Min 940 turbo misständer eller dyl. Lite hjälp önskas...

Boobby
22 november 2012 · 94 Inlägg

Motorn är en B230Fk, chippad och påställt ladd.
Och nu idag när jag var på väg hem från jobbet och stanna vid en korsning så märkte jag att motorn inte gick riktigt som den ska.
så jag åkte in på en parkering och lyssna nogrannare.

När jag står på tomgången så rycker hela motorn till och ett litet poff hörs, låter som en misständning.
Lika så när jag varvar upp den på 1500-2000 varv så går den bra i ett par sekunder sen bluddrar den till och går ojämn i ca 1sekund, och sendan går den bra igen..
Och de uppkom somsagt nu idag, har aldrig haft de här tidigare.
Och jag har bytt rotor, fördelare och stift för ca 700mil sen.
Så lite tips på vart man kan börja felsöka osv vore rätt så schyst !
Tack på förhand ! big_smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
nameless
22 november 2012 · 181 Inlägg

eftersom jag vet att du kör precis som jag gör borde du börja med å kolla stiften, mina brukar spricka i porslinet och tända ut i godset i toppen pga värmen

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Boobby
22 november 2012 · 94 Inlägg

nameless skrev:
eftersom jag vet att du kör precis som jag gör borde du börja med å kolla stiften, mina brukar spricka i porslinet och tända ut i godset i toppen pga värmen

kollade stiften och allt med tändningen nyss, och stiften var fina, lite sotiga bara, beror väl på lite tuff körning wink
men annars fick alla gnista, och gnista på alla kablar. kollade även soppa tycket, och prova rycka en spridare itaget och se om de blev värre eller inte men de vart ingen skillnad hur jag än gjorde..
ap drygt de här...

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Boobby
22 november 2012 · 94 Inlägg

och nu tändes lamda lampan också.. ännu roligare.. ;oo

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
robbinT
22 november 2012 · 341 Inlägg

Har du bytt tändkablarna? kan ju vara överslag i någon utav dom så den missar ibland. Läs av felkoderna och kolla. Andra saker som kan ställa till det är ju t.ex. lmm och lambdasond

Boobby
22 november 2012 · 94 Inlägg

robbinT skrev:
Har du bytt tändkablarna? kan ju vara överslag i någon utav dom så den missar ibland. Läs av felkoderna och kolla. Andra saker som kan ställa till det är ju t.ex. lmm och lambdasond

Jo tänkte gå över sånt i morgon, har min andra 940 hemma som jag inte använder för tillfället, och den går alldeles utmärkt i motorn, så jag tänkte plocka lite saker från den och prova mig fram och hoppas på att de kommer lösa sig.
Skriver igen om jag behöver mer hjälp, och om jag löser de så skriver jag självklart vad problemet var !

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang