Trimma volvo 945 ltt

Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

Hej jag har en volvo 945 ltt och skulle vilja ha lite förslag på hur man kan få ut mera kräm. jag är lite ny på detta så jag tänkte det kan va bra att starta en tråd och få lite hjälp så kom med lite förslag.
det jag vill veta är om någon har bra förslag på trimchip som inte blir gör dyra och mer praktiska saker som man kan klara av bara man sätter sig in i det lite. jag är glad för alla förslag hör av er:)

Volvo 940 Jag rullar
A-Dahlgren Dahlgren
6 september 2012 · 450 Inlägg

16t/19T Turbo eller annan turbo., Spridare, Filter,bränslepump,
Downpipe, racekat 2,5"/3" Avgassystem, Mappning.

Mja där får du ut lite extra pollar under huven.

Pim_Pim
6 september 2012 ·

Köp en justerbar tryckklocka anpassad för runt 1bar typ, och köp sedan ett trimchip.
Enkla saker att montera/demontera för den okunniga, och höjer prestandan rejält.
Alltid en början och sen när du har tröttnat då kan man börja byta ut turbo,spridare mm.

Senast redigerat av Pim_Pim (6 september 2012)

Xuri One Man Clan
6 september 2012 · 4 287 Inlägg

ovanstående har glömt anmärka att volvo 940 ltt/turbos har en oförskämt underdimensionerad koppling så räknat med att chippar du å laddar runt ett bar börjar kopplingen slira direkt eller inom några tusen mil å då är de dags för uppgraderingskoppling som kostar 4000kr i bara material samt om du själv skruvar dit den eller ber nån annan göra de så tillkommer fler utgifter.  tror dom flesta fått bakslag å inte räknat med att kopplingen skulle ge sig efter 1000mil.

Om du ska trimma mer än chippat å höjt laddtryck så kan du räkna bort org kopplingen direkt.

Annars som skrivs ovan med
16 eller 19t turbo och större lmm, spridare osv så plockar man runt 250 hästar rätt enkelt, dvs typ 50-70 hästar mer än med orginal turbo å chippat samt 1 bar laddtryck.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pim_Pim
6 september 2012 ·

Runt 1bar, går alltid ställa laddet på 0.8bar och då bör det hålla.
Men givetvis beror det ju på körstil och hur kopplingen är innan man höjer.

Men visst, ska man trimma så är ju kopplingen inget man ska snåla på som många gör..

Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

tack så mycket alla jag har kikat litte och såg att dom sålde tryck klocka på kl racing men vad ska man ha för chip och vad bör man lägga ut på det. koppling kan jag nog fixa när det kommer men jag kommer nog inte köra på mer än 0,7-0,8 bar till en början.

Volvo 940 Jag rullar
aqulio
6 september 2012 · 1 146 Inlägg

vikning eco trim chip är bra...

Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

okej man tackar:)

Volvo 940 Jag rullar
aqulio
6 september 2012 · 1 146 Inlägg

till "bränsle och tändningen"

Xuri One Man Clan
6 september 2012 · 4 287 Inlägg

tändningschip är helt onödigt för dig smile lägg dom pengarna på tex en V-kamaxel smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

funderar på detta med tryckklocka och trimchip tryckklockan såg jag att jag kan köpa på  kl racing men pallar orginal chipet av att jag kanske vrir upp till 0,8 eller mer om inte vad ska jag köpa för chipp och har ni några bra ställen man kan köpa dom på i sådana fall. tack för alla tips

Volvo 940 Jag rullar
aqulio
6 september 2012 · 1 146 Inlägg
aqulio
6 september 2012 · 1 146 Inlägg

http://atechmotor.com/

glömde lägga till den me

Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

http://www.timosmotor.com/produkter/det … -940/5-ltt

jag kikade på detta skulle det räcka om jag kör som jag tidigare har beskrivigt?

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
6 september 2012 · 154 Inlägg

måste jag ha någon typ av chipp om jag ska köra lite högre ladd eller får den till räckligt med soppa från orginal chipet?

Volvo 940 Jag rullar
Pim_Pim
6 september 2012 ·

Du kan väl ladda max 0.6bar med original chip.

Emil16
7 september 2012 · 154 Inlägg

a jag tror att det är så om det är samma som fulltryckaren jag har så ett nytt chip är ett måste duger det med det jag la en länk till då?

Volvo 940 Jag rullar
nameless
7 september 2012 · 181 Inlägg

chip ? höj soppatrycket
annars finns de chip på tradera för 400:- som funkar minst lika bra...

ska du höjja laddet är de bara skruva loss dom två bultarna wg'n sitter med hämta några lite längre bult i sammma storlek och lägg några brickor som distanser mellan wgn och fästet för den, varför lägga ut pengar på en med justerbar pinne när man inte behöver ?

så länge du inte är super duper seriös och ska monster trimma, varför köpa jääääääte dyra grejer när smarta simpla lösningar funkar lika bra ? wink

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Xuri One Man Clan
8 september 2012 · 4 287 Inlägg

nameless skrev:
chip ? höj soppatrycket
annars finns de chip på tradera för 400:- som funkar minst lika bra...

ska du höjja laddet är de bara skruva loss dom två bultarna wg'n sitter med hämta några lite längre bult i sammma storlek och lägg några brickor som distanser mellan wgn och fästet för den, varför lägga ut pengar på en med justerbar pinne när man inte behöver ?

så länge du inte är super duper seriös och ska monster trimma, varför köpa jääääääte dyra grejer när smarta simpla lösningar funkar lika bra ? wink

att göra så att wastegaten inte kan öppna fullt är helt fel sätt att gå till väga. då är de bättre med pystrim, då öppnar den fullt även vid ett högre laddtryck. kan inte wg öppna fullt kommer de bara å skenladda med ökat varvtal.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Emil16
8 september 2012 · 154 Inlägg

okej man tackar för tipsen

Volvo 940 Jag rullar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang