Funderar på att köpa s60 2,4 140hk lite frågor om trimm (andning)

Emil16
13 november 2012 · 154 Inlägg

Hej kanske jag kanske får möjligheten att köpa en volvo s60 2,4i utav en släkting nu jag har sätt att dom säljer trimm chip på lite olika ställen som ger ca 180hk så det är ett givet första steg men sen undra jag om man skulle köpa/bygga större avgassystem hela vägen eller bara halv sats ger det samma effekt som på en turbo motor så den får upp varven snabbare har sätt att en del skriver att en icke turbo behöver lite motstånd men det tycker jag låter konstigt eller? så min fråga är ger sport avgas hel eller halv sats bättre prestanda berätta gärna för och nackdelar med detta och sportluft får man snabbare varv ökning och gasrespons om man inte har turbo med denna setupp? en sak till vet någon om man kan få tag på extraktor grenrör till dessa hadde bara vart kul att få veta om någon har sätt:P tack på förhand

Volvo 940 Jag rullar
fredda_king Fotograf
13 november 2012 · 1 319 Inlägg

kostar mer än de smakar att trimma en sugis. så inte att förvänta sig nå jätte ökningar på effekten. får lite annat ljud med filter å avgassystem bara typ.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Marlboroman
13 november 2012 · 8 234 Inlägg

Att ha ett 2,5" efter katalysatorn och gärna bygga om till 2,5" direkt efter katalsatorn ger lite. Att byta grenrör är ingen ide då dem är riktigtbra från fabrik. Luftfilter gör ingen större skillnad. Men förvänta dig inga store skillnader efter byta av avgas och luftfilter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Emil16
13 november 2012 · 154 Inlägg

jag antog att det var så så man får inte upp varven snabbare med bättre andning om man inte har turbo iallafall inte märkbart eller

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
13 november 2012 · 154 Inlägg

Marlboroman skrev:
Att ha ett 2,5" efter katalysatorn och gärna bygga om till 2,5" direkt efter katalsatorn ger lite. Att byta grenrör är ingen ide då dem är riktigtbra från fabrik. Luftfilter gör ingen större skillnad. Men förvänta dig inga store skillnader efter byta av avgas och luftfilter.

förstog nästan detta man får ju iallafall lite mer körglädje så får vi se vad som händer efter detta om det nu blir något tackar så mycket för svaren men om ni har någa tips som faktiskt kan ge lite efekt påp en icke turbo utan att kosta skjortan så får ni gärna höra av er

Volvo 940 Jag rullar
A-Dahlgren Dahlgren
5 januari 2013 · 450 Inlägg

en 2,4T eller 2,5T ligger ju på typ samma pris som en 2,4 utan turbo.. Varför inte bara göra det enkelt och köpa en 2,4T och chippa den?
Betydligt mycket billigare än att trimma en sugmotor....
och hade jag börjat trimma en sugmotor så skulle det ha varit en rwd.. inte fwd!

Senast redigerat av A-Dahlgren (5 januari 2013)

caromania Forummoderator
5 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Anledningen till att du eventuellt köper den här bilen är ju för att det är en släktings bil och du förmodligen vet att det är en bra bil som du kanske dessutom får billigt. Om du köper den här bilen ska du inte hålla på och trimma. Det kommer kosta 10.000kr ganska snabbt och då är du uppe på samma pengar som att köpa en turbobil.

Jag tycker du har två val:
1) köp den här bilen och var nöjd.
2) köp en annan bil om du vill ha mer puff.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang