Volvo s70 glt lambda lampa lyser

jonteringkvist
23 december 2012 · 98 Inlägg

Tjena har en Volvo s70 glt årsmodell 97. Lambda sond lampan börjar lysa efter en stunds körning , först fick jag fel kod på luftmassemätaren så den bytte jag och nu börjar den lysa bara helt plötsligt efter ca 6-7 mils körning . Då nollställer jag den utan att kolla felkoder (tar bort minuspolen) så jag undrar ifall npgin vet vad som kan vara felet? Tacksam för svar smile

spokenratt
23 december 2012 · 3 860 Inlägg

Inte utan att veta vad det är för felkod... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mike_87 V O L V O
23 december 2012 · 401 Inlägg

jonteringkvist skrev:
Tjena har en Volvo s70 glt årsmodell 97. Lambda sond lampan börjar lysa efter en stunds körning , först fick jag fel kod på luftmassemätaren så den bytte jag och nu börjar den lysa bara helt plötsligt efter ca 6-7 mils körning . Då nollställer jag den utan att kolla felkoder (tar bort minuspolen) så jag undrar ifall npgin vet vad som kan vara felet? Tacksam för svar smile

Byt lambdasonden!
Hjälper inte att BARA byta LMM.

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Christian S
23 december 2012 · 4 816 Inlägg

Mike_87 skrev:

jonteringkvist skrev:
Tjena har en Volvo s70 glt årsmodell 97. Lambda sond lampan börjar lysa efter en stunds körning , först fick jag fel kod på luftmassemätaren så den bytte jag och nu börjar den lysa bara helt plötsligt efter ca 6-7 mils körning . Då nollställer jag den utan att kolla felkoder (tar bort minuspolen) så jag undrar ifall npgin vet vad som kan vara felet? Tacksam för svar smile

Byt lambdasonden!
Hjälper inte att BARA byta LMM.

och varför skulle han byta lambdasond när han inte vet vad han har för felkod?
för det är faktiskt så att det är ingen lambdasondlampa utan en motorelektroniklampa och det finns väll typ 100 olika anledningar till att den börjar lysa så utan att läsa av felkoderna så är det tyvärr rätt lönlöst att försöka gissa varför den har börjat lysa och det kan bli rätt dyrt att byta delar på måfå.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jonteringkvist
23 december 2012 · 98 Inlägg

Okej får åka till rejmes och kolla felkoder då... Tkr de känns skumt att det tar sån tid innan den tänds igen..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 december 2012 · 5 650 Inlägg

jonteringkvist skrev:
Okej får åka till rejmes och kolla felkoder då... Tkr de känns skumt att det tar sån tid innan den tänds igen..

tar ju ett tag innan den gått igenom hela systemet sen finns de mkt som kan fela så fort motorn varit varm ett tag
men ändå visa ok värden när den är kall.

ta reda på koden mkt enklare o lösa problemet än och gänga sönder klämman till minus polen var 8 mil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mike_87 V O L V O
24 december 2012 · 401 Inlägg

Christian S skrev:

Mike_87 skrev:

jonteringkvist skrev:
Tjena har en Volvo s70 glt årsmodell 97. Lambda sond lampan börjar lysa efter en stunds körning , först fick jag fel kod på luftmassemätaren så den bytte jag och nu börjar den lysa bara helt plötsligt efter ca 6-7 mils körning . Då nollställer jag den utan att kolla felkoder (tar bort minuspolen) så jag undrar ifall npgin vet vad som kan vara felet? Tacksam för svar smile

Byt lambdasonden!
Hjälper inte att BARA byta LMM.

och varför skulle han byta lambdasond när han inte vet vad han har för felkod?
för det är faktiskt så att det är ingen lambdasondlampa utan en motorelektroniklampa och det finns väll typ 100 olika anledningar till att den börjar lysa så utan att läsa av felkoderna så är det tyvärr rätt lönlöst att försöka gissa varför den har börjat lysa och det kan bli rätt dyrt att byta delar på måfå.

Tänker inte börja argumentera. Jag hade bytt lambdasonden EFTER jag kikat felkoder bara för att. Min 740 har inga varningslampor tända, men det går ganska tjockt just nu. Ska byta lambdasond och LMM till våren. 22 år gamla delar måste bytas. Kan vara samma symptom på denna bil. Det som havs, det skavs...

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Aronson
24 december 2012 · 914 Inlägg

Felkoder på LMM och lambdasond kan även bero på luftläckage.Tex trasig packning vid insugningsröret mm.

Mike_87 V O L V O
25 december 2012 · 401 Inlägg

Aronson skrev:
Felkoder på LMM och lambdasond kan även bero på luftläckage.Tex trasig packning vid insugningsröret mm.

Det glömde jag skriva dit.
Du påminde mig, Aronson:
Jag ska även byta grenrörspackning och insugspackning. Insugspackningen ser lite sned ut, så den kan läcka.

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Christian S
25 december 2012 · 4 816 Inlägg

Mike_87 skrev:

Christian S skrev:

Mike_87 skrev:
Byt lambdasonden!
Hjälper inte att BARA byta LMM.

och varför skulle han byta lambdasond när han inte vet vad han har för felkod?
för det är faktiskt så att det är ingen lambdasondlampa utan en motorelektroniklampa och det finns väll typ 100 olika anledningar till att den börjar lysa så utan att läsa av felkoderna så är det tyvärr rätt lönlöst att försöka gissa varför den har börjat lysa och det kan bli rätt dyrt att byta delar på måfå.

Tänker inte börja argumentera. Jag hade bytt lambdasonden EFTER jag kikat felkoder bara för att. Min 740 har inga varningslampor tända, men det går ganska tjockt just nu. Ska byta lambdasond och LMM till våren. 22 år gamla delar måste bytas. Kan vara samma symptom på denna bil. Det som havs, det skavs...

det är lite mer anvanserat motorstyrsystem i en S70 än i din 740 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang