dawwe
...has left the building...
13 oktober 2012
· 4 474 Inlägg
Jag har inte D2 men väl K-sport runt om på min ena bil. Har 8-kolvs ok fram, 6-kolvs ok bak, 355mm skivor runt om, kitet köptes 2009. Iaf i mitt fall så var passformen "bolton" vad gäller ok+adaptrar, givetvis behövde man modifiera bromssköldarna. De främre skivorna skulle vara bolt-on men det saknades "hål" för två styrpiggar. Detta löste generalagenten föredömligt då de stod för kostnaden att fräsa ut dessa hål. Monteringen är enkel, pedalvägen som original i mitt fall. Bromsverkan då, jo helt OK. Bra bett kalla o sen biter de mer o mer ju varmare de blir. Bilen de sitter på är en entusiast bil o jag köpte bromsarna mest för att de var "snygga". Det som fällde avgörandet var när sveriges kanske mest kända "bromsguru" rekommenderade "XYZ bromsar" baserat på mina krav: "Snygga bromsar som bromsar minst som original, o dessutom är bolt-on". Jag bad honom räkna på ett AP-Racing kit, o prismässigt skiljde det ca 10", men det största problemet med AP-kitet var att man skulle få tillverka adaptrar o bells själv, det var därför jag valde bort AP-Racing. Skall du ha bromsarna på en bil du brukar "året runt" så får du tänka på att du bör rengöra oken iaf 2-3 gånger om året då kolvarna saknar konventionella "dammskydd". Skall du ha skivor från 355mm o uppåt bör du välja till "flytande skivor", det gjorde jag. Flytande skivor har större motståndskraft mot att slå sig.
Senast redigerat av dawwe (13 oktober 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure