D24 turbokonvertering. dieselpump m.m.

Adam95
11 december 2012 · 37 Inlägg

Hej!
Jag har en D24 sugdiesel som jag skulle vilja turbokonvertera, och då har jag några frågor.
1. Hur mycket kan jag ha i ladd utan att något går sönder?
2. Måste jag kompsänka?
3. ska jag välja en stor, mellan eller liten turbo? Jag har en turbo som det står Garrett T4 på.
4. om jag ställer på pumpen fullt, men kör lugnt så att den inte svartryker, drar den mer diesel då?
5. Vad är det för skillnad på en D24 och en D24T motor? förutom att det är turbo på D24T.
Mvh Adam.

careau
11 december 2012 · 1 624 Inlägg

Adam95 skrev:
Hej!
Jag har en D24 sugdiesel som jag skulle vilja turbokonvertera, och då har jag några frågor.
1. Hur mycket kan jag ha i ladd utan att något går sönder?
2. Måste jag kompsänka?
3. ska jag välja en stor, mellan eller liten turbo? Jag har en turbo som det står Garrett T4 på.
4. om jag ställer på pumpen fullt, men kör lugnt så att den inte svartryker, drar den mer diesel då?
5. Vad är det för skillnad på en D24 och en D24T motor? förutom att det är turbo på D24T.
Mvh Adam.

?

mb_pucken
11 december 2012 · 5 090 Inlägg

Du måste nog ställa på pumpen om du vill.få ut nå av turbobygget då den behöver diesrl för att få nytta av luften. Den behöver inte dra mera för att den svartryker. Du ökar ju effekten å därmed behövs mindre gas för samma effekt.
Nej du behöver inte kompsänka. Det är en diesel som tänder på kompretion så sänker du kompen kommer den inte gå alls. Hur.lucket du törs ladda vet ja inte men merca dieslarna brukar då klara några bar om du har diesel för de. Dom laddar ca 0,7 orginal på dom äldre. Min cklass laddar 1,2 orginal men den håller nu med å.ja.laddar bara 1,6 nu:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Adam95
13 december 2012 · 37 Inlägg

mb_pucken skrev:
Du måste nog ställa på pumpen om du vill.få ut nå av turbobygget då den behöver diesrl för att få nytta av luften. Den behöver inte dra mera för att den svartryker. Du ökar ju effekten å därmed behövs mindre gas för samma effekt.
Nej du behöver inte kompsänka. Det är en diesel som tänder på kompretion så sänker du kompen kommer den inte gå alls. Hur.lucket du törs ladda vet ja inte men merca dieslarna brukar då klara några bar om du har diesel för de. Dom laddar ca 0,7 orginal på dom äldre. Min cklass laddar 1,2 orginal men den håller nu med å.ja.laddar bara 1,6 nu:-)

Ok tack! Går det att använda original insuget? Och så vill jag att turbon ska ladda på så låga varv som möjligt, ska jag ha en liten turbo då?

Senast redigerat av Adam95 (13 december 2012)

Adam95
17 december 2012 · 37 Inlägg

Jag har köpt en turbo från en saab 9000 -97a nu. Men är det någon som vet om det går att använda original insuget?

Danne_1977
6 januari 2013 · 3 292 Inlägg

Du ska nog satsa på att sälja bort den där saab turbon och köpa grejer som kommer direkt från tex en 945 TD, det är inte samma insug, det är inte samma inställning på pump, det är inte samma spridare och du behöver främre delen av avgasröret samt även nytt grenrör. Köp en komplett topp med turbo och spridare och insug från en skrot eller på blocket.. blir nog det bästa.

Plocka random delar blir nog inte så bra.. :S

Du ska inte ladda mer än 1 bar för att vara säker på att det håller, många tror (speciellt unga) att D24 är en räsermotor och när dom skickar på 1.5 i ladd och det rasar så säger dom att D24 är skitgrejer för att det inte håller, D24 är en ypperlig motor som går i ur och skur OM  man inte skickar på för mycket ladd och OM man inte varvar ihjäl den.

Håll dig på mac 1 bar och varva inte sönder den så har du bil länge, tänk åxå på att när grejerna rasar kommer du få svårt att hitta delar igen FÖR att människor som saknar förstånd har lekt sönder det mesta vad beträffar dessa motorer... :S  trist.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang