Automatlåda krånglar Honda

Ahlbeck
29 december 2012 · 21 Inlägg

Tja! Har nu under kallare tider fått ett drygt problem med min Accord Coupe 96a (import)
Det är som så att bilen vill inte växla, framför allt på höga varv och vid kickdown, bara lägger sig på varvstopp oavsett vid full eller halv gas. Var ute nu och tog en runda och den går OK vid minimal gas men så fort de blir lite mer så blir det något slags mellanläge.

Någon som vet vad detta fenomem kan bero på?

Janneutanb
29 december 2012 · 7 272 Inlägg

Kollat oljenivån?

Ahlbeck
29 december 2012 · 21 Inlägg

fick oljan påfylld i somras av en billig verkstad. Tanken var ju att ja skulle få all olja bytt då ja köpte på mig 5-6 liter men så blev inte fallet då ja hade planer på o pilla me drivaxlarna..
Kanske värt o få bytt oljan nu ändån då?

Ahlbeck
29 december 2012 · 21 Inlägg

tycker ändå de verkar skumt att de e oljan. Nivån stämde (varmkört motorn och kolla nivån på tomgång)
märkte dock att den växla finare när bilen var kall än när den blivit varm, då den går loss som den vill

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 084 Inlägg

Ahlbeck skrev:
Tja! Har nu under kallare tider fått ett drygt problem med min Accord Coupe 96a (import)
Det är som så att bilen vill inte växla, framför allt på höga varv och vid kickdown, bara lägger sig på varvstopp oavsett vid full eller halv gas. Var ute nu och tog en runda och den går OK vid minimal gas men så fort de blir lite mer så blir det något slags mellanläge.

Någon som vet vad detta fenomem kan bero på?

Kanske lamellerna är slut?? Oljefiltret??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ahlbeck
29 december 2012 · 21 Inlägg

lameller, no idea...

byta motorolja o oljefilter i somras, sen om det finns ett eget filter för automatlådan har jag ingen aning om,
iaf inte sett något hehe

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 084 Inlägg

Ahlbeck skrev:
lameller, no idea...

byta motorolja o oljefilter i somras, sen om det finns ett eget filter för automatlådan har jag ingen aning om,
iaf inte sett något hehe

Oljefiltret sitter i lådan och där sitter även lamellerna. Automatlådan har ju automatlådeolja, motorn har motorolja och det är två skilda saker.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 december 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ahlbeck
29 december 2012 · 21 Inlägg

Ok, men lameller i en Automatlåda? sorry för min okunnighet..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 084 Inlägg

Ahlbeck skrev:
Ok, men lameller i en Automatlåda? sorry för min okunnighet..

Jajjemän, det sitter lameller i automatlåda. Det är ju lite olika hur många men det finns det beror på vilken låda det är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
arkearke
3 januari 2013 · 16 Inlägg

Blir det bättre när du har kört den varm?

Om inte, så testa byt låda.. Dom brukar kinka om dom blir hårt körda ett bra tag.
Lådorna kostar inte så mycket och det är ett relativt enkelt byte man kan göra på en helg..

Ahlbeck
4 januari 2013 · 21 Inlägg

tvärtom, blir väre ju varmare bilen blir..
ska göra ett oljebyte, om de fortsätter så blir det förmodligen ett h22 swap som ja hittat.. känns nästan mer värt
än att klödda med bara en låda. är ju ändå någon tusenlapp för en låda liksom, känner att då kan jag lika bra lägga till nån till och få betydligt mer grejer + mer krut i bilen..

viccoA
4 januari 2013 · 3 111 Inlägg

Om den går bra kall men sämre varm kan det vara sprickor i turbinen som expanderar med värmen och gör att lådan går sämre när oljan kommit upp i temp.

Ahlbeck
4 januari 2013 · 21 Inlägg

fanns inget oljefilter i dessa enligt Honda.. oljan e bytt men den beter sig fortfarande likadant..

arkearke
6 januari 2013 · 16 Inlägg

Byt låda i så fall, enklast så..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang