Byte av generator

dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Tja köpte precis in en gammal 245 som vinterbil coh kasta in ljudet i! Blev ju bra men den lilla generatorn som sitter där orkar inte riktigt med alls att ladda. Ni som byggt förut vad rekommenderar ni för generator? Disel bilar har väl rätt starka? och bmw 525 24v motorn har väl en stor med? Sen mer exakt vad e kompatibelt med min bil? 245 från 81 förgasar motor.

Mvh

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Drönirettab
28 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Jag har en 100 A universal generator från Biltema i min 240-86, den passar direkt utan att behöva modifiera fästena. En sån ska även passa till din bil, men om du har extern laddregulator så får du koppla bort den. smile

dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Vad kostar den? Har ingen aning om vad det sitter för generator i nu smile Men 100A klarar det att ladda dubbla batterin ordentligt? :smile

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Drönirettab
28 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

999:- verkar den kosta enligt hemsidan, artikelnumret är 63-628. Även din originalgenerator klarar av att ladda två batterier, det som i huvudsak sätter gränsen är den totala kontinuerliga strömförbrukningen. Om man har saker som drar mer ström än vad generatorn kan ge ut så får inte batteriet tillräcklig laddning, det är detta man får utgå ifrån. smile

Dessutom ska man komma ihåg att vanliga bilgeneratorer inte kan ge ut sin maximala laddström vid tomgångsvarvtal, motorn måste i de flesta fall ha minst 1500 varv eller högre.

Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2012)

dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Ja nej det vet jag men kör steget jag jar i runt 3000 rms:P Och två pioneer challenger pro basar:P Tror jag behöver större generator:P

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Vad tror ni en bmw 525 ghenerator på 140 ampere skulle det funka? wink

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Nitromast Dr. Scanner
28 oktober 2012 · 2 167 Inlägg

Det drar dock inte 3000W konstant.

Drönirettab
28 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Det finns ju specialtillverkade generatorer som ger uppåt 250 A och lite till, men då får man bla göra om fästena. Dubbla generatorer har en del fixat dit vad jag vet, ska väl finnas färdiga hål för exempelvis servopump på din motor och där kan man stoppa generatorfästen.

Det folk annars brukar göra är att slänga in flera batterier, då motverkas de stora spänningsdipparna när strömmen överstiger generatorns förmåga. Man får dock istället underhållsladda emellanåt så att inte batterierna successivt laddas ur alltför mycket ifall man ofta/länge spelar musik på hög volym och kanske kör relativt korta sträckor. smile

dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Nitromast är väl medveten om att det itne drar det konstant har aldrig påståt det?

Och ja men har 2 batterier men tror det är en liten 65A generator i min volvo och säkert helt slut kol så det kan säkert vara därför kanske räcker att kasta i en 100A Generator från en 940 smile

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Drönirettab
28 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Är generatorn gammal så kan kolen och hela regulatorn vara slitna, håller med. Större generator är absolut ingen nackdel, men se även till att uppgradera generatorns strömkablar eftersom de bara är anpassade till originalgeneratorns strömförmåga och troligen har ärgade/oxiderade anslutningar.

Generatorn i din bil borde ha egen jordkabel till generatorn eftersom generatorfästet sitter med gummibussning, glöm inte att kolla/uppgradera den kabeln och putsa rent där kabeln sitter i motorblocket.

Om du inte ser över dessa saker så finns risken att en större generator inte ger någon speciell förbättring pga dålig kontakt till batteriet. smile

Vad har du för batterier och hur gamla är de?

Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2012)

dice92
28 oktober 2012 · 45 Inlägg

Nej det vet jag med e inte helt ny med bilar:) Bara lite nyfiken vad andra bytt te:) Kommer inte ihåg märken men har ett klokt billjuds batteri för 4500 och ett vanligt bil batteri fram av någon tudor modell:) Blir 50 mm2 kabel vid generatorn wink

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang