Audi a4 1.8ts oljelampan lyser

fish Allfixare
10 juni 2012 · 1 475 Inlägg

Oljekockset är bränd olja som blir "hårt" eller vad man ska säga och täpper igen oljesil/kanaler.

JUSTer
10 juni 2012 · 451 Inlägg

mb_pucken skrev:
Japp eller oljekox eller hur det stavas. En svart tjock beläggning som sätter igen dom flästa små hål. Har sett allt för många exempel på jobbet. Vissa motorer har gått å rädda, andra är bara att byta ut.

Du jag har sett de där och hör o häpna!!

Orginal packningen som är flytande måste vara feldoserad från fabrik

Har hittat vita rester i silen

LeafBox Lat Perfektionist
10 juni 2012 · 6 359 Inlägg

JUSTer skrev:

mb_pucken skrev:
Japp eller oljekox eller hur det stavas. En svart tjock beläggning som sätter igen dom flästa små hål. Har sett allt för många exempel på jobbet. Vissa motorer har gått å rädda, andra är bara att byta ut.

Du jag har sett de där och hör o häpna!!

Orginal packningen som är flytande måste vara feldoserad från fabrik

Har hittat vita rester i silen

Ytterst tveksam, jag skulle snarare skylla på long-life skiten som folk häller i.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
mb_pucken
10 juni 2012 · 5 091 Inlägg

Samma här. Alla motorer jag bytt och reparerat har gått med long life olja. Så var nog bara en tillfällighet om det berodde på packningsmassa. För tror inte att den blir svart å hård och sätter sig i oljekanaler, oljerör och tråg å ventilkåpa m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
11 juni 2012 · 482 Inlägg

LL oljan är ingen höjdare! Det är det som är boven i dramat!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
JUSTer
14 juni 2012 · 451 Inlägg

LeafBox skrev:

JUSTer skrev:

mb_pucken skrev:
Japp eller oljekox eller hur det stavas. En svart tjock beläggning som sätter igen dom flästa små hål. Har sett allt för många exempel på jobbet. Vissa motorer har gått å rädda, andra är bara att byta ut.

Du jag har sett de där och hör o häpna!!

Orginal packningen som är flytande måste vara feldoserad från fabrik

Har hittat vita rester i silen

Ytterst tveksam, jag skulle snarare skylla på long-life skiten som folk häller i.

Aa möjligen, men de var två bilar på rad..

Men själva oljan är inte dålig, det är sträckan körd med oljan som är mindre bra

smile

LeafBox Lat Perfektionist
14 juni 2012 · 6 359 Inlägg

JUSTer skrev:

LeafBox skrev:

JUSTer skrev:

Du jag har sett de där och hör o häpna!!

Orginal packningen som är flytande måste vara feldoserad från fabrik

Har hittat vita rester i silen

Ytterst tveksam, jag skulle snarare skylla på long-life skiten som folk häller i.

Aa möjligen, men de var två bilar på rad..

Men själva oljan är inte dålig, det är sträckan körd med oljan som är mindre bra

smile

Njaa, dålig och dålig. Den är ju inte bra.
Den är ju gjord för längre livsläng, vilket säkert kommer på bekostnad utav andra aspekter. Och eftersom den ändå inte håller så mkt längre (utan att sätta igen motorer) så är den ju jämfört med en vanlig olja - Rätt jävla dålig tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
fish Allfixare
14 juni 2012 · 1 475 Inlägg

Håller med Leafbox till 100% Tom VAG verkstaden här i stan dömer ut skiten. Å då tjänar ju dom ändå pengar på att sälja skiten, men avråder ändå.

TS_quattro fyrkrafsare
14 juni 2012 · 1 443 Inlägg

kan inte annat än instämma angående longlife, det är bara dynga, kör på nån 5W-40 helsyntet istället och byt var 1500:e mil, jag körde min TS på det i över 10000 mil och det fanns inte en enda tendens till koks i den efter att den gått över 21000 mil totalt (hade ner tråget och kollade)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Latino
27 juni 2012 · 48 Inlägg

Hallå där igen.

Nu på onsdag ska jag byta olje pumpen men har en fråga, sitter olje silen med pumpen eller är det nåt som är separat?

dawwe ...has left the building...
27 juni 2012 · 4 474 Inlägg

RÖD lampa betyder ALLTID att man skall stanna o stänga av motorn, med undantag för Airbag lampan då, ja o bromslamppan för har man inga bromsar blir det svårt o stanna:). PS: ABS lampan är väl orange oftast så det går bra o rulla vidare till närmsta verkstad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Latino
27 juni 2012 · 48 Inlägg

Tack för infot dawwe...men det svarar inte min fråga jag ställde..

dawwe ...has left the building...
27 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Latino: E väl onödigt att upprepa det svar du redan fått, förmodligen "sludge" (koks) i din motor...Har man kört med en oljelampa som lyser rött så betyder det att motorn (lager mm) inte fått smörjning, vilket ofta leder till motorbyte, därav min uppmaning att alltid stänga av motorn vid en lampa som lyser rött...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mb_pucken
27 juni 2012 · 5 091 Inlägg

Som svar på din fråga. Ja dom sitter ihop. Men silen och röret går att skruva bort utan att ta bort pumpen. Säker på att det bara är det som är kasst på din motor? Lyft ventilkopan samtidigt och kolla kammaxel lagren. Räcker att lyfta ett överfall åt gången och kolla. Brukar i 9 fall av 10 vara repor i lagerbanorna. Har du sen åkt långt med lampan lysande så gissar jag på att något mera är slut. Risken är sjukt stor iaf. Ska du sen ändå byta sil och pumpen så kör i en motor rengöring. Sonax har en som är ok. Redline har nog en å har jag för mig men den har jag inte provat. Sen om du lyfter ventilkåpan så kolla även kediesträckaren som jag sa i nått tidigare inlägg.
Lycka till mvh pucken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Latino
27 juni 2012 · 48 Inlägg

Yes ska göras, tack så mycket för infot.

dawwe, nu får du ta och läsa om min fråga som var om olje silen satt ihop med olje pumpen och inge annat.

Senast redigerat av Latino (27 juni 2012)

dawwe ...has left the building...
28 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Latino: Läs om ditt första inlägg igen, du frågar INTE om silen sitter ihop med pumpen...Men i regel så sitter pickupen (och silen!) monterad mot pumpen...Mitt svar är i allra högsta grad relaterat till urpsrungsfrågan, hardock inte läst alla följdfrågor/svar..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang