kan man ha 235 sulor på en 225 fälg?

_saab
21 mars 2007 · 91 Inlägg

men med säkning och 235or så kommer de nog ta i rätt bra när ja svänger max.. så ja får väl se om ja får tänka om eller inte,

Eat my shorts!
Thorssa
21 mars 2007 ·

Som det ser ut på Kristian_Vs bil tycker jag iaf att det ska se ut!

Kristian_L
21 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Thorssa skrev:
Som det ser ut på Kristian_Vs bil tycker jag iaf att det ska se ut!

Tackar! big_smile
Bak blev det helt perfekt, enligt mig. smile
Jag lämnade det som sagt lite extra bulligt fram (Inte så snygt, men det gör en stor skilnad när man kommer nära trotoarkanter.) Sitter 7x17" fram med 225/45-17", 215 skulle nog se bätre ut. Alternativt 7.5" bred fälg, men lite extra gummi gör gott när man skall parkera.
http://hem.bredband.net/vaisanen/NewTyres/NewWheels3.JPG

Nästa uppsätning kommer bli perfekt. Blir tvungen att sälja dessa, då kommande broms uppgradering  gör att framfälgarna inte kommer fungera mer.
Med CoilOvers bak får jag i 305or när original spiralfjädern försvinner. Fram får man klämt in 245or. Blir kul, eftersom bilen inte såldes med styrservo. tongue
(Finns några med elektrisk servo monterad från fabrik, men det var inte med på options listan.) Sitter dock servo pump på blivande motorn. Kanske skall montera nya Corvettens styr snäcka, 2.1 varv mellan fulla styrutslag. tongue = Gocart! tongue

Annars är det svårt att hitta vad som max går på, specielt fram, då hjulen svänger. Men även bak kan fjädringsrörelsen ställa till det.
Jag frågade runt vad andra hade för hjul. Sedan frågade jag de som gått över gränsen, var tar det i?
Sedan fick man klura lite till...
215 går på Fieron, så mycket viste jag. Så jag körde 225 och ökade offset (Jag köpte ju nytt, då kan man välja själv.) med 3mm.
För mig lyckades det till 99%, det tar i fram när jag svänger ca 60% och fjädringen nästan botnar, så touchar det precis så man hör det. Det blev mao så exakt att det botar sig själv innom ett par hundra mil, när däcken slits den där millimetern.

"_saab", att det tar i, behöver inte innebära katastrof, det går ofta att lösa. Beror ju på var det tar i.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Thorssa
22 mars 2007 ·

Det var fälgbredden i förhållande till däckbredden jag syftade på smile Profilen får gärna vara lägre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang