Stereo i Golf 2. Vilka sladdar ska sitta ihop?

MilesPrower Rookie
24 mars 2007 · 63 Inlägg

Jag har ett litet problem på min Golf 2. Hade en gammal kassettbandspelare tills igår, den gick konstant oavsett om nyckeln satt i eller inte. Nu har jag en CD/Mp3/radio osv som inte startar automatiskt, men den stängs av när jag drar ur nyckeln, så det är egentligen inget problem i sig, även om det vore trevligt om den valde att starta tillsammans med bilen.
Problemet jag har är att den tappar minnet i samma veva. Jag fick en iso-omkopplare med stereon, men det är inte samma färg på dessa sladdar som på de som sitter i bilen. Omkopplaren har fyra sladdar (jag skriver vad som står på lapparna på varje sladd): en röd (power supply), en svart (grand), en gul (memory backup, battery) och en blå (auto antenna b+).
I bilen har jag fem kablar (beskrivningen är från manualen, står inget på själva sladdarna): Röd (plus), brun (minus), grå/blå (instrumentbelysning), brun/röd (manöverledning för "tändnyckeln" - styrd radioin-/frånkoppling. Använd under inga omständigheter denna anslutning för spänningsförsörjning till radion!) och blå/vit (hastighetssignal för den automatiska ljudstyrkeanpassningen)
Jag är inte speciellt bevandrad inom tekniken. Jag kan utan problem skarva sladdar, bara jag vet säkert vilka som ska sitta ihop. Jag vågar däremot inte försöka mig på nåt som kan innebära en mer eller mindre otrevlig olycka, varken för mig, bilen eller stereon. Hursomhelst, jag misstänker att de två röda ska sitta ihop, och den svarta från stereon och den bruna från bilen hör ihop. Eftersom stereon startar överhuvudtaget så borde väl så vara fallet? Frågan är de andra fem kablarna. Den blåa sladden från stereon är väl inget måste att koppla in, eftersom pappa säger att den enbart är nödvändig om man har en automatisk antenn, en dras ihop när bilen stängs av. Har han rätt i det? Så min egentliga fundering är...vilken sladd ska sitta ihop med den gula? Det är väl den som ska sitta ihop med batteriet så att stereon inte tappar minnet hela tiden? Fruktansvärt enerverande att behöva söka om radiokanalerna varje gång, och även att ställa om basen och sånt. Vore hemskt tacksam för hjälp smile

ironhead volvoraggare
24 mars 2007 · 4 776 Inlägg

koppla den  gula och den brudröda har jag för mig annars så kan du ju ringa mds i gävle kolla vart den brudröda går nånstans

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
MilesPrower Rookie
24 mars 2007 · 63 Inlägg

Var in och snackade med en kille på BRL. Han sa att jag skulle ta den röda från bilen och sätta med den gula i stereon, och den brun/röda skulle sitta ihop med stereons röda. Då skulle det funka perfekt. Så jag hoppas han har rätt. Tack ändå smile

MilesPrower Rookie
24 mars 2007 · 63 Inlägg

Nu funkar helt plötsligt ingenting. Jag testade att koppla som han sagt, jag testade även att koppla som vanligt minus de två "onödiga" sladdarna och jag försökte t.o.m. att koppla som det var från början. Varje gång med samma resultat: stereon startar inte över huvud taget. Den kan ta emot och spotta ut cd-skivor, men startar aldrig. Strömindikatorlampan blinkar, tidigare lös den konstant. Det står inget om nåt blinkande i manualen (plånboken drev mig till att köpa den på Biltema) så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Blir väl till att lämna in den hos MDS när jag kommer tillbaks till Gävle. Dock har jag då en ungefär timmes bilfärd helt utan musik att se fram emot, så om nån av er har nåt tips om hur jag kan göra så vore jag ytterst tacksam.
Stereon är den enda stereo de har på sin sida just nu, den för 849 kr. Nån annan som råkat ut för samma sak och då kanske t.o.m. vet hur jag kan lösa det? Klarar mig inte utan musik i bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang