Tickande ljud från V70n T5 -01

ZyclonE
31 maj 2012 · 366 Inlägg

Hej

Har ett konstigt ljud från min bil. Hörs bara när den är kall. Kommer ett tickande ljud som följer varv talet ända tills motorn blir varm sen försvinner det. Vett att ljudet kommer någonstans runt toppen eller turbon. Förra ägaren trodde det var någonting med original dumpen som spökade ??? Han ska även ha bytt olja i den nyligen kan det vara så att han har haft i fel olja och vilken ska man ha ???

Bilen i fråga är en Volvo V70n T5 -01

MVH David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
SibbSon Mr. AUDI !
31 maj 2012 · 642 Inlägg

Tja kompis, Volvos motorer S60/V70 har de där som "standard" cool
Absolut ingen fara! Skulle vilja påstå att de är en volvosjuka,, polaren ger sin S60 Stryk varje dag o hårdkör den o den har tickat från 19000mil till 29.000mil i dagsläget o har friskt komp o går hur fint som hellst smile
2 andra polare har V70N o deras tickar på precis samma sätt hmm

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Richtenb
31 maj 2012 · 1 365 Inlägg

hmm låter precis som hydraliska lyftare men sitter det sådana i V70 från 01? Om ja så kan det vara läge att byta till en tjockare olja till att börja med.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ZyclonE
31 maj 2012 · 366 Inlägg

Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
SibbSon Mr. AUDI !
1 juni 2012 · 642 Inlägg

ZyclonE skrev:
Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David

Alltid värt o testa! iallafall för dem pengarna..

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Tjulin
1 juni 2012 · 242 Inlägg

ZyclonE skrev:
Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David

just den har jag ingen erfarenhet av men Omega 909 vet jag fungerar smile

BMW 535I (1991)
SibbSon Mr. AUDI !
1 juni 2012 · 642 Inlägg

Jag brukar köra med Omegas produkter jag med o dem brukar få motorer osv kännas nämnvärt piggare o tystare smile

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Equinox Kicka Laddtryck !
2 juni 2012 · 319 Inlägg

Du har mekaniska tryckare, inte hydrauliska.
Det lönar sig inte att hälla i någon tillsats då.

Det är oftast med största sannolikhet spridarna som för lite oväsen. som föregående talare sa så är det väldigt vanligt. smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
ZyclonE
2 juni 2012 · 366 Inlägg

Equinox skrev:
Du har mekaniska tryckare, inte hydrauliska.
Det lönar sig inte att hälla i någon tillsats då.

Det är oftast med största sannolikhet spridarna som för lite oväsen. som föregående talare sa så är det väldigt vanligt. smile

Mvh

Okej. Någonting man kan fixa ?

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
jonas 740
2 juni 2012 · 429 Inlägg

Dra åt grenrörbultarna smile

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Brådhis * Voff voff *
2 juni 2012 · 10 293 Inlägg

Här står lite om ventiltryckare på den generationens motorer:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=388038

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mr_Lundgren
8 juli 2012 · 74 Inlägg

SibbSon skrev:
Tja kompis, Volvos motorer S60/V70 har de där som "standard" cool
Absolut ingen fara! Skulle vilja påstå att de är en volvosjuka,, polaren ger sin S60 Stryk varje dag o hårdkör den o den har tickat från 19000mil till 29.000mil i dagsläget o har friskt komp o går hur fint som hellst smile
2 andra polare har V70N o deras tickar på precis samma sätt hmm

Dra åt alla bulltar på grenröret smile Rekomenderar !! Gå gärna över bulltarna på turbon oxå. Obs se till så att motorn är kall bara.

Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
ZyclonE
23 oktober 2012 · 366 Inlägg

Lyftter den fråd igen då bilen fortfarande tickar.

Har provat ett dra alla grenrörs bular samt turbon. Har även bytt O - ringar till spridarna då endel var trasiga. Men tickar fortfarande tills bilen når arbets temp. Blir fan galen snart på den.
Fick ett tips att töma på olja och köra genom motorn med diesel lite snabbt och sedan bytta till olja, köra ett tag sen bytta olja igen. Någon som testat detta ?

I övrigt så går bilen bra som fan och har aldrig krånglat

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
jonas 740
28 oktober 2012 · 429 Inlägg

Har för mig att den är stumma ventiliftare och ventilspelet justeras på ventilskaftet men är lite osäker nu.
Men jag skulle aldrig tömma all olja sen i med bara diesel, då är det bättre du kör hälfen olja o diesel...
Fast jag hade aldrig hällt i diesel i en motor. Sen om du har stumma/fasta ventillyftare så hjälper inte det ändå

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
ZyclonE
28 oktober 2012 · 366 Inlägg

jonas 740 skrev:
Har för mig att den är stumma ventiliftare och ventilspelet justeras på ventilskaftet men är lite osäker nu.
Men jag skulle aldrig tömma all olja sen i med bara diesel, då är det bättre du kör hälfen olja o diesel...
Fast jag hade aldrig hällt i diesel i en motor. Sen om du har stumma/fasta ventillyftare så hjälper inte det ändå

Okej. Fick höra att PPF gjorde det i sina motorer när dom gjorde rent.

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang