Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

Kom att tänka på en sak... ni som försöker säga att det är billigare/bättre att trimma, men fortfarande inte kan visa när det lönar sig (förutom du med corvetten), ni verkar då skylla på att folk (jag) som köpt "top of the line" (nej jag räknar inte med csl) skulle ångra våra köp och önskar vi köpt billigare...

Tror det är tvärt om jag, ni verkar ha upptäckt att ni inte sparade ett öre på att snåla vid inköpet av bil. Nu har ni istället lagt ner MER pengar men fortfarande har en sämre bil hmm

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

DanneSundin skrev:
Som sagt, jag vet inte om folk är efterblivna eller ej..

Nu får ni allt ta och läsa om trådstarten!

Har ni gjort det? läs igen!
och igen
och igen!

Det handlar alltså INTE om att bygga 1000hk+

Det handlar om att få, t.ex. en WRX till samma som en STi fast billigare!

Kunde lika gärna varit att få en 2.3T till T5-R.. 

Inte om vilken grund på bil man ska börja på för att ta rekord på nürnburgring! 

Och om det är värt eller inte att lägga pengarna och vara lat och få en "färdig" bil, eller köpa "snikmodellen " (eller vad ni kallade det) för att sen modifiera denna till liknande prestanda och hamna under den färdiga bilens prislapp!

Snälla, sluta tro att ALLA som köper en bil ska bygga tävlingsbil, då jag inte ens tror att 0.5% av alla som köper bil har den tanken.

Det är väldigt svårt att få det att gå ihop när det handlar om billiga bilar runt ett par hundratusen.
Men det säger sig väl självt!?

Riktigt lönsamt blir det inte förens man närmar sig runt en halv miljon och uppåt.

Så ta inte någon billig svensson bil som jämförelse tack.

Att du sen har bredare framdäck än jag har bakdäck, ja det var ju bra... för jag har då både längre och bredare ... än dig 
Corvette måste ju vara en riktigt svensson bil... då den faktiskt är billigare än dom flesta bilarna som står på "svenssons" uppfarter... wink

Du lägger nivån hög i den här tråden..

Ja, varför inte.. dom är väldigt prisvärda.

Spelar ingen roll vad man säger, du är så insnöad så du varken ser eller hör iallefall.
Och var snäll och börja inte ändra reglerna bara för att du förlorar argumenten.

"Lönar det sig att trimma?" var frågan, inte inredning..stereo..mm!

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:
Kom att tänka på en sak... ni som försöker säga att det är billigare/bättre att trimma, men fortfarande inte kan visa när det lönar sig (förutom du med corvetten), ni verkar då skylla på att folk (jag) som köpt "top of the line" (nej jag räknar inte med csl) skulle ångra våra köp och önskar vi köpt billigare...

Tror det är tvärt om jag, ni verkar ha upptäckt att ni inte sparade ett öre på att snåla vid inköpet av bil. Nu har ni istället lagt ner MER pengar men fortfarande har en sämre bil hmm

Men kom igen nu, klart som fan Csl, gtr mm ska räknas in i E46.
En vanlig M3 varken är eller har varit top of the line sedan E36.

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Så frågan i ditt fall måste bli:
Kan du göra din M3 snabbare än en csl för billigare peng än att köpa en färdig!?

Japp, det kan du!

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Det är väldigt svårt att få det att gå ihop när det handlar om billiga bilar runt ett par hundratusen.
Men det säger sig väl självt!?

Riktigt lönsamt blir det inte förens man närmar sig runt en halv miljon och uppåt.

Så ta inte någon billig svensson bil som jämförelse tack.

Att du sen har bredare framdäck än jag har bakdäck, ja det var ju bra... för jag har då både längre och bredare ... än dig 
Corvette måste ju vara en riktigt svensson bil... då den faktiskt är billigare än dom flesta bilarna som står på "svenssons" uppfarter... wink

Du lägger nivån hög i den här tråden..

Ja, varför inte.. dom är väldigt prisvärda.

Spelar ingen roll vad man säger, du är så insnöad så du varken ser eller hör iallefall.
Och var snäll och börja inte ändra reglerna bara för att du förlorar argumenten.

"Lönar det sig att trimma?" var frågan, inte inredning..stereo..mm!

Om du med insnöad menar att jag inte köper argumentet "det lönar sig visst att trimma" så ja då är jag insnöad.

Trimma betyder väll att göra något bättre/förfina, alltså inte bara motorn, utan hela bilen, och då självklart även inredning och stereo mm.

Och jag är fortfarande seriöst intresserad, och ditt exempel med corvette är jag tacksam för. Då jag faktiskt gått och funderat på att ta hem en zr1a, men då vet jag ju nu att det inte är lönsamt. Men till just den bilmodellen presenterade du ju både en lista på vad som man ska förbättra på en vanligt corvette och ungefär vad det kostar.
Det har du ju dock inte gjort på dom andra bilmodellerna du pratar om.

Och självklart försvarar jag ju m3 e46, då jag genom att ha haft en nu i drygt 2 år faktiskt lärt mig en del om dom och vad som skiljer mot en vanlig e46 och därför vet vad det skulle kosta.

Självklart sänks tonen då vissar personer 4 inlägg i rad bara säger att "köpa m3 e46 är idiotiskt, köp 318 istället och trimma, har du dåligt samvete över att du inte gjorde det eller" dock kan dom inte, hur många gånger man än ber dom, presentera ett "recept" på det hela.
Folk verkar även tro att man på en helg utan varesig större kunskaper verktyg maskiner eller pengar utan problem man skohorna i vilken motor som helst i vilken kaross som helst och få allt att lira utmärkt big_smile

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:
Kom att tänka på en sak... ni som försöker säga att det är billigare/bättre att trimma, men fortfarande inte kan visa när det lönar sig (förutom du med corvetten), ni verkar då skylla på att folk (jag) som köpt "top of the line" (nej jag räknar inte med csl) skulle ångra våra köp och önskar vi köpt billigare...

Tror det är tvärt om jag, ni verkar ha upptäckt att ni inte sparade ett öre på att snåla vid inköpet av bil. Nu har ni istället lagt ner MER pengar men fortfarande har en sämre bil hmm

Men kom igen nu, klart som fan Csl, gtr mm ska räknas in i E46.
En vanlig M3 varken är eller har varit top of the line sedan E36.

Ska gtr räknas? big_smile Ska inte m3 som körde i dtm räknas då också? Nu vill du ju bara försöka bråka big_smile

Vad jag vet så kom väll csl 2005? Alltså var ju vanliga svensson m3 top of the line 01-04.

Och för övrigt så var inte m3 top of the line under e36 eran heller ur ditt sätt att se på saken, känner du till m3 gt?


Sen så har jag redan rättat mig ungefär 10-12 gånger angående m3 csl, då jag anser att en stor del utav man betalar för är just samlarvärdet.

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Så frågan i ditt fall måste bli:
Kan du göra din M3 snabbare än en csl för billigare peng än att köpa en färdig!?

Japp, det kan du!

Just därför jag skrivit så många gånger att dom limiterade special modellerna inte ska räknas in.
Att bygga en m3 som är snabbare än en m3 csl är inga problem.

Chassi, 40k
Tak, 10k
Motor, 50-100k (beroende på om du väljer n/a eller överladd)
Bagagelucka, diffusor 15-20k
Inredning, 10-50k (beroende på om man anser att man måste ha just kolfiber stolar...)
Bromsar 5-10k

Sen så ska det ju tilläggas att när man lagt ut dessa pengar så har man en bil som faktiskt är snabbare än en csl, dock får man aldrig lika mycket pengar om man skulle bestämma sig för att sälja.

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:
Kom att tänka på en sak... ni som försöker säga att det är billigare/bättre att trimma, men fortfarande inte kan visa när det lönar sig (förutom du med corvetten), ni verkar då skylla på att folk (jag) som köpt "top of the line" (nej jag räknar inte med csl) skulle ångra våra köp och önskar vi köpt billigare...

Tror det är tvärt om jag, ni verkar ha upptäckt att ni inte sparade ett öre på att snåla vid inköpet av bil. Nu har ni istället lagt ner MER pengar men fortfarande har en sämre bil hmm

Men kom igen nu, klart som fan Csl, gtr mm ska räknas in i E46.
En vanlig M3 varken är eller har varit top of the line sedan E36.

Ska gtr räknas? big_smile Ska inte m3 som körde i dtm räknas då också? Nu vill du ju bara försöka bråka big_smile

Vad jag vet så kom väll csl 2005? Alltså var ju vanliga svensson m3 top of the line 01-04.

Och för övrigt så var inte m3 top of the line under e36 eran heller ur ditt sätt att se på saken, känner du till m3 gt?


Sen så har jag redan rättat mig ungefär 10-12 gånger angående m3 csl, då jag anser att en stor del utav man betalar för är just samlarvärdet.

Trimma är för mig prestanda, och har ingenting med vare sig komfort eller stereo att göra.

M3 Gt såldes vad jag vet i begränsad upplaga enbart 1994..så just det året var den högst..det har du rätt i.

E46 Gtr är kanske att ta i, men absolut csl.

Zr1 är väldigt fina, men precis som csl betalar du mycket just för att det är något slags samlarvärde eller nått i dom. Beror helt och hållet på vad man är ute efter och hur stor plånbok man har.

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:
Så frågan i ditt fall måste bli:
Kan du göra din M3 snabbare än en csl för billigare peng än att köpa en färdig!?

Japp, det kan du!

Just därför jag skrivit så många gånger att dom limiterade special modellerna inte ska räknas in.
Att bygga en m3 som är snabbare än en m3 csl är inga problem.

Chassi, 40k
Tak, 10k
Motor, 50-100k (beroende på om du väljer n/a eller överladd)
Bagagelucka, diffusor 15-20k
Inredning, 10-50k (beroende på om man anser att man måste ha just kolfiber stolar...)
Bromsar 5-10k

Sen så ska det ju tilläggas att när man lagt ut dessa pengar så har man en bil som faktiskt är snabbare än en csl, dock får man aldrig lika mycket pengar om man skulle bestämma sig för att sälja.

Självklart ska special modeller räknas in, det är dom som är "top of the line" och inte dom massproducerade..

DusanMandick Random Hero
5 oktober 2012 · 4 047 Inlägg
Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
qazse
5 oktober 2012 · 178 Inlägg

att ni fortfarande håller på hmm

vill du ha en m5/m3/sti/evo/vad-du-vill är det nästan självklart billigare att köpa en sån direkt eftersom du annars måste köpa en hel "vanlig" bil och sen köpa nästan en hel bil till för att kunna bygga en kopia (sen blir det en massa jobb med att regga din bil samt förstöra en original så du inte ökar antalet existerande "top of the line" med din exakta kopia, sen betala skadestånd och sitta i fängelse för bilen du förstörde osv) tongue

ska du bara bygga en bil som enligt dig är "lika bra" på det som du anser vara viktigt blir det antagligen billigare att köpa en klenare modell och göra om den.

tror inte någon märker så stor skillnad på en lancer evo med 280hp och en lanser gsr trimmad till 280hp (förutom att gsr ägaren har typ 20-30kkr mer kvar när det är klart)

Evildan
5 oktober 2012 ·

DusanMandick skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_940_fulltryckare_42613814.htm?ca=13&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_9 … 13&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Wastega … 13&w=3

940 fultryckare 25000:-

940 lättryckare 16000:- + ny tryckklocka 995:-

ja det lönar sig

940 turbo 164hk -93 10500:-
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_940_t … 12&w=3

nej det lönar sig inte!

att sedan jämföra en -96ltt med en -98turbo blir väldigt missvisande prismässigt då en -98 oftast ligger högre i pris även om den inte är classicutrustad.

Szczurek
15 oktober 2012 · 2 Inlägg

baltis skrev:

Szczurek skrev:
Kan ju direkt säga att det lönar sig att köpa en bmw 335a E92 och modda den lite än att köpa en M3a E92..

Gör det verkligen det? Att du kommer upp i samma hästkrafter (och mera) för 40-50k det vet jag, men sen ska det på en diff (15k)? Stötdämpare och fjädrar (20k?) sen gissar jag även på att det är grövre krängare och annat i hjulupphägningen som skiljer lite... m3orna brukar ju även vara bättre utrustade...

Sist jag kollade så var m3orna bara 50-60 tusen dyrare än en 335a med liknande miltal.

Vet när jag köpte min 335a så låg M3 e92 ca 100-150 000kr dyrare än min då iaf.. Vet att d ehar gått ner mycket i pris idag och går att komma undan billigt. Men Du behöver inte lägga ner ngra 50k på trim för att komma i närheten av vad den m3a presterar. Räcker med ett piggyback trim, intercooler och downpipes så är de lugna puckar. Intercooler, ca 2000kr, downpipes säg 4-5k piggyback trim.. ca 3-5k. Släng på meth kit där för en säg 5-6k också så har du en 500hk.. Oh dessa 500hk tar de flesta bilar..

Ja vet inte hur stor skillnad de är mellan bilarna i väghållning och annat så kan inte uttala mig om det. Sorry för sent svar.

BMW 335 (2007)
twin_cam Smålänning
15 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Vill du ha dragkrok är enda alternativet att trimma, varken M3, M5, RS4/RS6, AMG-mercor, Porsche m.m kan fås med detta mångsidiga tillbehör.

smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
15 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

twin_cam skrev:
Vill du ha dragkrok är enda alternativet att trimma, varken M3, M5, RS4/RS6, AMG-mercor, Porsche m.m kan fås med detta mångsidiga tillbehör.

smile

BMW M5 E60/E61 är tillåten att dra trailer, 2000kg totalt och jag vill minnas att detsamma gäller M3 samt AMG. I Halmstad rullar en äldre Porsche 911 som ägaren monterat dragkrok på, så visst kan man dra tungt med de modellerna om man sitter med rätt behörighet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ghost_Face
15 oktober 2012 · 517 Inlägg

Rquired skrev:

twin_cam skrev:
Vill du ha dragkrok är enda alternativet att trimma, varken M3, M5, RS4/RS6, AMG-mercor, Porsche m.m kan fås med detta mångsidiga tillbehör.

smile

BMW M5 E60/E61 är tillåten att dra trailer, 2000kg totalt och jag vill minnas att detsamma gäller M3 samt AMG. I Halmstad rullar en äldre Porsche 911 som ägaren monterat dragkrok på, så visst kan man dra tungt med de modellerna om man sitter med rätt behörighet.

Det beror vilka årsmodeller man talar om... sedan kan vissa importerade bilar ha undantagstillstånd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang