Chevrolet Blazer k5 1989 ingen mätare funkar

VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

hej. fick ett litet problem på min bil helljusen sluta funka så jag undersökte lite säkringar och kablar vid batteriet. men tänkte att ja tar de en annan dag men när jag satte mig i bilen och vred på tändningen så märkte jag att den inte varnar för bälte samt att en lampa för service inte lyste och när jag sen starta bilen märkte jag att även laddmätaren inte funkar och att tankmätaren är helt i botten även förbi sträcket för full tank. även oljetryck och temp är döda.

att funka klockrent när jag släckte bilen för att kolla helljusen.

så jag funderar finns det någon huvud kabel eller någon box eller nå sånt som styr dom grejerna?

någon som har ett elschema?

har kollat alla säkringar jag hittar och kablar och kontakter men ingenting.

hoppas någon haft nå liknande eller kan ge tips.

350tbi om de spelar någon roll.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
benko
16 oktober 2012 · 35 Inlägg

Kolla om det finns nån huvudsäkring
Kan även vara jordflätan som lossnar? Jordfel kan det bli lite skumma fel av

Chrysler New Yorker "4dr ht" (1966)
VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

har kollat alla säkringar jag hittat. ja jordfel kan de mkt väl vara men har provat jorda med start kabel lite överallt men ingen skillnad. måste lös med instrument panelen och kolla om de lossnat nått. saken gör de ju inte bättre att de är en gammal bil så de är ju lösa kablar och kontakter lite överallt.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Original har helljuset varken säkring eller relä, så antingen har nåt brunnit av nånstans av överbelastning, eller att en kabel har skadats så det har blivit kortis skulle jag tro. Funkar halvljuset?

Om du kollar i säkringsdosan så finns det tomma anslutningar ganska långt upp, några är matade med konstantström och några med tändningsström. Testa att mäta om du har ström där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

halvljuset funkar. helljuset fixar nog sig sen bara jag får laddning och alla mätare att fungera igen.

jo jag såg att de fanns några tomma platser där. men om de finns ström där eller inte vad hjälper de mig?

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

för ingen av kontakterna som är lösa passar in i säkringshållaren iaf.
du har inget elschema?

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Du kommer en liten bit närmare problemet kanske. Om halvljus funkar men inte helljus så ligger felet i omkopplaren för detta, den sitter på rattstången. Om nu inte nån har kopplat in ett relä nånstans till det, kolla i motorrummet efter nåt relä.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

jo jag tror jag hittat felet till helljusen det verkar vara kopplat relä till dom. men mitt stora problem är ju att bilen inte laddar och att ingen mätare funkar. varken temp,tank,oljetryck eller batteri mätare.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Eftersom du inte vill mäta i säkringsdosan så får du ge dig vidare in under instrumentpanelen o se om du har ström både till och från tändningslåset. Det sitter inte vid nyckeln utan nere på rattstången, anslutet till nyckeldelen med ett stag.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
VolvoDiesel
16 oktober 2012 · 31 Inlägg

mätte lite snabbt i säkringsdosan och de fanns flera tomma platser med ström både med och utan tändning. måste försöka kolla där också för vad jag läste nånstans ska de väl ge ström till generatorn via lilla kabeln som sitter i sticket vars de finns 4 små men bara ena används?!

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
VolvoDiesel
17 oktober 2012 · 31 Inlägg

nu har jag även testat ge direkt ström på lilla kabeln till generatorn och då laddar den men men mätarna är ju döda ännu.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
17 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Mät på båda sidor om tändningslåset med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
VolvoDiesel
18 oktober 2012 · 31 Inlägg

ska kolla de imorgon.  verkligen ingen som har ett kopplingsschema?????

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
18 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Jag har ett ganska kass schema i min verkstadshandbok, men den ligger i min verkstad 2 mil härifrån.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
VolvoDiesel
18 oktober 2012 · 31 Inlägg

okej. nå de hade ju kanske varit bättre än inget. om du är dit kanske du kan ta en bild och mejla den sen.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
18 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Ska försöka komma ihåg det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
VolvoDiesel
20 oktober 2012 · 31 Inlägg

bilen är fixad tråden kan låsas!!!

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
henke_99 Offroad Racing
20 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Och felet var?  (ifall nån annan skulle råka ut för samma sak i framtiden)

Senast redigerat av henke_99 (20 oktober 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
VolvoDiesel
20 oktober 2012 · 31 Inlägg

vet inte felet riktigt men tunna kabeln till generatorn klippte jag av och drog en egen direkt till säkringsdosan så den började ladda sen testa jag lägga dit den bortklippta kabel ihop med den från generatorn och säkringsdosan och då funkade allt helt plötsligt.

Mercedes w124 250td "ehe" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang