Kontinuerliga generatorrembyten på 323f -95

Mazdaspeed
20 december 2012 · 82 Inlägg

Jag har bytt 3 st generatorremmar (och förra ägaren hade precis bytt när jag köpte den) nu på min Mazda 323f -95 sedan jag köpte den i Juli i år. Den vill inte slita skrika, oavsett om hur löst/hårt jag spänner den. Och efter ett tag så ryker den sönder. Alla hjulen den rullar på är hela och rena, och inget som ligger nära och kan skava på remmen. Hjulen snurrar lätt och allt är felfritt, så vad f*n kan det vara.

(Det sitter 2 st remmar på Mazdan. En yttre som tar servostyrningen, och den inre som tar vattenpumpen och generatorn)

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 december 2012 · 3 352 Inlägg

Är remhjulen i linje?

Mazdaspeed
20 december 2012 · 82 Inlägg

Du menar om något av hjulen är skeva? Inte vad jag känt eller sett hmm

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 december 2012 · 3 352 Inlägg

Tänkte om t ex generatorn sitter lite snett och tvingar remmen att gå snett. Antingen det eller så är remmen för hårt spännd. Vad är det för typ av spännare på dessa motorer?

Mazdaspeed
20 december 2012 · 82 Inlägg

Jag har, som jag skrev innan, provat med både hårt o löst. Men samma resultat. Det sitter en spännskruv precis över generatorn som man skruvat ut för att spänna/släppa efter på remmen. Sen en skruv från sidan för att låsa den "muttern" som spännskruven går igenom. Och sen en skruv under generatorn som man måste lossa för att kunna "vrida" på den för att underlätta ditsättning/avtagning av remmen.

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 december 2012 · 3 352 Inlägg

Ok, tänkte om det var nån hydralisk spännare, men då är det ju inte så. Skitskumt, Men är den inte för hårt spänd så är det enda jag kan tänka mig att den går snett

engolf
20 december 2012 · 3 235 Inlägg

Lagren i generatorn kan ha gjort sitt, då snurrar axeln lätt utan belastning, men så fort man spänner remmen går den trögare med gnissel som följd.

Mazdaspeed
21 december 2012 · 82 Inlägg

engolf skrev:
Lagren i generatorn kan ha gjort sitt, då snurrar axeln lätt utan belastning, men så fort man spänner remmen går den trögare med gnissel som följd.

Ska kolla detta. Hade inte tänkt på det tidigare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang