Kapa orginal fjädrar volvo 855 t5. mer än 60 sänkfjädrar hur mycket ska kapas?

MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 februari 2010 · 225 Inlägg

tjoo

ska kapa fjädrarna som är orginal på min 855 t5.
då sänkfjädrar inte blev tillräckligt..
dom ska sänka typ 70-80mm fram .
hur mycket ska man kapa då?
3 varv eller blir de för lågt?

tacksam för snabba svar..

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
johnblund i bött
22 februari 2010 · 17 Inlägg

kapa 1 varv fram på en 60/40 sänksats det blir bra

Åker hällre färdtjänst än att köra saab
MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 februari 2010 · 225 Inlägg

jo men vill inte kapa sönder sänkningen...
så blir o kapa orginal...
blir de ca 4 varv om jag räknat rätt?

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 februari 2010 · 225 Inlägg

jo men de vill ja inte... då sänken ska va till lite annat....

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
johnblund i bött
22 februari 2010 · 17 Inlägg

han blir mkt stötigare å kapa orginalfjädrarna än å kapa sänksatsen 1 varv..men testa och kapa orginal fjädrarna 2,5-3 varv det borde räcka

Åker hällre färdtjänst än att köra saab
MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 februari 2010 · 225 Inlägg

jo men stötigt är häftigt;)
tackar;) blir 3 varv:)

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
johnblund i bött
22 februari 2010 · 17 Inlägg

det har du rätt i hehe:) a 3 varv blir nog bra:) annars är d bara och ta lite till wink

Åker hällre färdtjänst än att köra saab
n_andersson
22 februari 2010 · 689 Inlägg

Annars kan du plocka bort fjädrarna fram.
Råkade kapa mina gamla fjädrar lite väl mycket så dom låg inte ens i spänn när bilen va nere. då va den så låg som den är på mina bilder

-Brink-
24 februari 2010 · 378 Inlägg

Så dom enda konsekvenserna man får om man kapar/tar bort fjädrarna på en nyare volvo är samma som på gamla volvo? Funderar på att kapa några varv på V40:in smile

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Kesler
24 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Man brukar ju räkna att ett varv på standardfjädrar är ca 2cm på bilen

unpatterned
24 februari 2010 · 294 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/364955_3g5tgt.jpg

3,5varv kapat på bilen på bilden.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Nfahlstedt Bubba
1 mars 2010 · 32 Inlägg

måste vara nyfiken,,,   men GÅR det verkligen o kapa orginal fjädrarna fram?   för dom "snurrar ju innåt på sista varvet i skålen och uppe i tornet"   ligger dom i ändå?

Volvo xc60 r-design "awdN" (2010)
unpatterned
1 mars 2010 · 294 Inlägg

volvo_nicke skrev:
måste vara nyfiken,,,   men GÅR det verkligen o kapa orginal fjädrarna fram?   för dom "snurrar ju innåt på sista varvet i skålen och uppe i tornet"   ligger dom i ändå?

Jag svetsa på en "sarg"
bockade till en plåtbit som nådde varvet runt! och svetsa dit det

Senast redigerat av unpatterned (1 mars 2010)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
16 oktober 2012 · 176 Inlägg

jag undrar också hur man ska fästa fjädern i nederkant då den snurar sig innåt...?

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang