar, kon, talspole membran dvs inte bara en bild tagen när den sitter skruvad i dörren.

Bilder på Batteri och Generator kablar i motor rummet om du kan lyckas lokalisera vilka som går vart. Generatorn sitter ofta inte långt från batteriet alldelles nedanför. "En grå klump".

Är det en klo till multimeter kan testa att sätta den runt batteri kabeln vid +. Hittar du kabeln till generatorn tar du den där. Har du en med pinnar tar du minus på chassie och en batteri. Minus på chassi o en på generatorn. Mät mellan polerna. Stereon om du kommer åt med "pinnarna" att mäta kring svart och röd. Testa mät med både bilen igång och sen avstängd.

Det går endast att spekulera vad det kan vara för fel. Pröva gärna en polares stereo eller så och gör att konstaterande om det blir skillnad sen.

Glöm inte att koppla bort minus polen vid alla typer som rör bil elektronik överhuvudtaget när du börjar rodda i ditt system. Men för att mäta ska allting var påkopplat som vanligt.

Senast redigerat av NickeEriksson (20 juni 2012)

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
20 juni 2012 · 41 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Text

Ok, ska se till att fixa bilderna imorn! Multimetern har pinnar och är billigare Clases-modell (funkar?).

Ska även pröva med en annan bilstereo. Gamle far bor inte så långt bort och blev inspirerad till ny stereo när jag köpte min, så kan nog låna hans att pröva med.

SjodinsBubbla Gladen Beetle
21 juni 2012 · 237 Inlägg

scienta skrev:

NickeEriksson skrev:
Text

Ok, ska se till att fixa bilderna imorn! Multimetern har pinnar och är billigare Clases-modell (funkar?).

Ska även pröva med en annan bilstereo. Gamle far bor inte så långt bort och blev inspirerad till ny stereo när jag köpte min, så kan nog låna hans att pröva med.

Vilken multi meter som helst funkar. Så länge den mäter.

Försvinner problemet med byte av stereo så lär du få lite mera hum om vad som är problemet.

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
21 juni 2012 · 41 Inlägg

Ok, nu ska vi se här! Jag tog lite bilder och jag hoppas de gör någon något klokare. Länk till album: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=36906

Som ni kan se på bilderna så verkar högtalaren trots allt vara spräckt. Lustiga är ändå att det lät bra en period.

Men det är ju ingen idé att felsöka när det ser ut sådär. Det tråkiga är bara att den där "monteringsramen" ser ut att vara sönder-moddad och högtalaren har uppenbarligen tagit i gallret framför (se strecket över upphängningen där den är spräckt). Kommer få göra någon specialare med det där.

Ursäkta att det inte blev fler/bättre bilder och att jag hann inte heller mäta med multimeter. Lagade lite rost på bagageluckan, så har haft fullt upp ändå.

Nya högtalare lär inhandlas nästa vecka, har ni några förslag på vad jag bör välja? Vill ha ett matchande par 6.5" och 6*9" ifrån ljudia (har bara ett par mil till den fysiska butiken). Budgeten är ~1000-1500:- just nu och räkna gärna på ett par högtalare som inte dör direkt av lite volym (ljudkvalité är väl inget jag räknar med oavsett). Kommer köra utan steg till en början, men tänkte senare köpa ett sånt här att driva lite extra med och även förbereda för en mindre baslåda (ämnar inte höras på flera km avstånd, men något lite som ger extra tryck ini bilen).

Har funderat på dessa:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 6-p728930/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 8-p368432/

Hur tror ni dessa är i jämförelse med de "betydligt" billigare:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … -6-p78244/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 69-p78245/

Värt de ~500:- extra?

Senast redigerat av scienta (21 juni 2012)

SjodinsBubbla Gladen Beetle
21 juni 2012 · 237 Inlägg

scienta skrev:
Ok, nu ska vi se här! Jag tog lite bilder och jag hoppas de gör någon något klokare. Länk till album: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=36906

Som ni kan se på bilderna så verkar högtalaren trots allt vara spräckt. Lustiga är ändå att det lät bra en period.

Men det är ju ingen idé att felsöka när det ser ut sådär. Det tråkiga är bara att den där "monteringsramen" ser ut att vara sönder-moddad och högtalaren har uppenbarligen tagit i gallret framför (se strecket över upphängningen där den är spräckt). Kommer få göra någon specialare med det där.

Ursäkta att det inte blev fler/bättre bilder och att jag hann inte heller mäta med multimeter. Lagade lite rost på bagageluckan, så har haft fullt upp ändå.

Nya högtalare lär inhandlas nästa vecka, har ni några förslag på vad jag bör välja? Vill ha ett matchande par 6.5" och 6*9" ifrån ljudia (har bara ett par mil till den fysiska butiken). Budgeten är ~1000-1500:- just nu och räkna gärna på ett par högtalare som inte dör direkt av lite volym (ljudkvalité är väl inget jag räknar med oavsett). Kommer köra utan steg till en början, men tänkte senare köpa ett sånt här att driva lite extra med och även förbereda för en mindre baslåda (ämnar inte höras på flera km avstånd, men något lite som ger extra tryck ini bilen).

Har funderat på dessa:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 6-p728930/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 8-p368432/

Hur tror ni dessa är i jämförelse med de "betydligt" billigare:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … -6-p78244/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 69-p78245/

Värt de ~500:- extra?

Glanat igenom bilderna. Kunde inte se så många konstigheter. Dolda fel och annat spännande går inte att utgöra från bilderna vilket man inte kan göra normalt sett heller. Men det enda jag kunde notera att du hade sprickor och hål i högtalarna om det nu inte tillhör designen. wink Batteriet kan vara gammalt och hade en del onödiga kablar som hade kapats och bara hänger i tomma intet.

Det enda i såfall jag kan tänka mig är att högtalarna är dåliga från början eller att din stereo är nått juck med.

Och angående högtalarna om jag stått i din sits. Jag hade lätt väntat på JBL över dem billiga Zachry. (vet inget om dessa men det är kines grejer säkert) Man får vad man betalar för. En polare till mig är skitnöjd med ett komplett JBL system i sin Audi som låter över förväntan faktiskt. Inte top of the world kanske samt att det inte är 150 db på grejerna men det gick o kräma på en del med fram systemet i JBL och en aktiv sub. smile

Lycka till i fortsättningen med byggande kan nog inte klura ut så mkt mera angående "knastret" vad det beror på egentligen.

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
scienta
22 juni 2012 · 41 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Text

Jag har faktiskt haft Zachry-högtalare förut (fast PA-grejer) och de funkade ok. Men vet inte hur de står sig mot JBL. Får väl fråga i butik om de har några råd. Kan nog va värt med JBL ändå, lär väl bli så.

Så om vi tippar på ett fel så är det högtalarna? Hur funkar det med original-kablarna, de verkar rätt klena (borde jag dra om till nyköpet?)?

Drönirettab
22 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Eftersom batterilampan lyser ibland så har du antagligen laddningsproblem också, du måste hitta orsaken till detta för att inte riskera framtida problem med dåligt laddat batteri eller störningar i stereoanläggningen.

Mät vilken laddspänning det är direkt på batteripolerna, låt motorn gå på tomgång och ha endast halvljuset igång (inga andra förbrukare). Spänningen bör kunna hålla sig på minst 14 V, som NickeEriksson skriver. Kolla skicket på drivremmar så att de inte slirar, en sån sak kan göra att generatorn laddar dåligt. smile

scienta
22 juni 2012 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom batterilampan lyser ibland så har du antagligen laddningsproblem också, du måste hitta orsaken till detta för att inte riskera framtida problem med dåligt laddat batteri eller störningar i stereoanläggningen.

Mät vilken laddspänning det är direkt på batteripolerna, låt motorn gå på tomgång och ha endast halvljuset igång (inga andra förbrukare). Spänningen bör kunna hålla sig på minst 14 V, som NickeEriksson skriver. Kolla skicket på drivremmar så att de inte slirar, en sån sak kan göra att generatorn laddar dåligt. smile

Tack för upplysningen! Far som agerar lite bilråd åt mig tror på att det behöver bytas något kol i generatorn(?). Får se till att leta fram den jäkla multimetern (vart den nu har tagit vägen), så jag kan göra de där mätningarna.

Drönirettab
22 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Min erfarenhet är att batterilampan inte alls vill lysa när kolen är dåliga, då får nämligen inte batterilampan någon jordreferens från generatorn. Det kan ju också vara så att symptomen blir olika beroende på vilket av kolen som är dåligt, där är jag inte säker.

Att kolla upp laddregulatorns kol är ändå en bra sak att göra. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang