Audi S4 -99 (B5), trasig turbo?

JX
1 augusti 2012 · 107 Inlägg

Hej!

Jag upptäckte av en slump när jag åkte utan inredningen på höger framdörr ett ljud som inte lät bra alls. Jag har inte hört det innan, och så fort jag skruvade på inredningen igen så hördes det inte alls längre. Jag har efter det provat att åka längs en väg med mycket träd/buskar bredvid för att höra ekot, men jag hör inget konstigt alls då, bara normalt turbovissel.

Ljudet hördes som mest när den började ladda, och släppte jag gasen så hördes ljudet lite sen så försvann det.. så det bådar inte gott. Men den drar knappt någon olja och jag tycker den går som den ska; den spikar 1.4 bar och laddar ~1.2, men tappar till ~0.9 ibland (men det tror jag beror på läcka eller dåliga dumpar).

Ljudet går att lyssna på här: http://www.youtube.com/watch?v=khdTN18i6fU
(Mätarna längst ner i videon anger följande: luftmassemätare, gaspådrag, laddtryck (uppskattat))

Jag misstänker följande:
1. turboras
2. någon plåt som är lös och rasslar
3. läcka av något slag

Vet någon vad det kan vara för ljud?

Senast redigerat av JX (1 augusti 2012)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Ford91
2 augusti 2012 · 74 Inlägg

Vanligt att turbona inte är så bra på dom här bilarna. byt turbo antingen till en original eller till en eftermarknads turbo. OCH BYT BÅDA TVÅ! e den ena kass kommer snart den andra.

JX
3 augusti 2012 · 107 Inlägg

Ford91 skrev:
Vanligt att turbona inte är så bra på dom här bilarna. byt turbo antingen till en original eller till en eftermarknads turbo. OCH BYT BÅDA TVÅ! e den ena kass kommer snart den andra.

Jo det är en 99A så turbosana är inte de bästa. Men enligt en tidigare ägare så ska de vara bytta, dock oklat när men jag tror det var när den importerades (år 2000).

Men om de inte är sönder känns de onödigt att byta dem wink Så, vad låter det som?




Och om vi ändå pratar om att byta turbos.. vad ska man byta till och vad behöver göras? Om jag t.ex. monterar K04:or, behöver den mappas om då osv?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
wistfors Performance meck
3 augusti 2012 · 342 Inlägg

var jävligt noga med att byta till nyare grenrör om du ska bytas turbos det är där problemet sitter inte i turbosarna.
jag skulle rekomendera Rs4 grenrör plus Rs4 agrigat samt 3 tum från båda turbosarna och 4 tum resten rakt bak sen jävlar går det.
förövrigt har du ett häst jobb framför dig. men lycka till

Mvh Wistfors

fish Allfixare
3 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Grenrören har typ en plåt  inne i som kan lossna på pre 99b bilarna. Sen så är DP med förkatten en jävla strypning som förstör aggregaten oxå. Det bildas så inåthelvete med värme och mottryck där, är turbosarna friska så håller dom längre om du byter DP. Och grenrören är ju en ren chansning de när bilen har nåt år på nacken och ingen har bytt grenrören.

JX
3 augusti 2012 · 107 Inlägg

Mjo jag vet att det är ett stort jobb att byta turbos på denna. Och jag har ingen plats att göra det på så jag behöver lämna in den också, så det blir en slant om de behöver bytas hmm


fish skrev:
Grenrören har typ en plåt  inne i som kan lossna på pre 99b bilarna. Sen så är DP med förkatten en jävla strypning som förstör aggregaten oxå. Det bildas så inåthelvete med värme och mottryck där, är turbosarna friska så håller dom längre om du byter DP. Och grenrören är ju en ren chansning de när bilen har nåt år på nacken och ingen har bytt grenrören.

Hmm, vad är DP?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fredde85
3 augusti 2012 · 1 798 Inlägg

Downpipe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
JX
7 augusti 2012 · 107 Inlägg

Ah på så vis!

Men som sagt, om jag byter turbos till t.ex. de något större RS4-turbosarna, behöver den chippas/mappas om då?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fish Allfixare
7 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Ja.

