Effektökning med grövre tryckrör Saab900ng !!!

Fear38
10 juli 2012 · 658 Inlägg

Jag har lite fundering om det är märkbar skillnad att uppgradera montera på 2.5" tryckrör i effekt? Än att köra på original 2". Sen blir det ju lite snyggare under huven oxå samtidigt wink Gäller Saab900ng T5 motorn.

KristianRS5
10 juli 2012 · 79 Inlägg

Nope blir ingen skillnad

HereComesTrouble Livsnjutare
10 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Det du kan vinna på är att du kan få en lägre insugstemp med det större röret och därigenom få lite mer effekt.
Större area=Mindre motstånd. Mindre motstånd=Lägre temp.

spokenratt
10 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Mm.. möjligen lite, men antagligen inget som är märkbart.. Snyggare dock!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Melin82
10 juli 2012 · 513 Inlägg

snyggare helt klart, mer effekt får du men det får du när du servar bilen med, fast dock inte så du märker det.

mikael_86
10 juli 2012 · 860 Inlägg

bilen blir bara mer snyggare med polerat 2.5tums tryckrör + kanske en ytterst liten effektökning som du knappt märker av...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
caromania Forummoderator
10 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Jag skulle påstå att du riskerar att få en märkbart större turbofördröjning, mer rör att fylla som tar tid innan trycket är uppe. Plus att tryckfallet blir större. Kan du inte få tag på rätt storlek rör? Det skulle ge kanske ge en något snabbare spool up och eliminerar ju problemet med att de gamla slangarna blir som ballonger när man kör fullt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HereComesTrouble Livsnjutare
10 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Nu Skiljer det antagligen en del mellan en saab motor och en corvette motor..

Men vi har inget tryckfall och ingen fördröjning av laddtryck trots 4".

Därimot 32 graders insugstemp vid 23 grader i luften..Det hade vi inte med 3"!

Melin82
10 juli 2012 · 513 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Nu Skiljer det antagligen en del mellan en saab motor och en corvette motor..

Men vi har inget tryckfall och ingen fördröjning av laddtryck trots 4".

Därimot 32 graders insugstemp vid 23 grader i luften..Det hade vi inte med 3"!

Håller med dig. Fast rent teoretiskt så tar det längre tid att fylla det men det är lite som effekten, inte märkbar bakom ratten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang