Saab 9-5 problem?

hanselundgren
12 oktober 2005 · 3 Inlägg

Hej!
Vet någon om Saab 9-5 lätt får problem med drivknutarna? Har en 9-5 vektor -02 som gått 6200mil där det "klongkar/hugger" från styrning när jag svänger häger och samtidigt ger gas. Svänger jag vänster märks inget...
Tacksam för svar från kunniga då jag själv inte kan något!

Echelon
12 oktober 2005 · 186 Inlägg

Hade liknande problem på min gamla saab 900 från -88, På hydro där jag lämnade in den trodde mekanikern först att det var drivknutarna, dock visade det sig att avgasröret hade lossnat och låg o dunkade mot bilen när jag svängde höger och gasade...

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
AdamOpel DraMinBil.nu
12 oktober 2005 · 1 016 Inlägg

gå o prata med en saabverkstad. tror knappast det sitter ett löst avgas-system på en så pass ny bil du..du har nog rätt med drivknutarna är jag rädd för.
men låter det inget när du inte ger gas åt höger?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Stoffe Verkmästare
13 oktober 2005 · 97 Inlägg

Det har varit problem med att rattstången glappar. Det ger ett litet klonkljud ibland när man bromsar eller gasar på. Finns ju en liten risk att det är lösningen på ditt problem.

Mvh Stoffe

hanselundgren
13 oktober 2005 · 3 Inlägg

Tack för alla svar. Har idag även upptäkt ett mycket kraftigt "skakande" i ratten när jag bromsar in hårt. Har precis köpt nya däck som är välbalanserade. Fick tipset att det kanske kan vara styrstaget som det är glapp i.
Provade en klassiker att köra sakta 360grader med fullt styrutslag men det kom inget knäppande ljud som det brukar (enl vissa) om det är fel på drivknutarna.
Får nog ta mig till Saab verkstaden i morgon och hur många tusen fattigare jag blir......

Stoffe Verkmästare
14 oktober 2005 · 97 Inlägg

Om det skakar i ratten när du bromsar så är det främre bromsskivorna som är skeva.

Mvh Stoffe

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
14 oktober 2005 · 605 Inlägg

Jag hade ett liknande fel på vinterbilen en toyota yaris -01, men det var bromskivorna som var kassa...

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
aX0
14 oktober 2005 · 4 Inlägg

Echelon skrev:
Hade liknande problem på min gamla saab 900 från -88, På hydro där jag lämnade in den trodde mekanikern först att det var drivknutarna, dock visade det sig att avgasröret hade lossnat och låg o dunkade mot bilen när jag svängde höger och gasade...

Jag har också varit med om det ljudet...Trodde det var ngt allvarligt men det var som du säger, avgasröret låg mot hjulet.. Bytte bara gummit som det hänger i... Hade också en 900, 80-talare.. Men jag säger inte att det är det felet på din...

hanselundgren
14 oktober 2005 · 3 Inlägg

Har nu fått "domen"... Ringde Saab märkesverkstad och de visste absolut inte vad det kunde vara men de tyckte att vi skulle boka tid snarast......
Ringde därför en annan verkstad som är duktiga på Saab men inte formellt godkännd för service etc. Efter att beskrivet problemet så kunde han till 99% säkerhet säga att det var höger styrstag som det var glapp i och att det var väldigt vanligt på 9-5. Ju större fälgdimesion ju snabbare kom problemet.... (Konstigt att inte märkesverkstaden kände till detta, hm...)
Så nu har jag bokat tid. 495kr med Saab orginaldel inkl jobb låter helt OK tycker jag!
Tack för alla inlägg!
Skakningarna i ratten vid bromsningen är nu borta så vad det var vet jag inte...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang