Köra med en blåljus ramp?

TLO
7 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

Räckte inte betygen för att söka till polishögskolan?
I nån annan tråd sen spyr ni galla över hur polisen sköter sitt jobb, ändå vill ni ha en bil som liknar deras?

Det kanske är någon form av bekräftelse man uppnår om man har något som liknar polisen och skrämmer upp allmänheten med det?

Är det lika "häftigt" att ha en ambulans eller brandbil?

Håller med, och förstår inte detta heller.

"You Go, we go!"
fredriq Olika
7 augusti 2012 · 907 Inlägg

Funkiee skrev:

granadadr skrev:

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

jag håller med wink jag ska EV bygga en Granada polisbil,, men som sagt en gammal 30 årig bil  :smile

vadåra, nån gång kommer även dom att bli en veteranbil, o somsagt, det är ju roligare o bygga på en saab än en volvo, då de gamla polis saabarna inte är speciellt vanliga längre som alla vet skälet till.

Nej vad är skälet till det?

Mvh
Fredrik
Funkiee Saab älskare!
7 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

fredriq skrev:

Funkiee skrev:

granadadr skrev:

jag håller med wink jag ska EV bygga en Granada polisbil,, men som sagt en gammal 30 årig bil  :smile

vadåra, nån gång kommer även dom att bli en veteranbil, o somsagt, det är ju roligare o bygga på en saab än en volvo, då de gamla polis saabarna inte är speciellt vanliga längre som alla vet skälet till.

Nej vad är skälet till det?

eh, alla bilar som överlever kommer ju bli veteranbilar... hur tänkte du nu??

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
granadadr
7 augusti 2012 · 7 295 Inlägg

TLO skrev:

fredriq skrev:
Kan nån förklara hysterin och "statusen" med att ha en fd polisbil/civilbil?
Att bygga en veteranpolisbil kan jag förstå, men vad är det roliga med en modern bil?

Räckte inte betygen för att söka till polishögskolan?
I nån annan tråd sen spyr ni galla över hur polisen sköter sitt jobb, ändå vill ni ha en bil som liknar deras?

Det kanske är någon form av bekräftelse man uppnår om man har något som liknar polisen och skrämmer upp allmänheten med det?

Är det lika "häftigt" att ha en ambulans eller brandbil?

Håller med, och förstår inte detta heller.

är ju den personliga smaken som avgör wink som ex endel älskar ju tokjävla låga bilar med stance strechade däck som sticker ut en meter om bilen;) endel älskar skruttiga jänk å sitter på bilen å skriker å dricker öl wink osv osv  smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
fredriq Olika
8 augusti 2012 · 907 Inlägg

Heja heja!

http://www.falkopingstidning.se/externt … is-pa-26an

Senast redigerat av fredriq (8 augusti 2012)

Mvh
Fredrik
granadadr
8 augusti 2012 · 7 295 Inlägg

fredriq skrev:
Heja heja!

http://www.falkopingstidning.se/externt … is-pa-26an

sånt är ju bara skitlöjligt

Funkiee Saab älskare!
8 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Ni tror att det är därför vi vill bygga med blåljus osv? För o kunna råna folk?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Vurtne DEVIL
8 augusti 2012 · 1 171 Inlägg

Haha lägg ner, ni beter er fan som småbarn, ta förfan och väx upp, sverige är ett fritt land och alla får göra som dem vill, alla har även olika smak.

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
8 augusti 2012 · 1 076 Inlägg

tror inte de är så begåvat å ha enhetsnummret heller på bilen, kan ju bli identitets stöld för de om man har otur, vill dom leta fel hittar dom ju alltid nåt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
killercow
11 augusti 2012 ·

Alltså... Man får inte ha polisens märke på bilen, men man får göra en kopia av en polisbil utan deras märke.

Lagen säger ju att du inte får utge dej för att vara polis. Den lagen kan nog tolkas lite hur som helst.

Bara för att en lagman tolkar det att så länge du inte använder polismyndighetens märke på bilen, så utger du dej inte för att vara polis. Så betyder inte det att en annan lagman tolkar de så.


Skulle jag se en xc90 målad som polis med text och blåljus så hade ja tagit det för att vara en äkta. hade nog knappast reagerat på att de inte fanns polis emblem på den.

Dessutom är det ju inte säkert att det uppskattas av lokal eller trafikpolisen.


Sen förstår ja om man gör en sån här grej, vare sig det handlar om en ny eller gammal polisbil, för utställning å för utmaningen

discokapten Kapten på disco!
11 augusti 2012 · 1 729 Inlägg

PeppeVectra skrev:
tror inte de är så begåvat å ha enhetsnummret heller på bilen, kan ju bli identitets stöld för de om man har otur, vill dom leta fel hittar dom ju alltid nåt.

Nej det kan det inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
PeppeVectra Peppe Vectra
12 augusti 2012 · 1 076 Inlägg

discokapten skrev:

PeppeVectra skrev:
tror inte de är så begåvat å ha enhetsnummret heller på bilen, kan ju bli identitets stöld för de om man har otur, vill dom leta fel hittar dom ju alltid nåt.

Nej det kan det inte.

å varför inte de?

tar något ditt person nummer å använder sig av de så blir de spännande följder.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Funkiee Saab älskare!
12 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

hur ska dom kunna bevisa att det är polisens nummer? dom lägger ju ingen "patent" på det nummret, lika väl kan en taxi ha det nummret, eller ett tåg, lastbil, buss ja you name it

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang