Byta bromsrör, göra egna eller köpa sats? BMW e39

MT-Adam
12 december 2011 · 272 Inlägg

Var på besiktningen idag och fick underkänt på båda längsgående bromsrör, så jag tänkte byta ut alltihop, kanske även skaffa stålomspunna bromsslangar och ny bromsvätska. Då till funderingarna:

-ska jag köpa ett "kit" tex: http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … .htm#20270 Jag antar att detta är helt komplett och inget behövs köpas till? Eller ska man köpa kopparrör och nipplar löst och göra eget?

-När man ändå har lös bromsrören är det väl lika bra att byta bromsslangar, tänkte gå på stålomspunna pga livslängd och de är stummare, tycker ni det låter rimligt eller är det slöseri med pengar?

-Vad är det smartaste att ha för bromsvätska? Ej krav på racingvätska då den inte används på bana eller liknande, men kvalitet vill man ju ha... Det är ingen ide att byta till tex siliconbaserad då den bör hålla i en evighet? Bara en tanke...

David_FT
15 augusti 2012 · 183 Inlägg

Var ett tag sen du posta denhär frågan smile men hur gick det med bromsrören, fick 2:a på det idag

MT-Adam
17 augusti 2012 · 272 Inlägg

Jag köpte ett kit hos Schmiedmann, och även stålomspunna bromsslangar. tanken var att jag skulle byta allt en helg framöver, men jag fick besked att jag skulle jobba i Norge nästa vecka, därför lämnade jag in den på verkstad så fick de även släcka 2an så jag kunde köra med bilen upp. Bytte dock bara längsgående och bakåt.
Så  har väl inte speciellt mycket tips till dig tyvärr wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang