Ena bakhjulet lutar inåt?

A-Lindskog
24 juni 2012 · 48 Inlägg

Har en Opel Vectra -97 som vänstra bakhjulet lutar rätt mycket innåt på, tycker också att de lutar lite innåt i framkant om man säger så. drar man kraftigt i överkant på hjulet så kluckar det. sen om man kör på grusvägar eller när de är halt så vandrar baken rätt skapligt på vägen.

är de någon som har nån gissning på vad de skulle kunna vara?

rough_boy
24 juni 2012 · 811 Inlägg

Hjullagret

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
A-Lindskog
24 juni 2012 · 48 Inlägg

även fast det inte låter något alls?

Jiimpa
24 juni 2012 · 767 Inlägg

Det är med all säkerhet hjullagret

A-Lindskog
24 juni 2012 · 48 Inlägg

men de brukar väl höras när ett hjullager är påväg att bli dåligt eller är slut? ska tillägga att jag typ måste hänga på däcket och dra för att kluckljudet ska komma.

ligger två bilder i albumet opel om de hjälper smile

Senast redigerat av A-Lindskog (24 juni 2012)

Jiimpa
24 juni 2012 · 767 Inlägg

Ett lager kan vara glapp utan att ge ifrån sig ljud.

rough_boy
24 juni 2012 · 811 Inlägg

Det kan vara jullagret också, det ska bara användas vintertid, försök att få tag i ett "midsommarlager" istället wink

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
OMRT Truckerwannabe
24 juni 2012 · 58 Inlägg

Har du kollat hur bussningarna ser ut? Nog för att lager kan vara dåliga utan att låta, men det är ovanligt. Och då hjulet inte linar upp som det ska så bör det vara en eller flera av bakvagnens bussningar som gått på semester.

Jiimpa
24 juni 2012 · 767 Inlägg

OMRT skrev:
Har du kollat hur bussningarna ser ut? Nog för att lager kan vara dåliga utan att låta, men det är ovanligt. Och då hjulet inte linar upp som det ska så bör det vara en eller flera av bakvagnens bussningar som gått på semester.

nog för att dåliga bussningar kan få bilen att svaja på vägen men inte får dom väl hjulet att luta inåt. Har jag aldrig varit med om.
Är ju ganska enkelt att kolla. om han vickar på hjulet och centrumet glappar så är det lagret.

A-Lindskog
27 juni 2012 · 48 Inlägg

hissade upp bilen igårkväll och kröp under å kollade.
de visade sig vara en länkarmsbussning som var helt slut, den som sitter aldeles brevid stötdämparfästet.

när jag tog tag uppe och nere på hjulet (när de var i luften) kunde jag röra de ca 5mm fram å tillbaka, glappade inget horrisontelt. och tur var väl de då hjullagren inte var så billiga, strax över 2000 på mekonomen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang