Eqan
6 december 2012
· 19 Inlägg
Tjenna, har både googlat o sökt och försökt själv, men efter att jag inte har kommit fram till någon lösning ställer jag min fråga här:
Bilen i fråga är en: BMW E36, 323i coupé 1997års modell:)
En dag så steg temperaturmätaren i blien helt plötsligt efter ca 2h motorvägsfärd till rött och jag stannade omedelbart vid sidan och stängde motorn. Bilen bogserades hem och när den svalnat testade jag att starta den igen för att se om det steg upp till rött igen när den blivit varm vilket den också gjorde.
Har nu efter mycket sökande om vad som kan vara felet bytt termostat, spolat kylaren för att se om där var stopp, bytt kylarvatten samt luftat systemet.
Antar att vattenpumpen är hel då vattnet cirkulerar när termostaten har öppnat och både "in" och "ut" röret mellan kylaren/motorn blir varma.
Bilens klimatanläggning (varmluften in i bilen) har även den slutat funka i samband med detta. Har läst och förstår att klimatanläggningen är en egen "krets" och om dess pump skulle sluta funka skulle varmluften försvinna men motorn skulle fortsätta fungera utan att överhetta. Därför tror jag att problemet ligger i kylarsystemets "krets".
När vi luftat bilen har vi gjort på flera olika sätt enligt flera olika källor, tyvärr har ingen av dessa hjälpt något vidare. Vet inte om vi gjort fel, finns det fler lufftningsventiler än den bredvid expantionskärlet på kylaren? Har ingen på termostatkåpan som det finns på vissa modeller.
Hoppas någon har ett tips på vad som kan va fel eller vet vad man kan göra!