Gomez
9 augusti 2012 · 179 Inlägg

Klart du kan köra med k04'or tills du får möjlighet att chippa. Jag skulle kolla alla slangar/backventiler/dumpventilerna efter tjuvluft först. Tjuvluft och läckage kan framkalla massor av konstiga ljud och specielt på en biturbo där allt är dubbelt! Känner du någon med VAG-COM eller annan felkodsläsare?? då kan du kolla felkoder på bärbar dator istället för att ränna till audi.

Senast redigerat av Gomez (9 augusti 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
JX
9 augusti 2012 · 107 Inlägg

Usch, låter dyrt tongue


VAG-COM har jag själv (billig ebay-kabel), och jag får inga felkoder alls just nu (mer än på ABS:en, men den ska inte ha något med det hela att göra).

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fish Allfixare
9 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Gomez skrev:
Klart du kan köra med k04'or tills du får möjlighet att chippa. Jag skulle kolla alla slangar/backventiler/dumpventilerna efter tjuvluft först. Tjuvluft och läckage kan framkalla massor av konstiga ljud och specielt på en biturbo där allt är dubbelt! Känner du någon med VAG-COM eller annan felkodsläsare?? då kan du kolla felkoder på bärbar dator istället för att ränna till audi.

Ja inte skulle då jag köra med K04,or omappat iaf... Större turbo pumpar mer luft även vid samma laddtryck som K03,orna, dvs den kommer gå snålt under laddtryck och förmodligen inte särskilt bra heller.

JX
9 augusti 2012 · 107 Inlägg

fish skrev:

Gomez skrev:
Klart du kan köra med k04'or tills du får möjlighet att chippa. Jag skulle kolla alla slangar/backventiler/dumpventilerna efter tjuvluft först. Tjuvluft och läckage kan framkalla massor av konstiga ljud och specielt på en biturbo där allt är dubbelt! Känner du någon med VAG-COM eller annan felkodsläsare?? då kan du kolla felkoder på bärbar dator istället för att ränna till audi.

Ja inte skulle då jag köra med K04,or omappat iaf... Större turbo pumpar mer luft även vid samma laddtryck som K03,orna, dvs den kommer gå snålt under laddtryck och förmodligen inte särskilt bra heller.

Till en som inte är så insatt.. hur går det till då att de pumpar mer luft under samma tryck? Eller tänker du på att luften blir svalare?

Och hur är det, finns det färdiga chip/"maps" (om det heter så?) för om man bytt till K04 på en S4, eller behöver man göra ett nytt?


Och på tal om det.. någon som har nå tips på hur man enklast kollar vacuum och tryck efter läckor?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fish Allfixare
9 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Den pumpar en större mängd luft fast det är samma tryck. Om du blåser 2 bar genom ett sugrör och 2 bar genom ett stuprör så kommer det ju mer luft ur stupröret. Samma effekt på en liten vs stor turbo. En chippad RS4 laddar ca 1,3 bar och får då ca 420hk en chippad S4 laddar ca 1,2 bar och lämnar ca 310-315hk... Ser du att det är typ lika laddtryck men över 100hk skillnad? Hade det inte spelat nån roll på turbostorleken så hade ju effekten varit i närheten av varandra, eller hur? Nu vet ju jag att det inte bara är turboaggregaten som skiljer dessa bilar åt men jag försöker bara förklara vad som händer när du meckar dit fetare turbos utan annan modifikation.

Gomez
9 augusti 2012 · 179 Inlägg

fish skrev:

Gomez skrev:
Klart du kan köra med k04'or tills du får möjlighet att chippa. Jag skulle kolla alla slangar/backventiler/dumpventilerna efter tjuvluft först. Tjuvluft och läckage kan framkalla massor av konstiga ljud och specielt på en biturbo där allt är dubbelt! Känner du någon med VAG-COM eller annan felkodsläsare?? då kan du kolla felkoder på bärbar dator istället för att ränna till audi.

Ja inte skulle då jag köra med K04,or omappat iaf... Större turbo pumpar mer luft även vid samma laddtryck som K03,orna, dvs den kommer gå snålt under laddtryck och förmodligen inte särskilt bra heller.

Nu menade ju jag självklart inte att han ska stampa plattan i mattan med k04or utan att fixa programvaran i bilen. Så dum är jag inte.

Det jag syftade på är att det går utmärkt att bygga motorn med k04or utan chip och att köra med om han håller koll på laddtrycket. En s4 går inte skit med original programvara bara för att det sitter k04'or på den....

Bilen går att använda tills det finns budget till ett chip.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
JX
10 augusti 2012 · 107 Inlägg

fish skrev:
Den pumpar en större mängd luft fast det är samma tryck. Om du blåser 2 bar genom ett sugrör och 2 bar genom ett stuprör så kommer det ju mer luft ur stupröret. Samma effekt på en liten vs stor turbo. En chippad RS4 laddar ca 1,3 bar och får då ca 420hk en chippad S4 laddar ca 1,2 bar och lämnar ca 310-315hk... Ser du att det är typ lika laddtryck men över 100hk skillnad? Hade det inte spelat nån roll på turbostorleken så hade ju effekten varit i närheten av varandra, eller hur? Nu vet ju jag att det inte bara är turboaggregaten som skiljer dessa bilar åt men jag försöker bara förklara vad som händer när du meckar dit fetare turbos utan annan modifikation.

Ja det är ju precis inte det jag förstår, för det är ju fortfarande samma ledningar för luften (dvs sugrör vs sugrör, inte sugrör vs stupränna), det enda som skiljer är att turbon "orkar" trycka mer när det väl behövs ..vad jag förstått.

Gomez skrev:

fish skrev:

Gomez skrev:
Klart du kan köra med k04'or tills du får möjlighet att chippa. Jag skulle kolla alla slangar/backventiler/dumpventilerna efter tjuvluft först. Tjuvluft och läckage kan framkalla massor av konstiga ljud och specielt på en biturbo där allt är dubbelt! Känner du någon med VAG-COM eller annan felkodsläsare?? då kan du kolla felkoder på bärbar dator istället för att ränna till audi.

Ja inte skulle då jag köra med K04,or omappat iaf... Större turbo pumpar mer luft även vid samma laddtryck som K03,orna, dvs den kommer gå snålt under laddtryck och förmodligen inte särskilt bra heller.

Nu menade ju jag självklart inte att han ska stampa plattan i mattan med k04or utan att fixa programvaran i bilen. Så dum är jag inte.

Det jag syftade på är att det går utmärkt att bygga motorn med k04or utan chip och att köra med om han håller koll på laddtrycket. En s4 går inte skit med original programvara bara för att det sitter k04'or på den....

Bilen går att använda tills det finns budget till ett chip.

Well, om något ska bytas så byter jag allt som behövs på en gång, turbo chipp ICs osv.. vill inte göra något half-assed jobb med pärlan inte smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fish Allfixare
10 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Men själva turbon är ju större´... DEN pumpar ut mer luft då den är större än original.

JX
13 augusti 2012 · 107 Inlägg

Hmm det gör fortfarande ingen sense i min värld tongue

Det enda jag kan tänka mig är att en större turbo bygger tryck snabbare och håller det bättre, och ger svalare luft. Annars tycker jag 1 bar är 1 bar oavsett vilken turbo, bar är ju ett tryck och inte en mängd, skillnaden blir ju att motorn kan suga i sig mer utan att det sjunker när turbon kan hålla det bättre.

Men ja det är ju inte jag som är experten smile

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
fish Allfixare
13 augusti 2012 · 1 475 Inlägg

Om du har ett blåsmumstycke till en vanlig kompressor och blåser 1 bar med den så har du ju ett bars tryck och en liten mängd luft som kommer ut. Sen har du en jättekompressor och blåser 1 bar ut ur ett avloppsrör ist för blåsmunstycket, vart kommer det mest luft? Alltså störst mängd luft. Jag tycker att du sa lämna bilen till någon som kan nåt om bilar ist för att försöka själv. En S4 BiT är en komplicerad bil att skruva med, spec om man inte är van med att skruva... Som du säger själv så verkar du ju inte vara någon expert. (Nä, jag utnämner mig inte själv till någon mekmästare, men jag förstår iaf hur saker och ting fungerar och skruvar mycket själv och har gjort i många år)

Tyvärr kan jag inte förklara detta på något annat sätt. Felet du kommer att få med större turbos men omappat är att bilen kommer få mer luft (Även om du har samma laddtryck som förr) men lika mycket bränsle, det medför att bilen kommer att gå snålt och du riskerar att köra sönder den.

Klart du kan köra med den så, men inget jag skulle rekomendera.

Senast redigerat av fish (13 augusti 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang