Extraljus: Sim "hella kopia" eller NBB Alpha 175

patrikke
30 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Trekmeister skrev:
Skulle själv inte köpt kina-ljus istället för svenska grejjer bara för att spara en femtilapp styck.

SIM tillverkas i portuga, om jag inte har fel. Inte kina, som det stod i ett ljustest nyligen.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
30 oktober 2009 · 1 659 Inlägg

Har inte Hella bättre kvalitet då? Jag har tre stycken Rallye 3003 och dom har fått stryk några gånger så man skitigt på sig nästan i tron om att dom gått sönder, men inte en repa har jag noterat! Jag är i alla fall helnöjd och är mer orolig över att någon ska knycka dom för mig än att dom går sönder av stenskott eller dylikt.
Så jag säger inte att Sim skulle vara varken bättre eller sämre utan undrar helt enkelt om det är samma kvalitet på dom smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Jani Hast
30 oktober 2009 · 213 Inlägg

Jag har 2 Sim på bruks Golfen med 70watts xenon och det är MYCKET ljus.
Köper ju hellre 2 nya lampor om 2 år för 400:- i stället för att pynta 700:- st för Hella lampor.
Kompisen har kört 2 år med sina Sim som är xenon konverterade och det är inget fel på dom.
Rullar 7 mil varje dag i alla väder.

Trekmeister
30 oktober 2009 · 272 Inlägg

patrikke skrev:

Trekmeister skrev:
Skulle själv inte köpt kina-ljus istället för svenska grejjer bara för att spara en femtilapp styck.

SIM tillverkas i portuga, om jag inte har fel. Inte kina, som det stod i ett ljustest nyligen.

Du har säkert rätt. Fick för mig att jag läste något om Asien någonstans, det kombinerat med mina fördomar/erfarenheter gjorde att jag var snabb att dra slutsatsen Kina. smile Men jag står på mig och säger att jag köper fortfarande hellre svenskt än portugisiskt!

fredriq Olika
30 oktober 2009 · 907 Inlägg

Phenylamine skrev:

Hoppa över en krogkväll och köp 2 st 225 istället så blir du inte missnöjd!

Jo det kan man göra, men helt plötsligt hamnar jag på 2500 kronor på något så stöldbegärligt som extraljus! Men jag förstår hur du menar..

Jag vet inte hur du räknar men 2 x 895 kr som listpriset är blir inte 2500 kr...
2 st 225 lyser mera än 3 st 175.

På min bil har jag 2 st 225 fjärr med 35W xenon 6000K och de lyser längre och bredare än kompisens 3 st 175 fjärr med 35W xenon 4300K.

Mvh
Fredrik
Phenylamine Byggbas
30 oktober 2009 · 117 Inlägg

fredriq skrev:

Phenylamine skrev:

Hoppa över en krogkväll och köp 2 st 225 istället så blir du inte missnöjd!

Jo det kan man göra, men helt plötsligt hamnar jag på 2500 kronor på något så stöldbegärligt som extraljus! Men jag förstår hur du menar..

Jag vet inte hur du räknar men 2 x 895 kr som listpriset är blir inte 2500 kr...
2 st 225 lyser mera än 3 st 175.

På min bil har jag 2 st 225 fjärr med 35W xenon 6000K och de lyser längre och bredare än kompisens 3 st 175 fjärr med 35W xenon 4300K.

Men jag menar inte 2 stycken, jag vill i vilket fall som helst ha minst 3 st då jag anser att det är mycket snyggare! så okej det blir isåfall 2685.. Men jag förstår vad du menar!

p-nyhlen Quattro - bar å åk
31 oktober 2009 · 621 Inlägg

Kvaliteten på sims extra ljus är det inte nått fel på. Det är oxå ett riktigt bra ljus. jag hade sj hella 3000 förut och märker inte nån skillnad på sims. Och när man får en sats med 3 extraljus, fäste, lampor, relä och kablar för 999:- +moms. I mitt tycke NBB ljusen riktigt fula oxå.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
lycosa
31 oktober 2009 · 2 Inlägg

Köpte sim förra vintern, tog 1-1-5mån så hade 2 av 3 tagit in fukt o blivit rejält skabbiga.. Totalt värdelöst, om än lite men dock bortkastade $.. Nu sitter det 3 lightforce 240 blitz på, dyrt som satan, men h-te vilket ljus.. overkill x 100 :-)

OphanWitehall
31 oktober 2009 · 1 335 Inlägg

Säger bara NBB Alpha 225 Xenon! En klass för sig! Dock väldans dyra. Hella är mycket bättre kvalitet än SIM.

Manny Medlem i GTIklubben
31 oktober 2009 · 401 Inlägg

Har kört med SIM i snö o slask o salt i 3 säsonger, först nu börjar de bli slitna, börja krypa lite rost i nederkant på reflektorerna. Mycket bra ljus o snorbilliga i övrigt, swedol brukar ha bra pris på dessa.

Ekis!
31 oktober 2009 · 1 210 Inlägg

Hade sim på en gammal 740 vinter släde jag ägde för ett par år sen.. prisvärda helt klart!

Bra ljusbild och inge fel på kvalliten.. en lite grej dock är att 100 watt lampor kan få glasen att bli lite väl varma om du står still med dom på.. men å andra sidan du ska ju ha dom tänd när du åker va tongue

Jockefors
31 oktober 2009 · 961 Inlägg

sitter 3 simmare på min bil med 100 watts lampa i varje , lyser skitbra tycker jag och dom har suttit där i snart 3 år , inte en tillstymmelse till stenskott eller rost ..

Pure DieselPower
Kriillee
1 november 2009 · 110 Inlägg

jag har 5st SIM med blått glas sitter på min 745. och kan lova att jag är helnöjd med dom!
sitter 100W lampor i allihopa, och ett separat 30A relä till varje extraljus.

om med extraljusen, lampor, relä, säkringshållare, kablar osv, så kostade det inte lika mkt som en hella lampa.. 

16mm2 kabel från batteriet till varje relä, och alla andra kablar 4mm2. förutom till glödarna där jag har 1,5mm2.

Värt varje jävla krona med alla dom extraljusen. Aldrig mer att jag äger en bil som brukas på vintern utan extraljus!!

Edit: Som Manny skrev så har swedol bra priser. 254kr/st för SIM.
/krille

http://i37.tinypic.com/2888upv.jpg

Senast redigerat av Kriillee (1 november 2009)

sundin_omega Mr Roy
1 november 2009 · 86 Inlägg

Jag hade  både sim å hella på min förra bil å det är ingen skillnad å prata om kör sim nu på firmabilen å dom har fått ta mycket stryk men håller riktigt bra 2År gammla nu å ser ut som nya så helt klart värda sina pengar....

:lol
Jani Hast
1 november 2009 · 213 Inlägg

Sen kan man kanske inte direkt jämnföra kvalite på SIM och Hella. Ligger ju inte i samma prisklass.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
1 november 2009 · 1 778 Inlägg

Köpte sim förra veckan till åpeln och jag är helnöjd. Ingen märkbar skillnad som man ser med ögat mot hella ljusen jag hade förut. Köpte dom på den här sidan som jag tyckte hade skapliga priser http://www.websitefolder.net/StrandsFor … lbehor.asp

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
jetta16v
29 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Känns dumt o lyfta en gammal tråd, men jag funderar på just detta..

Valet ligger mellan SIM och NBB Alpha 175, om jag skall köpa NYTT.

Mekonomen säljer NBB Alpha 175 för 239kr/st, så det är ingen större prisskillnad mot SIM.
3 st hade jag tänkt mig, 2st fjärr o 1 pencil..

Amstaff
3 december 2012 · 253 Inlägg

Trekmeister skrev:

patrikke skrev:

Trekmeister skrev:
Skulle själv inte köpt kina-ljus istället för svenska grejjer bara för att spara en femtilapp styck.

SIM tillverkas i portuga, om jag inte har fel. Inte kina, som det stod i ett ljustest nyligen.

Du har säkert rätt. Fick för mig att jag läste något om Asien någonstans, det kombinerat med mina fördomar/erfarenheter gjorde att jag var snabb att dra slutsatsen Kina. smile Men jag står på mig och säger att jag köper fortfarande hellre svenskt än portugisiskt!

Då kanske herrn bör läsa på lite mer om sina "svenska" lampor...

"NBB tillverkar extraljus och arbetsbelysning med fabrik i Frankrike."

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Dirtymike
3 december 2012 · 1 532 Inlägg

Har 8st NBB 225 75w xenon på firmatrucken kan ju säga att det blir som dag på natten.
På Pajeron hade jag Maxtel från biltema + Bosch Big Knick alla me 75w xenon men NBBarna lyser värre.
Har 2 sim ligger o dom var piss.
Kör på 3st NBB 225: 1 st pencil i mitten o 2 fjärr.
På Lexusen nu har jag 2st pencil o ska på ett fjärr i mitten istället för att prova lite annat.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang