Byta koppling på Volvo 245 -85

TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

Hej, igår kände jag att kopplingen börjar ge upp, på högre växlar så varvar den "bara" utan att få något drag.

Så nu undrar jag, behöver man vara en hjärnkirurg för att byta koppling själv om man aldrig gjort det, eller ska man lämna in den på verkstad? (Vad kan det kosta?)

Vad kostar förövrigt en ny koppling osv? roll

Mvh!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Nyman1337 Hhehehehhest
12 oktober 2012 · 375 Inlägg

En koppling kostar runt tusen lappen till 240, då är det tryckplatta, lamell och urtrampningslager..
Är man lite teknisk och vet vilket håll man skruvar åt eller ur en bult så är det inte så värst jobbigt då det är väldigt simpel konstruktion..
Ända "svåra" är väl och få lamellen centrerad.

Lycka till!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Pim_Pim
12 oktober 2012 ·

Har du inte tummen mitt i handen så ska det nog gå utan problem.
Ta en helg och kör på i ditt tempo, sen när du har lärt dig att byta koppling så gör du det på en halvtimme sen smile

RD_87 Skrotsamlare
12 oktober 2012 · 4 031 Inlägg

När allt går åt helvete, du gör det själv & har för bråttom så tar det 5 timmar. När man gjort det ett par gånger tar det två typ. Verkstad brukar ta betalt för 3.
Låna en centreringssats av en vän, det är enda specialverktyget som krävs. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

Finns det någon manual eller är det bara börja plocka bort allt man ser big_smilebig_smile

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
sonaxvax
12 oktober 2012 · 490 Inlägg

kardan,växelspak,kopplingswire, växellådsfäste,växellådan,tryckplatta,lamell, sen allt baklänges men som sagt se till att få lamellen centrerad annars får du jucka med lådan tills du blir gråhårig. tar ca 3-4 timmar om man aldrig gjort det förr men är lite händig.

Senast redigerat av sonaxvax (12 oktober 2012)

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

sonaxvax skrev:
kardan,växelspak,kopplingswire, växellådsfäste,växellådan,tryckplatta,lamell, sen allt baklänges men som sagt se till att få lamellen centrerad annars får du jucka med lådan tills du blir gråhårig. tar ca 3-4 timmar om man aldrig gjort det förr men är lite händig.

Tack O.O...

Men ska kolla ifall någon här i stockholm har lust att göra det för en liten slant big_smile så sparar jag både tid och nerver.

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

Hur lång tid tar det tills bilen inte rullar mer? Vågar man ta sig ett varv ikväll eller är det risk att man blir stående?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
sonaxvax
12 oktober 2012 · 490 Inlägg

om du åker ca 65-70 på 5:an och trycker fullt slirar kopplingen då ?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

sonaxvax skrev:
om du åker ca 65-70 på 5:an och trycker fullt slirar kopplingen då ?

Ska testa efter jobbet och återkomma..

Det enda jag kände var att när jag växla till 2:an i uppförsbacke så var det så den knappt ville upp, sen så när jag växla upp till 3:an och tröck fullt så varva den över men drog på endå, och samma med 4:an, fast det slira inte så mycket då big_smile roll

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
sonaxvax
12 oktober 2012 · 490 Inlägg

lättaste sättet är väl åk på tvåan dra ur den ordentligt typ 4000 rmp och kasta i 5 an och tryck fullt typ som om du växlar till 3:an varvar den som fan då så äre bara handla koppling och börja skruva.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
TexaL
12 oktober 2012 · 308 Inlägg

sonaxvax skrev:
lättaste sättet är väl åk på tvåan dra ur den ordentligt typ 4000 rmp och kasta i 5 an och tryck fullt typ som om du växlar till 3:an varvar den som fan då så äre bara handla koppling och börja skruva.

Tack för tipset :-) Finns det chans att den klarar av att köra ca 5mil? Om jag ligger på motorväg hela biten O.O

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Linkjonsson Volvo Motorsport
12 oktober 2012 · 107 Inlägg

TexaL skrev:

sonaxvax skrev:
lättaste sättet är väl åk på tvåan dra ur den ordentligt typ 4000 rmp och kasta i 5 an och tryck fullt typ som om du växlar till 3:an varvar den som fan då så äre bara handla koppling och börja skruva.

Tack för tipset :-) Finns det chans att den klarar av att köra ca 5mil? Om jag ligger på motorväg hela biten O.O

Det ska inte vara några problem bara du kör lugnt;)

Lincoln Capri "2dr ht" (1954)
Volvo 240 M104 "Till Salu" (1988)
TexaL
13 oktober 2012 · 308 Inlägg

Kom från sollentuna till Södertälje (ca 6mil). Fast tog upp mot 1 minut innan bilen kom upp till 90 big_smile så fick sätta på varningsblinkers på vid påfarten haha! Efter ca 3mil ville inte bilen rulla snabbare än 80km/h, så fick försöka hålla i gasen så den inte slirade. Nu gäller det bara att hitta någon som kan byta kopplingen åt mig sad

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Evildan
13 oktober 2012 ·

Kör du på det viset en längre sträcka kan du nöta ned kopplingslamellen så att nitarna börjar äta sig in i svänghjulet eller svänghjulet blir "bränt" av friktionsvärmen, då bör det oxå bytas.

Använd inte bilen mera nu är mitt råd så du slipper extra jobb/kostnader.
Ett enkelt sätt att införskaffa centreringsdorn är att kapa av ingående axel på en likadan växellåda och använda den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang