Renault Megane Scenic -97 Svårstartad och orolig första sekunderna

Renjägarn
25 oktober 2012 · 638 Inlägg

Har en Renault Megane Scenic 2.0 -97 som har börjat bli väldigt svårstartad. Den kan tända till på första försöket och "starta" men är väldigt orolig i varv och dör ofta efter en / två sekunder om man inte duttar till på fullgas snabbt. Då kan den komma igång men går oroligt i varv och hoppar fram i typ 5 sekunder sen börjar den gå bra.

Men annars brukar den inte tända alls utan att man får ge fullgas i typ 2-5 sekunder (varierar lite) och sen hoppar den igång. Oftast alltid på andra försöket när man ger fullgas. Men som sagt så går den alltid oroligt dom första sekundrarna på tomgång och även om man försöker köra direkt så hoppar den oroligt några sekunder.

Men efter detta så brukar den gå bra utan problem. Dock började den gå dåligt på låga varv idag två gånger men det har aldrig hänt förrut så vet inte om det har med problemet att göra eller om det var något annat.

Någon som vet vad problemet kan tänkas vara eller som varit med om liknande själv?

Den har varit såhär sen jag köpte den för 1.5 månad sen men då var det inte lika mycket. Då var det kanske varannan start som var svårstartad annars gick den. Nu är det varje gång att jag måste ge fullgas så det har alltså blivit värre. Har ju iofs blivit kallare ute så kanske är det men det är ingen skillnad om jag startar den på morgonen eller om jag startar den direkt efter jag har kört motorn varm så borde inte ha med det kyligare klimatet (ca 0gradigt) att göra.

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
23 november 2012 · 638 Inlägg

Har nu bytt vevaxellägesgivare, tändstift, olja/filter samt luftfilter på den. Nu går den inte lika oroligt efter start men har fortfarande problemet att jag måste ge fullgas och oftast tugga på startmotorn i några sekunder innan den hoppar igång.

Har börjat känna en lukt av bensin via kupefläkten nu också. Kommer inte ihåg om den har varit där förrut eller ej.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel?

Senast redigerat av Renjägarn (23 november 2012)

Kommer väl nånting här snart!
phk
23 november 2012 · 46 Inlägg

Hur är det med tändkablarna, original från -97? Om ja så byt!
Har du kollat spällägesgivaren (TPS)?Fel på denna gör att gas signalen blir fel mot motorvarvet och då kan du få bensinlukt!
LYCKA TILL !
smile

Senast redigerat av phk (23 november 2012)

Renjägarn
23 november 2012 · 638 Inlägg

Ska köpa nya tändkablar imorgon och byta, men känns som att bilen borde gå mer ojämnt om det är fel på dom? Men ska ändå prova.

Spjällägesgivaren har jag inte kollat, sitter vart och finns det  något annat namn på den? Hittar inte den givaren i någon lista när jag söker på t ex mekonomen osv.

Kommer väl nånting här snart!
it_mutt Avstängd
23 november 2012 · 10 388 Inlägg

Vet inte hur det ligger till på just din Renault, men vanligt problem är att givaren för kylvätsketempen är kass, och då blir bilen svårstartad som faen. Kostar en 2-300:-

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang