Hemmabio

Rein
5 december 2012 · 19 Inlägg

Tja...
Tänkte lägga ner ett par spänn på hemmabio, men pga bristande kunskap gällande sånt så kanske d finns nån där ute som kan lite mer.
Är inte Über petig,oavsett vad d blir så är d bättre än tv-högtalarna


Men jag står mellan 2 alternativ.....

Marantz SR5006    (detta är då bara förstärkarn/recivern)

eller

Yamaha YHT-498   (här följer även högtalare med)

Så nån som testat dessa????
(har dock läst en hel del bra om yamaha varianten)

Även förslag går bra...dock ej allt i ett, dvs dvd o förstärkare i ett.........

Senast redigerat av Rein (5 december 2012)

TS_quattro fyrkrafsare
5 december 2012 · 1 443 Inlägg

då hemmabio är precis som foto och bilhobby en "valutasport" (dvs det kan bli hur dyrt som helst, finns inget tak) så infinner sig frågan: vad får det kosta?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
TyrolerHatt Skogsmålare
5 december 2012 · 630 Inlägg

Jag har själv en Marantz SR7002 med Canton Chrono högtalare och jag är väldigt nöjd med den.

Men allt hänger på vad du tänkt lägga i pengar och vad du ska köpa bara reciver eller ska det inkludera högtalare ?

Rein
5 december 2012 · 19 Inlägg

TS_quattro skrev:
då hemmabio är precis som foto och bilhobby en "valutasport" (dvs det kan bli hur dyrt som helst, finns inget tak) så infinner sig frågan: vad får det kosta?

Hade väl tänkt runt 4 till 8 lax på ett ungefär. Yamaha YHT-498 har jag hittat billigast för typ 4500. Då e d reciver o högtalare. Det paketet ligger runt 4500 till 5500 spänn.

Gällande Marantz 5006 så kostar recivern 5000spänn o där följer d ju inga högtalare med. Så då får man kanske lägga ett par lax till för högtalare

Behöver inget megasystem direkt. Hela planen var då eftersom tv högtalarn e lite smått sprucken så tänkte jag kör nå surround system. Blir ju i vilket fall bättre än tv:ns högtalare men jag vill inte heller köpa vilket dyng som helst heller.
Vad jag läst om yamaha yht-498 så har folk gett d toppbetyg men jag har inte direkt hört så mkt om marantzen. båda verkar i mitt tycke lovande men vilket e värt egentligen? Då man oxå vet ju att d finns ju en del ute som man bara saftat på pricet men i själva verket e d skit. Dyr prislapp betyder ju inte alltid bra kvalite. Då får man nog leka i 20 000 kr klassen.

Rein
5 december 2012 · 19 Inlägg

jynsa skrev:
Jag har själv en Marantz SR7002 med Canton Chrono högtalare och jag är väldigt nöjd med den.

Men allt hänger på vad du tänkt lägga i pengar och vad du ska köpa bara reciver eller ska det inkludera högtalare ?

hade tänkt mellan 4-8 lax på ett ungefär. Rätt så stor intervall men d e ju paketet som avgör lite.
Yamaha YHT-498 är ju hela kittet. Recivern+högtalare för 4500kr som billigast.

Marantz 5006 är ju bara recivern för 5000 spänn drygt så där får man ju då lägga till ett par lappar för högtalare.

Kruxet är ju att folk har gett bra betyg till yamaha. Då tänkter jag ju att fint,då kan man ju komma undan med 4500 pengar. E ju väl ingen ide o lägga dyrare om det blir samma kvalite så att säga.
Köper jag marantz 5006 som kostar 5lax,bara recivern. Då blir d ett par lax till för högtalare. Frågan e då om ett par lax till räcker. Landar man på 8000 med denna system o så e d samma kvalite i slutändan så kommer d ju kännas lite surt.

Man undrar ju då om bägge förstärkarna e i samma kvalite klass.
Som jag hört från en del i bilsvängar. Har man en bra förstärkare så kan man få vilket skit som helst att låta bra mer eller mindre.

TyrolerHatt Skogsmålare
5 december 2012 · 630 Inlägg

Jag vet ingenting om just det Yamaha paketet, dom gör i regel mycket bra förstärkare. Har du 8000 som maxgräns och köper Marantzen så får du inga vidare högtalare för 3000 iaf inte som gör recivern rättvisa

TS_quattro fyrkrafsare
6 december 2012 · 1 443 Inlägg

jynsa skrev:
Jag vet ingenting om just det Yamaha paketet, dom gör i regel mycket bra förstärkare. Har du 8000 som maxgräns och köper Marantzen så får du inga vidare högtalare för 3000 iaf inte som gör recivern rättvisa

håller med där, Marantz gör bra grejor men det är helt meningslöst att köpa dyr stärkare och billiga högtalare. köp hellre ett paket med reciever + subwoofer och satelliter. ett sådant paket är inte ljud i världsklass men sett till ljud per krona är det helt klart ok.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang