Öppet sportluftfilter till 940 LTT är det värt?

DriveOrDie
24 juli 2012 · 258 Inlägg

Hej, tänkte köpa ett öppet filter till min 940 LTT och undrar om den här är bra så som det står i beskrivningen :
http://www.scstyling.com/bmc-oppet-spor … 15693.aspx
Eller den här är överdrivet för en sån bil, om man vill ha nu kvalitet?
Finns andra varianter skriv gärna/länka.!

Mvh Kalle

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
24 juli 2012 · 2 203 Inlägg

Bara ett öppet filter ger inget mer än att du kommer höra dumpventilen. Suger du in varmluft så förlora du hk istället. Så ordentlig avskärmning behövs.

Liten intressant video om öppet filter.  http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Drunk A.Sörman
24 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Helt okej Bmc.Aem.Jr. där har du några som är okej men skulle föredra Aem eller Bmc

JR får man vara jäkligt försiktig när man skruvar ditt då det lätt blir ett hål vid slangklämman = trasig lmm om man har otur.

Dagge88
24 juli 2012 · 629 Inlägg

Rspeter skrev:
Bara ett öppet filter ger inget mer än att du kommer höra dumpventilen. Suger du in varmluft så förlora du hk istället. Så ordentlig avskärmning behövs.

Liten intressant video om öppet filter.  http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Lite ot, men kolla 2:20, han tafsar på killen längst till höger :s

För att vara ontopic: Kör själv med BMC filter, och min LMM lever än så länge..

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
VD-Design
24 juli 2012 · 1 324 Inlägg

Bmc är fina grejer!

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
DriveOrDie
24 juli 2012 · 258 Inlägg

Ja då vet jag att BMC och andra som det skrev är bra. Då vet jag vad jag ska gå på smile
Var inte ute efter effekt men lite efter dumpventilen, och att inte förstöra LMM oc
h vevhuset osv.
Tack för svaren!

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
TobbeTT
25 juli 2012 · 948 Inlägg

körde i flera år med ett sånt öppet bmc filter i min 940t 97:a utan några problem och ett tips är försök att få dit nått mer fäste så att inte filtret hänger löst

Pro_fxr jobbar påre
25 juli 2012 · 751 Inlägg

men grejen är att du kommer säkerligen tappa effekt om du inte skärmar av filtret från värme.. behöver inte vara nå speciellt.. en plåt som lägger på den sida om filtret som är mot motor... sen drar du friskluftsintaget in framöver filtret..

hade öppet på min V50 T5.. de märktes att filtret var där. bilen vart lite tamare med originalfilter. dvs. hämmad

Audi A5 (2008)
twin_cam Smålänning
25 juli 2012 · 7 877 Inlägg

Originalfiltret är fullt tillräckligt stort för att inte vara en bromskloss under typ 300 hk.

Jag kör det i min bil, helt enkelt för att burken är klar med avskärmning och kalluftintag från fabrik. Skönt att slippa lite av dumpens pysande också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
phille18
25 juli 2012 · 179 Inlägg

Jag körde ett annat filter när jag hade orginalturbon, ej avskärmat eller så, o min insugstemp med orginal intercooler låg på ca 27-33 grader under körning med 0.85 bars ladd.

Dvs inte högt.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
aqulio
25 juli 2012 · 1 146 Inlägg

jag har kört på  http://sv.bsr.se/products/4900700/ tycker den är helt okej men nu ska man byta till en som är bättre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang