Audi A4 1.8Tq -00 || Hackar när den är varm

Noleo
20 augusti 2012 · 18 Inlägg

Hallåj!

Då jag har försökt identifiera problemet men ej har lyckats så försöker jag här med hjälp av er assistans!
Det är så att för 2-3 månader sedan så började min Audi A4 1.8Tq -00 rycka under acceleration när den är varm. Först och främst så bytte jag en s.k. "tryckregulator-slang" (om jag kommer ihåg rätt) vilket löste problemet när bilen var kall, dvs att den rullar på bra när jag kallstartar den på morgonen t.ex. Men så fort man har glidit runt ett tag och värmt upp fanskapet så börjar den rycka under acceleration och det blir snäppet värre ju längre man kör (till en viss gräns då så klart). Det känns ungefär som att den helt förlorar kraften en hundradels sekund och smårycker där i mellan. Rycken uppstår när jag gasar låt säga 25-65% av gaspedalens "längd" till golvet.
Man känner inga ryck när man håller jämn gas.

Ska tilläggas att bilen är chippad från original 149hk till cirkus 193hk (steg 1). Bilen gick dock bra i någon månad utan symtom. Utförde service tidigare i år då olja, oljefilter och tändstift byttes (Några månader innan allting började). Har även testat att köra utan luftmassemätaren samt att jag lånade polarens 4 tändspolar för att se om det var något knas på dom. Har även sprayat startgas hejvilt över alla slangar jag har sett i motorutrymmet och inte fått någon reaktion från motorn så tror inte att den tjuvluftar heller.

EDIT: Miltal: 20500 och kombiinstrumentet ger inga varningssignaler. Tror det är en passiv komponent för elsystemet som felar.

Om ni har frågor så var inte rädd att fråga så ska jag besvara dom så gott jag kan.
Är tacksam för alla svar jag kan få då jag inte har en aning vad jag ska göra här näst.

Tack på förhand,
Noleo

Senast redigerat av Noleo (20 augusti 2012)

Audi A4 (2014)
TyraX
20 augusti 2012 · 526 Inlägg

prova och byt stiften igen! Och kolla så dom är anpassade för bilen.
Känns de som om den tappar en cylinder ?
Ryker den nå?

Har haft liknande fel på min 1.8T -96 har uppskrivet nånstans vafan de var för någe..

Ja skulle satsa på LMM i alla fall. prova låna en hel sån och sätt i och kör få se om den beter sig anorlunda!

OBS ska försöka leta på pappret i mappen så kan ja ge lite bättre tipps sen tongue

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Noleo
20 augusti 2012 · 18 Inlägg

Hallå TyraX!

Tack för ditt svar.
Jag ska testa att byta stift framöver. De jag köpte sist var från Mekonomen.
Dumt nog så köpte jag Longlife vilket slutade med att man fick punga ut en del pengar och de låg listade
under min bilmodell.

Vet inte riktigt hur det känns när man tappar en cylinder, tyvärr.
Men den känns lite segare när den blir varm men inte riktigt ordentligt som det borde bli när man tappar 1 cylinder (skulle jag tro?).

Ang. LMMen så borde väl den gå in i nödprogrammet om jag rycker ur den? Dvs att den kör på fasta värden och då borde inte problemet visa sig även fast inte motorn går optimalt?

Åter igen, tack för att du lägger ned tid på detta! smile

Senast redigerat av Noleo (20 augusti 2012)

Audi A4 (2014)
TyraX
21 augusti 2012 · 526 Inlägg

tjeeenare igen.

Nu har jag rivit halva lägenheten och letat efter pappret...
Hittar de naturligt vis inte.. sad
Men de där med en cylinder skulle du ioförsig känna av redan vid kall start.
A4orna är en knepig bil när de gäller felsökningar så ja hävdar att du ska prova låna en LMM och montera.

Annars rekomenderar jag att du ringer till Dahlbäcks Racing och pratar med viktor där. Han kan ge dig mycket råd och tipps över telefonen. Han har hjälpt mig MASSVIS när min pärla har krånglat smile SKA FORTSÄTTA LETA PAPPER:) skriv om du hittar felet smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Roadripper
21 augusti 2012 · 77 Inlägg

Hm... min höll på liknande, dock inte lika illa som din... då visade det sig att min varvtalsgivare eller vad den heter var sliten.. gick på 250 kr att köpa och byta:) och då försvann alla fel...

är långt ifrån säker om de är samma problem som du har men...smile

Jag skulle också börja med att byta tändstift... och tändspolarna har du testat, kanske blåst någon packning?

Hoppas någon kan hjälpa dig:)

unquattro
21 augusti 2012 · 64 Inlägg

Testa Byt tryckregulatorn (n75) Vanligt fel bytt 2 st på 2 utav mina bilar

Audi A4 1.8ts quattro "605whp" (2000)
Noleo
21 augusti 2012 · 18 Inlägg

Hallå igen! smile

Tråkigt TyraX hmm Men det är inge bråttom, har levt med detta ett tag nu och även fast det är irriterande så går det ju att köra. smile
Har varit och inhandlat 4x nya tändstift som jag ska testa å slänga i när jag har tid.
Överväger även att beställa hem en magnetventil n75 (h-modellen då kanske eftersom den verkar vara lite fräsigare? wink).
Angående Viktor på DBR så kan jag nog slå en signal efter att jag har testat tändstift/magnetventil.

När det gäller packningar och sånt så är det nog ganska utanför mitt erfarenhetsområde så då lär jag nog höra mig omkring efter någon som kan hjälpa mig, alternativt skicka in skiten på en verkstad.

Tack för att ni engagerar er i detta! Uppskattas fantastiskt mycket!

Audi A4 (2014)
Roadripper
21 augusti 2012 · 77 Inlägg

hoppas de löser sig bara...sad tråkigt med problem i bilen...

Noleo
24 augusti 2012 · 18 Inlägg

Har beställt magnetventil för 2 dagar sen nu från Dahlbäck. Har inte fått någon orderbekräftelse ännu dock.
Så fort den kommer och så fort man har tid så ska jag smacka in den. smile

Audi A4 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang