Volvo B230 trim

Hilmer
5 november 2008 · 1 789 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Hilmer skrev:

viktoreklund skrev:
för att 2 gasare kostar skitmycket! men blir det nån skillnad med en 531 topp och k-kam jämfört med en original med k-kam?

En viss skillnad i karaktär, men knappast nån vidare effekthöjning.
Nöj dig med att montera en annan kamaxel, t ex K eller V är ett bra alternativ till din motorkombination.
Att montera en 531-topp är onödigt då du fortfarande kör med original förgasare, får ju ett högre flöde i originaltoppen då.
Alltså, det kostar en del att trimma en sugmotor. Är man inte beredd att lägga pengar på projektet så kommer man ingen vart.

Jo det blir effektskillnad om man byter topp + kam. Jag körde med något bearbetad 530 topp och specialslipad kam på min gamla B230A men originalförgasare och det blev STOR skillnad mot original...

Så köp en 531 topp som är lite planad (för att få samma komp som 530) eller en 405:a. Sen en K kam till det (Eftersom den är lättare att få tag i än H) så har du en mycket trevligare bil för ca 1500kr utan att den dricker väldigt mycket mer soppa (beroende på högerfoten förstås) smile .

Skillnad på karaktär kanske, men inte på effektsidan, men du får mer än gärna via bromspapperna för den motorn för att bevisa motsatsen.
Alla stirrar sig blinda på det här med 405/531-topp och luras till att bara denna göra underverk på motorn, lirar det inte ihop med resten så är det utkastade pengar.
Ska man behålla originalförgasaren så är det bättre att behålla 530-toppen pga flödet, 405/531 kan vara en fördel då man kör med insprut och/eller turbo men med en originalförgasare så har man istället fördelen med de mindre och rakare kanalerna och får på så vis bättre flöde som passar i sammanhanget.
Så en 530-topp som är planad nån millimeter och borttagna gjutskägg är ett alternativ som hade passat bra till denna kombination.
Originalförgasarn är helt klart en begränsning.
Och som jag skrev tidigare så är även V-kam ett bra alternativ. H-kammen är inte nån höjdare om man vill behålla lågvarvsegenskaperna.

Topper Gillar stora förgasare
5 november 2008 · 342 Inlägg

Hilmer: På insugsidan så kan jag nästan garantera att hur du än bearbetar en vanlig topp når du aldrig det flödet du har orörd 405/531.

Planing om man inte rör något i förbränningsutrymmena är bra med 2.5mm

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

Visst är 405/531-toppar bra, men är långt ifrån så optimala och fantastiska (även om många tror detta), det krävs modifikationer även på dessa när det gäller högre effektuttag.

Lykkehusen
20 augusti 2012 · 1 Inlägg

vill ha ett enkelt svar,  Jag har en b230a motor , plus att jag har en 531 topp liggandes som ja tänkte plana och porta lite, (ska även sätta dig Extraktor grenrör ) Kommer detta bli någon skillnad på effekt ?? även uppställd förgasare  tacksam för svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang