Sänkning och chip Audi A6. Hur ska jag göra?

JockeEng
11 oktober 2012 · 32 Inlägg

Hejhej. Jag har nyss bytt till mig en Audi A6 1.8 turbo quattro. Är en 01a och är hur satans nöjd som helst.
Till saken är den att jag är sugen på en sänkning och chipning framåt våren!

Just nu känner jag mig sjukt nöjd med komforten som är i bilen, sitter som en Gud och nästan svävar fram.. Känns som det hehe:)

Men somsagt så tycker jag att den är lite (ganska) för hög just nu. Och undrar då vilken sänkning som är bäst på den, för att behålla så mycket av komforten det bara går, utan att halvt flyga ut ur bilen vid minsta gupp.

Har tänkt att sänka med enbart fjädrar, endast några få cm. Tror ni det räcker?


Har även framåt våren planer på att trimma upp bilen lite med ett chip, isåfall vilket är det ni rekommenderar? Har tänkt runt 200hk ca, istället för de 150 jag har nu.

Mvh Jocke!

adamsandin
11 oktober 2012 · 158 Inlägg

När det gäller chip kan jag rekommendera att göra det hos någon som är bra och välkänd.  Gå inte bara på pris då jag förstått att det finns några stycken som chippar utan att ha någon direkt koll. Då slutar det oftast med problem.
Bilen är trots allt optimerad för de häskrafter du har idag och inte gjort för mer effekt:P

Senast redigerat av adamsandin (11 oktober 2012)

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Ut o mät. Köper du sänkningsfjädrar för 30mm, så räkna 20mm (om du inte har helt nya dämpare o fjädrar runt om). I mitt tycke är det ofta det som gör att Audi går från att se "suvliknande" ut till "mer normalt"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JockeEng
11 oktober 2012 · 32 Inlägg

it_mutt skrev:
Ut o mät. Köper du sänkningsfjädrar för 30mm, så räkna 20mm (om du inte har helt nya dämpare o fjädrar runt om). I mitt tycke är det ofta det som gör att Audi går från att se "suvliknande" ut till "mer normalt"

Ah har tänkt 30mm, då borde det inte bli så stötigt va?

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

JockeEng skrev:

it_mutt skrev:
Ut o mät. Köper du sänkningsfjädrar för 30mm, så räkna 20mm (om du inte har helt nya dämpare o fjädrar runt om). I mitt tycke är det ofta det som gör att Audi går från att se "suvliknande" ut till "mer normalt"

Ah har tänkt 30mm, då borde det inte bli så stötigt va?

Nej, sänkfjädrar på 30mm och originaldämpare bör fungera.

Givetvis, det är inte "optimalt", men det handlar också om vad man vill lägga osv. Vad jag -hört- (och nej, ingen egen erfarenhet) fungerar det dock bra med originaldämpare och 30mm sänkning, åtminstone på audikärror

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JockeEng
11 oktober 2012 · 32 Inlägg

it_mutt skrev:

JockeEng skrev:

it_mutt skrev:
Ut o mät. Köper du sänkningsfjädrar för 30mm, så räkna 20mm (om du inte har helt nya dämpare o fjädrar runt om). I mitt tycke är det ofta det som gör att Audi går från att se "suvliknande" ut till "mer normalt"

Ah har tänkt 30mm, då borde det inte bli så stötigt va?

Nej, sänkfjädrar på 30mm och originaldämpare bör fungera.

Givetvis, det är inte "optimalt", men det handlar också om vad man vill lägga osv. Vad jag -hört- (och nej, ingen egen erfarenhet) fungerar det dock bra med originaldämpare och 30mm sänkning, åtminstone på audikärror

okey låter vettigt!

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

JockeEng skrev:

it_mutt skrev:

JockeEng skrev:

Ah har tänkt 30mm, då borde det inte bli så stötigt va?

Nej, sänkfjädrar på 30mm och originaldämpare bör fungera.

Givetvis, det är inte "optimalt", men det handlar också om vad man vill lägga osv. Vad jag -hört- (och nej, ingen egen erfarenhet) fungerar det dock bra med originaldämpare och 30mm sänkning, åtminstone på audikärror

okey låter vettigt!

Och ja, med steg1 plockar du ut knappa 200hk.

Inte automat antar jag?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
pukan2
11 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

jag köpte ett chassi kitt på chassit.se fjädrar o dämpare vart väldigt låg va mycket nöjd med det, hade även ett bsr chipp i min som skulle ge 220hk gick väldigt bra. kolla min profil så ser du audin där.

it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

pukan2 skrev:
jag köpte ett chassi kitt på chassit.se fjädrar o dämpare vart väldigt låg va mycket nöjd med det, hade även ett bsr chipp i min som skulle ge 220hk gick väldigt bra. kolla min profil så ser du audin där.

Ehm...bsr har inte (iaf inte i nuläget) något chip som ger 220hk på 1.8T:n, steg3 ger däremot de siffrorna (men då är det ju iofs bra mycket mer än bara en chippning)

Ska man lägga till dämpare från chassit är du ju -nästan- uppe i vad "ordentliga" (nåja) coils kostar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang