Golf -93:a frågor om reservdelar

RobinJacobsson
16 juli 2012 · 88 Inlägg

Hej, jag har en Golf av årsmodell 1993 och har råkat ut för ett par fel.

Batteriet har dött, startar inte och centrallåset funkar inte så jag måste byta ut det.

Vet inte om det kallas relä, men strömställaren där man stänger på/av frontljuset (boxen till vänster om ratten) har lagt av så jag måste rycka ut den varje gång jag stannar bilen för att frontljuset ska stängas av).
Beteckning: 1H6 941 531 AG

Fläkten där fram har slutat fungera, så jag måste hålla bilen i rullning för att det ska komma in luft och kyla motorn.
Vet inte vad som är felet, finns det något vanligt fel på golfen som gör att denna slutar funka?

Vad kan det kosta att åtgärda detta, eller åtminstonde köpa begagnat batteri och box till lyset?

Mvh. Robin

bronco_z
17 juli 2012 · 604 Inlägg

Kallas st römställare och beställs från en skrot tex laga.se. Batteri köper man nytt om det är kass, låter som du behöver lite hjälp med att mäta laddning innan du hastar iväg och handlar.
Vanligt fel på kylfläkten är termotidgivaren som sitter i kylet, inte så dyr men kanske onödiga pengar innan man har konstaterat felet.
Felsök först, laga sen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
RobinJacobsson
23 juli 2012 · 88 Inlägg

Okej, jag fick ett (begagnat) batteri och strömställaren för 200:- så jag köpte det som en tillfällig lösning eftersom priset var så lågt i vilket fall.

Jag kom däremot på en annan sak. Jag råkade komma åt ett av de relä som sitter undertill med foten när jag skulle in i bilen för ett tag sedan. Om jag inte minns fel fanns där ett nummer på, 82 eller något liknande. Eftersom jag inte kunde hitta någon funktion för detta så har jag låtit det ligga åt sidan i väntan på att ta reda på vad det egentligen gör, och inte förvånansvärt nog så har det runnit ut i sanden.

Kan det vara så att det är laddningsrelät som orsakat batteritorsk i bilen? Hur tar jag reda på vart det ska sitta för att kunna sätta tillbaka det?

/Robin

Senast redigerat av RobinJacobsson (23 juli 2012)

RobinJacobsson
24 juli 2012 · 88 Inlägg

Vore tacksam om någon som vet kan svara.

Mvh. Robin

RobinJacobsson
31 juli 2012 · 88 Inlägg

Jag kanske har formulerat mig konstigt eller så är det ett ovanligt fel som ingen kan svara på.

Bilen startar inte, jag testade att byta batteri och när jag vrider om nyckeln första gången lyser stereon, men efter att jag har försökt att starta bilen första gången verkar det inte finnas el i bilen alls. Drar jag ut kablarna till batteriet och sätter i dem igen upprepas det jag skrev här ovan. Kan detta ha att göra med reläet som trillade ut att göra, med siffrorna "72" på sig? Eller kan det vara något annat fel som är vanligt på golfen?

Tacksam för svar!

bronco_z
31 juli 2012 · 604 Inlägg

Vanligt fel är att startkontakten (bakom nyckeln) går sönder. Slå på tändningen och brygga mellan anslutning 50 på startmotorn och B+. startar den då så är det troligtvis startkontakten. Inte jättelätt att byta då ratt och tändningslås oftast måste bort.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
RobinJacobsson
31 juli 2012 · 88 Inlägg

Ok, men den startar när jag får starthjälp från en annan bil så det kan vi nog utesluta?

Kan det vara reläet som måste sättas tillbaka, kan det påverka på detta sätt som jag råkat ut för?

bronco_z
31 juli 2012 · 604 Inlägg

Startar den med starthjälp så är batteriet kass.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
RobinJacobsson
31 juli 2012 · 88 Inlägg

Nej, jag har testat med ett annat batteri och den beter sig exakt likadant med det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang