Volvo 740 GL - Körde genom stor vattenpöl - startar inte

He_Hedman
27 februari 2012 · 32 Inlägg

Hejsan

Förra helgen körde jag genom en ganska stor vattenpöl och följden blev att bilen la av och jag fick rulla in till vägkanten.

När jag sedan skulle starta den betedde den sig väldigt konstigt då det verkligen lät som att den skulle starta, den tände ordentligt och motorn hoppade igång i kanske en halv sekund sen la den av. När man väl fick igång den var den väldigt känslig på så sätt att man var tvungen att hålla gasen i samma läge för att den inte skulle dö, gasade man för mkt dog den och samma sak om man gasade för lite, ungefär som när man har ett trasigt bränslerelä.

När man hade motorn igång så kom det ett slags "el-knastrande" ljud från motorn/stiften.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda detta? Att vattnet som sprutade upp i motorutrymmet ligger bakom är ett faktum men vart och vad bör man göra är frågan? Har provat att torka lite på stiften men utan framgång...

Tacksam för svar!

Mvh Marcus smile

Honda Civic ESI "Spyder edition" (1993)
motorraZ
27 februari 2012 · 578 Inlägg

He_Hedman skrev:
Hejsan

Förra helgen körde jag genom en ganska stor vattenpöl och följden blev att bilen la av och jag fick rulla in till vägkanten.

När jag sedan skulle starta den betedde den sig väldigt konstigt då det verkligen lät som att den skulle starta, den tände ordentligt och motorn hoppade igång i kanske en halv sekund sen la den av. När man väl fick igång den var den väldigt känslig på så sätt att man var tvungen att hålla gasen i samma läge för att den inte skulle dö, gasade man för mkt dog den och samma sak om man gasade för lite, ungefär som när man har ett trasigt bränslerelä.

När man hade motorn igång så kom det ett slags "el-knastrande" ljud från motorn/stiften.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda detta? Att vattnet som sprutade upp i motorutrymmet ligger bakom är ett faktum men vart och vad bör man göra är frågan? Har provat att torka lite på stiften men utan framgång...

Tacksam för svar!

Mvh Marcus smile

Kör du med öppet filter?

worlax
27 februari 2012 · 280 Inlägg

rengjort fördelarlocket?

He_Hedman
27 februari 2012 · 32 Inlägg

motorraZ skrev:

He_Hedman skrev:
Hejsan

Förra helgen körde jag genom en ganska stor vattenpöl och följden blev att bilen la av och jag fick rulla in till vägkanten.

När jag sedan skulle starta den betedde den sig väldigt konstigt då det verkligen lät som att den skulle starta, den tände ordentligt och motorn hoppade igång i kanske en halv sekund sen la den av. När man väl fick igång den var den väldigt känslig på så sätt att man var tvungen att hålla gasen i samma läge för att den inte skulle dö, gasade man för mkt dog den och samma sak om man gasade för lite, ungefär som när man har ett trasigt bränslerelä.

När man hade motorn igång så kom det ett slags "el-knastrande" ljud från motorn/stiften.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda detta? Att vattnet som sprutade upp i motorutrymmet ligger bakom är ett faktum men vart och vad bör man göra är frågan? Har provat att torka lite på stiften men utan framgång...

Tacksam för svar!

Mvh Marcus smile

Kör du med öppet filter?

Nope det gör jag inte

Honda Civic ESI "Spyder edition" (1993)
He_Hedman
27 februari 2012 · 32 Inlägg

worlax skrev:
rengjort fördelarlocket?

Nej men kan prova det!

Honda Civic ESI "Spyder edition" (1993)
GustavssonF
15 november 2012 · 74 Inlägg

fick du igång på bilen igen? smile

Volvo 740 "Wermland" (1988)
He_Hedman
17 november 2012 · 32 Inlägg

GustavssonF skrev:
fick du igång på bilen igen? smile

Nej inte ännu tyvärr, den har ståt uppe hos grannen som är mekaniker sen det hände nu och han felsöker lite då och då när han har tid smile men ska försöka komma ihåg att skriva här vad felet var om han får ordning på den!

Honda Civic ESI "Spyder edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang