Volvo 740 turbo (B230FT) Laddar bara ibland!

Thorseeeen
14 juli 2012 · 278 Inlägg

Tjenare, som rubriken säger så har jag problem med att min 740 laddar väldigt sällan eller nästan aldrig... Bilen har en T04e turbo som jag laddar ca 0,9 med.
Bilen gick utan problem i tisdags när jag parkerade den och bilen stod på samma ställe helt orörd i två dagar. Sedan när jag skulle iväg med bilen igen så laddar den bara 0,1-0,5... Men så finns det dom gånger då bilen laddar ca 1,2+.
Har kollat IC, testat med annan WG, kollat slangar, lyssnat efter insugs läckage, avgas läckage, kollat öppna dumpen, känt på wg porten på turbon (inte kollat i turbon) ja allt jag kan tänka mig...

Så ska förklara lite vad jag gjort dagarna innan detta hände... Det började med att bilen dog när man svängde och min walbro var då trasig så jag har nu bytt till en pump från en 16v 740. Jag har även höjt bränsle tryck till ca 4,3-4,5 bar då jag kör på E85 nu istället för 95 och den har gått hur bra som helst på e85. Så mycket annat har jag faktiskt inte gjort.

Så nu sitter jag lite fast och tänkte om någon annan kunde dela med sig av sina tankar om problemet. Dom gånger bilen laddar sådär mycket är oftast vid motor bromsningar eller när bilen står parkerad länge och då laddar den ordentligt till man släppt gasen... Låter som att turbon snurrar på bra men den bygger liksom inget tryck... Någon som kan ha en aning om vad felet kan vara? Finns inga felkoder heller.

All hjälp uppskattas! //Linus

EDIT: WG som jag testade med var dock en saab original till en 900 som jag fick justera så den inte gick att spänna mer för att få på den och då laddade den ca 0,3

Senast redigerat av Thorseeeen (14 juli 2012)

matti
14 juli 2012 · 7 Inlägg

Hej

Låter som turbon är slut då du skriver att den laddar på bra när du bromsar. troligen tar vingarna i huset och när du bromsar till flyttar axeln sig lite och snurrar fritt ett tag. Sitter det nån laddtrycksstyrning på den som kan hänga sig?

Bara några ideer, lycka till smile

Mvh
Mathias
mhtuning.se
Thorseeeen
14 juli 2012 · 278 Inlägg

matti skrev:
Hej

Låter som turbon är slut då du skriver att den laddar på bra när du bromsar. troligen tar vingarna i huset och när du bromsar till flyttar axeln sig lite och snurrar fritt ett tag. Sitter det nån laddtrycksstyrning på den som kan hänga sig?

Bara några ideer, lycka till smile

Tjenare, har känt på turbon på sug sidan och den glappar nästan ingenting ut och in och snurrar hur fint som helst när bilen är igång och man gasar med den samt när man snurrar på den för hand. Men blir att plocka bort den idag och testa! Tack för tipset smile

matti
18 juli 2012 · 7 Inlägg

Hur går det?? Har du fått nån ordning på det?

Mvh
Mathias
mhtuning.se
Thorseeeen
19 juli 2012 · 278 Inlägg

matti skrev:
Hur går det?? Har du fått nån ordning på det?

Både ja och nej... Trycksatte ic och den var sprucken så den är nu bytt. Så nu laddar den ofta men händer någon enstaka gång att den inte laddar sen huxflux kan den ladda igen nästa gång man gasar. Tror dock det är wg som är slut för den är jäkligt mjuk. Men har fått ett avgas läckage nu någonstans innan turbon så kan också vara det som spökar. Plockade av turbon och den var i nyskick!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang