Hjälp! "trimma" golf mk3

SportPilot Ubåtsingenjör
25 september 2012 · 7 243 Inlägg

robba91 skrev:
de kan va kul o veta så de gör inget om de blir ot smile Men min tanke är att motorn är så pass fin o karossen är shysst eftersom allt gått 11.000 mil o hitta en vr6 med dom miltalen kostar en förmögenhet!
Skulle helst vilja ha något litet bara som ger lite mer botten iaf smile

MEN ! ska du trimma bara lite grann så hamnar på du samma pengar som en väldigt fräsch vr6 ändå tongue

Senast redigerat av CHEEVA (25 september 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
25 september 2012 · 9 296 Inlägg

Jag förstår helt och hållet viljan att vilja trimma sin bil. Man gillar sin bil men vill ha lite mer, kanske är inte målet att bilen ska göra 0-100 på 6s utan bara bli lite starkare/roligare.

Jag säger igen: roligare kam och plånad topp. 2-3k max. Fast det är klart, man kanskemåste byta ut hela drivlinan då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
25 september 2012 · 7 243 Inlägg

caromania skrev:
Jag förstår helt och hållet viljan att vilja trimma sin bil. Man gillar sin bil men vill ha lite mer, kanske är inte målet att bilen ska göra 0-100 på 6s utan bara bli lite starkare/roligare.

Jag säger igen: roligare kam och plånad topp. 2-3k max. Fast det är klart, man kanskemåste byta ut hela drivlinan då?

fast att plana toppen är inte alltid så rekomenderat ... vill man ha högre komp är de högkompskolvar som gäller

visst riktplana ska man alltid göra, men inte plocka av 0,5-1mm som volvo killarna gärna gör.. har planat av 2 mm till en kille med, de gick mindre bra för han haha

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
25 september 2012 · 9 296 Inlägg

Har man bara ett bra garagegolv så är det bara att köra ju.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
25 september 2012 · 5 539 Inlägg

Budgetturbo och ladda 0.3bar borde väl funka utan att kompsänka?
Men vet inte hur stor kunskap TS har om turbokonvertering.
Vanligtvis verkar en budgetturbo-setup gå på runt 3000-5000kr beroende på hur mycket man kan tillverka själv och till vilket pris man får tag i delar.
0,3bar laddtryck på en sugmotor på 90hk ger en teoretisk effekt på 117hk och sen om det inte räcker till går det ju att spendera lite mer pengar på lullull så man kan ladda lite mer.

Laddar man så lite som 0,3bar så lär det inte behövas någon intercooler, och etanolkonverterar man så är det ju ännu mindre nödvändigt med intercooler.
Men då är det om det finns någon lämplig plats för oljeretur i blocket eller om tråget måste svetsas om?
Och jag vet inte heller hur bra centralinsprutet fungerar med laddtryck.

Annars ett tips om det bara är lite mera kraft du vill ha så är E85-konvertering och runt 20° förtändning ett bra tips, har gjort det på min 345a och den har lite mer ork på låga varv och orkar dra lite längre på höga varv. Sen vet jag inte hur sista ljuddämparen är på Golfarna, men på 345an så orkade han varva mycket mer utan sista ljuddämparen fast ljudinvån ökar ju också ganska krafigt. (Med sista ljuddämparen så tog det så gott som tvärstopp vid 4000rpm, utan sista ljuddämparen så orkade den utan problem dra till 7000rpm på 1,2 och 3ans växel.)

Senast redigerat av simlar (25 september 2012)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
robba91
28 september 2012 · 376 Inlägg

Tack för alla tips! smile Bilen blir nog till salu då de antagligen får bli ett annat projekt ist smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang