Köpråd: Vardagsbil för 50.000:-?

lingua
16 oktober 2012 · 2 271 Inlägg

hangman skrev:

Funkiee skrev:
måste ju säga att du hangman, du har ju bara något emot saab o älskar tyskt, saab är inte den skitbilen du målar upp, samma med japanare, allt är skit för dig om det inte är tyskt... så snälla säg inte för mycket innan du vet vad som är fel på bilarna, lådorna är inte skit, o du måste ju specificera dig om vilka årsmodeller du pratar om...

f28 är en bra låda men resten är skit, automat som manuella. Underdimensionerade bilar tråkiga och plastiga, haft många fina saabar men ångrar inte en sekund att jag gick ifrån skiten, det gick aldrig sönder då det var fina välskötta bilar, jag tröttnade bara på att veta att det är en saab, inget och vara stolt över och ingen körglädje.

Ja du kan mycket? F28 är en Opel-låda till att börja med.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
BOLIN_
16 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

lingua skrev:

hangman skrev:

Funkiee skrev:
måste ju säga att du hangman, du har ju bara något emot saab o älskar tyskt, saab är inte den skitbilen du målar upp, samma med japanare, allt är skit för dig om det inte är tyskt... så snälla säg inte för mycket innan du vet vad som är fel på bilarna, lådorna är inte skit, o du måste ju specificera dig om vilka årsmodeller du pratar om...

f28 är en bra låda men resten är skit, automat som manuella. Underdimensionerade bilar tråkiga och plastiga, haft många fina saabar men ångrar inte en sekund att jag gick ifrån skiten, det gick aldrig sönder då det var fina välskötta bilar, jag tröttnade bara på att veta att det är en saab, inget och vara stolt över och ingen körglädje.

Ja du kan mycket? F28 är en Opel-låda till att börja med.

Hahaha!

Volvo - For Life
Evildan
16 oktober 2012 ·

BOLIN_ skrev:

lingua skrev:

hangman skrev:

f28 är en bra låda men resten är skit, automat som manuella. Underdimensionerade bilar tråkiga och plastiga, haft många fina saabar men ångrar inte en sekund att jag gick ifrån skiten, det gick aldrig sönder då det var fina välskötta bilar, jag tröttnade bara på att veta att det är en saab, inget och vara stolt över och ingen körglädje.

Ja du kan mycket? F28 är en Opel-låda till att börja med.

Hahaha!

Getrag till och med smile

lingua
16 oktober 2012 · 2 271 Inlägg

Evildan skrev:

BOLIN_ skrev:

lingua skrev:

Ja du kan mycket? F28 är en Opel-låda till att börja med.

Hahaha!

Getrag till och med smile

exakt.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2012 · 7 248 Inlägg

hade också hoppat över saab ... några vänner är saab idioter och de gör inget annat än strular, motorbyten på löpande band

kolla på tex en bmw 523, snåla snygga komfortabla bilar !

tex http://www.blocket.se/stockholm/Ny_besi … _8&w=3

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
16 oktober 2012 ·

E39 är absolut ingen dålig bil, sköna tysta, börjar bli "lite till åren" med allt vad det betyder i rostväg, det modelltypiska krånglande ABS tillika antispinnsystem samt om den är hårt körd (M-pkt sportiga ambitioner?) glappande bakvagnsbussningar i tafatta pubertala försök att sladda runt den lokala korvkiosken.

Jag känner flertalet som skruvar på sina BMW och åker ex AYGO -10, Octavia -03, Caddy -99, Vectra -90! bland annat för att transportera sig problemfritt från A-B.

Jag har haft mer strul med de BMW jag ägt i jämförelse med de SAAB jag ägt, nu är det inte 3bilar jämförelsen handlar om utan runt 20 BMW samt cirka 40 SAAB av olika årgångar och modeller.
En begagnad bil är tyvärr inte bättre än sina tidigare ägare, samtliga märken som misskötts presterar i princip sämre än en bil som är omhändertagen och snällt brukad.
Givetvis är enskilda exemplar bättre/sämre ihopskruvade än det som kom bakom på monteringsbandet.
Att ett märkes ägare är de mest nöjda innebär inte automatiskt att den bilen är den "bästa" utan att ägarna snarare har fått vad dom förväntade sig.
Läs bilprovningens undersökningar tex, där hamnar många bilar högt upp på fellistan pga trasiga lampor, dåliga däck och andra ägarrelaterade orsaker.
Läs även tester av den återkommande länkade teknikens värld så kan du läsa att BMW är dyrare än "medelbilen" av liknande storlek att äga.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2012 · 7 248 Inlägg

Evildan skrev:
E39 är absolut ingen dålig bil, sköna tysta, börjar bli "lite till åren" med allt vad det betyder i rostväg, det modelltypiska krånglande ABS tillika antispinnsystem samt om den är hårt körd (M-pkt sportiga ambitioner?) glappande bakvagnsbussningar i tafatta pubertala försök att sladda runt den lokala korvkiosken.

Jag känner flertalet som skruvar på sina BMW och åker ex AYGO -10, Octavia -03, Caddy -99, Vectra -90! bland annat för att transportera sig problemfritt från A-B.

Jag har haft mer strul med de BMW jag ägt i jämförelse med de SAAB jag ägt, nu är det inte 3bilar jämförelsen handlar om utan runt 20 BMW samt cirka 40 SAAB av olika årgångar och modeller.
En begagnad bil är tyvärr inte bättre än sina tidigare ägare, samtliga märken som misskötts presterar i princip sämre än en bil som är omhändertagen och snällt brukad.
Givetvis är enskilda exemplar bättre/sämre ihopskruvade än det som kom bakom på monteringsbandet.
Att ett märkes ägare är de mest nöjda innebär inte automatiskt att den bilen är den "bästa" utan att ägarna snarare har fått vad dom förväntade sig.
Läs bilprovningens undersökningar tex, där hamnar många bilar högt upp på fellistan pga trasiga lampor, dåliga däck och andra ägarrelaterade orsaker.
Läs även tester av den återkommande länkade teknikens värld så kan du läsa att BMW är dyrare än "medelbilen" av liknande storlek att äga.

jo alla har väl olika erfarenheter ... jag har inte haft strul med någon bmw förutom 540in här hemma som glidskenan till kamkedjan är dålig på

delar osv tycker jag är billigt om man jämnför med andra, enda som kan va lite dyrare är försäkringen men det handlar inte om många hundra lappar om året. Alla bilar rostar, sen har väl e39 inte det bästa rostskyddet men det finns många exemplar som är skonade och sköter man bilen så rostar det inte.

Ett fabriksmonterat m paket behöver inte betyda att de är en gasglad ungdom som har ägt bilen innan ..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
16 oktober 2012 ·

AndreasBlidsberg skrev:
Hmm börjar inte Kia Ceeden komma ner i den pris klassen
http://www.blocket.se/vastmanland/Kia_c … 16&w=3
kanske inte den roligaste bilen

Det käntes som ett bra pris!
Ser fin ut och har inte rullat långt.
Kvalitetsmässigt har det hänt en hel del med KIA och Hyundai på 2000talet, har bekanta som har sålt KIA och nu säljer Hyundai, det enda problemet är att när kunden fått sin bil ser dom inte röken utav denne förrens det är dax för service, knappt några bekymmer alltså.

Hangman: KIA och Hyundai har sina ursprung i Korea och är således inte "Kina bilar" som du skrev.

hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade också hoppat över saab ... några vänner är saab idioter och de gör inget annat än strular, motorbyten på löpande band

kolla på tex en bmw 523, snåla snygga komfortabla bilar !

tex http://www.blocket.se/stockholm/Ny_besi … _8&w=3

samma här, har minst 5 bekanta som envisas med saab, alla står still i garaget, körs nån månad går sönder sen köper dom en "brukis"

Aero T16
16 oktober 2012 · 1 327 Inlägg

Köp en 9-3 SS 2.0 turbo för de pengarna så har du en fin bil.

Har du tur så kan du hitta en 9-3 kombi men då blir det nog lite högre miltal.

Kollar du på 9-5 för 50000 kr så finns det läge att pruta då det finns många fina att välja mellan.

Alla bilar går sönder och tror inte att Saab är sämre än genomsnittet.

Senast redigerat av Aero T16 (16 oktober 2012)

OpelP1
16 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

Aero T16 skrev:
Alla bilar går sönder och tror inte att Saab är sämre än genomsnittet.

Precis.
Även om jag inte är så förtjust i saab så är det lite överdrivet hackande på det märket i denna tråden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang