Köpråd/upplysning Audi A6 Quattro

DasAuto
4 januari 2013 · 2 751 Inlägg

Skall tilläggas att Tiptronic pallar mycket mer trim än Multitronic

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 januari 2013 · 835 Inlägg

Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
it_mutt Avstängd
4 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd. Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.

Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).

Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
4 januari 2013 · 5 087 Inlägg

it_mutt skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd. Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.

Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).

Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.

ett bra sätt och koll lådan har ja fattat är att backa i uppförsbake. om ja inte missminner mig är de just på backen den brukar börja slira. tycker de inte är ovanligt att man stöter på lådor som beter sig konstigt. oftast brukar dom dra dåligt under ca 2500rpm och sedan mjukt dra i väg. känns lite som å köra gummisnodd typ tongue
Sedan såg ja något om att ts funderat på diesel. håller inte på så mycke med audi men är det inte 2,5l som har problem med dieselpumpen? brukar väl rasa vid ca 20k.
sen har dom väl haft en del problem med kammarna som slits om ja inte mina fel. vid ca 30k

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
4 januari 2013 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

it_mutt skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd. Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.

Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).

Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.

ett bra sätt och koll lådan har ja fattat är att backa i uppförsbake. om ja inte missminner mig är de just på backen den brukar börja slira. tycker de inte är ovanligt att man stöter på lådor som beter sig konstigt. oftast brukar dom dra dåligt under ca 2500rpm och sedan mjukt dra i väg. känns lite som å köra gummisnodd typ tongue
Sedan såg ja något om att ts funderat på diesel. håller inte på så mycke med audi men är det inte 2,5l som har problem med dieselpumpen? brukar väl rasa vid ca 20k.
sen har dom väl haft en del problem med kammarna som slits om ja inte mina fel. vid ca 30k

Japp, stämmer bra. Dock ska man inte lägga -allt- för stor vikt på det om bilen är "helt nystartad" eller om det är "riktigt kallt ute" (och bilen är nystartad). Men givetvis, fungerar det som det ska med "helt nystartad bil" i backe så är det givetvis inte något negativt.

Stämmer nog bra det, är inte helt 100 insatt på just dieselsnurrorna, men jag vet iaf att de 04 fick stålkammar istället: Vill även ha för mig att det rullvippor då. Men visst, en 04 och en 02 skiljer en hel del i pris

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 januari 2013 · 835 Inlägg

Hur många anser sig ska köra 15.000 mil och sen skrota eller byta låda tror du?
Och om den första och eventuellt andra ägaren inte tänkt passera "de magiska miltalen" tror du fortfarande att de gör den servicen då och hur långt har ägaren hunnit åka innan Audi ändrade sina rutiner?
Och när kom TSB:n på oljebytet?

Jag hänvisar mitt tidigare inlägg till sista inlägget i denna tråden på NordicAudi:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=7

Har du annan info så är den välkommen, jag har fått lära mig detta den dyra vägen.

it_mutt skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd. Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.

Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).

Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
it_mutt Avstängd
4 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hur många anser sig ska köra 15.000 mil och sen skrota eller byta låda tror du?
Och om den första och eventuellt andra ägaren inte tänkt passera "de magiska miltalen" tror du fortfarande att de gör den servicen då och hur långt har ägaren hunnit åka innan Audi ändrade sina rutiner?
Och när kom TSB:n på oljebytet?

Jag hänvisar mitt tidigare inlägg till sista inlägget i denna tråden på NordicAudi:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=7

Har du annan info så är den välkommen, jag har fått lära mig detta den dyra vägen.

it_mutt skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.

Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd. Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.

Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).

Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.

Men herre jäv.. Om audi säger "Livslängden är 15000mil" så är det totalt ointressant om folk vill köra 150.000 mil med sina bilar. Jag har inte sagt något om att det var "ett bra och fullständigt logiskt uttalande", så att du och jag anser något annat, är totalt ovidkommande. Säger Audi "Livslängden är 15000mil, och inget oljebyte behövs", så säger jag "Ja, det stämmer, för lådan överlever utan problem 15.000 mil utan oljebyte".

I näst sista inlägget står inget av vikt visserligen, mer än att jokre säger att han skulle byta var 6000e mil, precis som på vilken annan låda som helst.

Jag har inte heller sagt att man-inte ska byta olja-. Det jag sa var att du hade fel om vad Audi sagt och att en låda som gått mer än 20.000mil och inte blivit renoverad är junk.(punkt).

Jag anser att man ska byta olja (och har som sagt inte heller sagt något annat).

Att ställa frågor som jag OMÖJLIGT kan svara på "hur långt har ägaren hunnit åka..." är bara trams. Hur långt är ett snöre btw?

Jag har inte lagt något årtal på minnet om när den kom, förstår inte varför jag skulle ha gjort det heller iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 januari 2013 · 835 Inlägg

Vad jag menar är att det hjälper inte ett dugg om lådan går 15.000 mil och du efter det byter olja, det är för sent att byta olja då, lådan lever på lånad tid.
Lådorna trillar in på renovering vid allt mellan 12-20.000 mil har jag för mig att min automatlåderep sa.
Trummorna som lamellerna sitter i pajar, eller så spricker kolvtätningarna bl.a.
Händer även på BMW, Jaguar och Land Rover med varianter av 5HP24.
Men det är bra att vi tycker olika.

it_mutt skrev:
Bla bla bla

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
it_mutt Avstängd
4 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Vad jag menar är att det hjälper inte ett dugg om lådan går 15.000 mil och du efter det byter olja, det är för sent att byta olja då, lådan lever på lånad tid.
Lådorna trillar in på renovering vid allt mellan 12-20.000 mil har jag för mig att min automatlåderep sa.
Trummorna som lamellerna sitter i pajar, eller så spricker kolvtätningarna bl.a.
Händer även på BMW, Jaguar och Land Rover med varianter av 5HP24.
Men det är bra att vi tycker olika.

it_mutt skrev:
Bla bla bla

Precis som du lärt dig den hårda vägen har jag exempel i min omgivning som säger motsatsen (bl.a. en som gått över 25.000mil utan oljebyte och fungerar ypperligt).

Men det enda som jag inte håller med dig om är att en orenoverad låda över 20k mil är skrot. Speciellt inte då det finns folk som skött oljebytena. Så där anser jag du har, generellt käptträtt åt fanders fel. Men givetvis finns det lådor som gått 18k mil och -är- skrot. Jag anser man får kolla historiken och hur lådan känns och inte gå på "jaha, orenoverad låda? 21k mil? Nej då är den kass oavsett hur den tagits hand om"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 januari 2013 · 835 Inlägg

Detta var det jag skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.

Detta skrev du:

it_mutt skrev:
Men det enda som jag inte håller med dig om är att en orenoverad låda över 20k mil är skrot.

Frågan är om det är värt att chansa när det kostar som det gör vid ras? Detta bestämmer den som går i köpartankar, hade jag vetat om den utgiften hade jag inte tittat åt bilen.


Min hårda sanning är att jag provkörde bilen och eftersom jag var själv utan ägaren med mig så försökte jag få fram fel eller åtminstone förvarningar om det (lyssna, känn, se) genom full platta, full bromsning o.s.v.
Bilen gick klockrent med mjuka växlingar.
Eftersom det inte märks alla gånger innan det skiter sig helt så vill jag iaf hävda att ska du köpa en C5 med mätaren mellan 15-20.000 mil så se till att få nån form av driftsgaranti, för när det rasar, då kostar det.

it_mutt skrev:
Precis som du lärt dig den hårda vägen har jag exempel i min omgivning som säger motsatsen (bl.a. en som gått över 25.000mil utan oljebyte och fungerar ypperligt).

Men det enda som jag inte håller med dig om är att en orenoverad låda över 20k mil är skrot. Speciellt inte då det finns folk som skött oljebytena. Så där anser jag du har, generellt käptträtt åt fanders fel. Men givetvis finns det lådor som gått 18k mil och -är- skrot. Jag anser man får kolla historiken och hur lådan känns och inte gå på "jaha, orenoverad låda? 21k mil? Nej då är den kass oavsett hur den tagits hand om"

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
it_mutt Avstängd
5 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Detta var det jag skrev:

Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.

Detta skrev du:

it_mutt skrev:
Men det enda som jag inte håller med dig om är att en orenoverad låda över 20k mil är skrot.

Frågan är om det är värt att chansa när det kostar som det gör vid ras? Detta bestämmer den som går i köpartankar, hade jag vetat om den utgiften hade jag inte tittat åt bilen.


Min hårda sanning är att jag provkörde bilen och eftersom jag var själv utan ägaren med mig så försökte jag få fram fel eller åtminstone förvarningar om det (lyssna, känn, se) genom full platta, full bromsning o.s.v.
Bilen gick klockrent med mjuka växlingar.
Eftersom det inte märks alla gånger innan det skiter sig helt så vill jag iaf hävda att ska du köpa en C5 med mätaren mellan 15-20.000 mil så se till att få nån form av driftsgaranti, för när det rasar, då kostar det.

it_mutt skrev:
Precis som du lärt dig den hårda vägen har jag exempel i min omgivning som säger motsatsen (bl.a. en som gått över 25.000mil utan oljebyte och fungerar ypperligt).

Men det enda som jag inte håller med dig om är att en orenoverad låda över 20k mil är skrot. Speciellt inte då det finns folk som skött oljebytena. Så där anser jag du har, generellt käptträtt åt fanders fel. Men givetvis finns det lådor som gått 18k mil och -är- skrot. Jag anser man får kolla historiken och hur lådan känns och inte gå på "jaha, orenoverad låda? 21k mil? Nej då är den kass oavsett hur den tagits hand om"

Ja, jag lägger ner här, av den enkla anledning som du redan konstaterat; vi tycker olika. (Och det är som sagt bra, annars skulle forum, världen osv bli rätt tråkig)

Jag anser å andra sidan att, efter att ha haft båda lådorna, så skulle jag tveklöst välja multitronic framför en "vanlig" tiptronic om möjligheten finns.  Om jag nu ska välja en automatare alls. Anledningen jag kör multitroniclådat nu är, ptja, den drar som med den manuella lådan så där ingen ökad bränslekostnad, och kostar det inget extra kan jag lika bra slippa växla (typ)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang