S40 t4, från vrak till ögonsten.

Syftet med detta projekt är främst att ha en snygg och rolig sommarbil som jag kan åka i. Sedan om visionerna kommer bli verklighet så kanske man ser den på vallåkra eller liknande.
  • 12 Följare
  • 6 724 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 januari 2013
fimpass86
20 november 2012 · 33 Inlägg

Efter att bilen stått i ca 2 månader har jag äntligen dratt igång med den, montorn håller på att monteras och den
ska stå klar att besiktas till slutet på veckan. Vart en del bråk med motorn då lyftare hade satt sig mm men nu är nya delar hemma och ska monteras idag.

Jag har stora planer för denna bilen och allt kommer göras under vintern i mån av tid och hoppas jag får allt gjort innan våran kommer.

Detta har tänkt göras med bilen:

Först och främst ska jag rätta till lacken som har sina små ställen som ser tråkiga ut och även sidokjolarna har sina sprickor vid framkant på bilen. Detta ska slipas och spacklas sedan ska hela bilen bli sprayad med plasti dip, antingen orange eller mattsvart ej bestämt mig än, om chassit blir mattsvart ska detaljer som huvlås, grill, nät, speglar och fälgar bli matt orange, och om bilen blir matt orange så ska detaljerna bli mattsvarta. Ge mig gärna råd och tips om vad ni tycker blir snyggast!

Det ska i sportratt, annan sportigare växelspaks knopp och sportstolar.

Det ska i volt och laddtrycksmätare i astolpen.

Varvmätare med shiftlight ska i.

Devileyes i klarglas och krom me led ska i.

Sidoblinker med led klarglas och krom ska i.

El m3 speglar.

All innebelysning och skyltbelysning ska bytas till xeon look.

Ett rejält ljudbygge ska göras.

Detaljer i bilen ska oxå plasti dippas i antingen matt orange eller mattsvart.

Hållare för ipad och iphone ska in.

Det är nog allt som ska göras för nu.

Kommer uppdatera mer till helgen med bilder och annat.

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
fimpass86
20 november 2012 · 33 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183123/183123-0448404c7c91995c1a43c4ec8fcc4ed5_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183123/183123-95c48b31622fee17a87b4a83f61c7bb4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183123/183123-4d1e78ae1c2506d4197811a1eb677b39_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183123/183123-789240e3e670a1e48def65dfbd55d8b5_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183123/183123-da557b1b0f7cb101de8a017837270833_tn.jpg


Hämtade ut lite goa paket häromdan.

Detta ska in direkt=)

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
fimpass86
20 november 2012 · 33 Inlägg

Sitter just nu och kollar på plasti dips hemsida, men jag vet inte hur jag ska göra..

Mattsvart eller orange!?!?!?!?!

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
boobza
21 november 2012 · 316 Inlägg

Ska följas såklart !!

Mvh Robin
Absinthe-Racing
23 november 2012 · 310 Inlägg

Då jag bytte till mig min röda så funderade jag ett tag vad man skulle hitta på och kom på att en "General Lee" skulle funka. Jag hade knappt sett filmen och missat att deras Dodge är orange och inte röd men varför ska man bry sig. Den idén fick jag i alla fall via en annan jag hade när jag nästan bytte till mig en ljusblå V40. Ljusblått funkar ju med andra siffror nämligen 43 från en känd Nascar stjärna!

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/09/pettytorino69_sm_a.jpg

jaycee165
19 december 2012 · 34 Inlägg

fimpass86 skrev:
Efter att bilen stått i ca 2 månader har jag äntligen dratt igång med den, montorn håller på att monteras och den
ska stå klar att besiktas till slutet på veckan. Vart en del bråk med motorn då lyftare hade satt sig mm men nu är nya delar hemma och ska monteras idag.

Jag har stora planer för denna bilen och allt kommer göras under vintern i mån av tid och hoppas jag får allt gjort innan våran kommer.

Detta har tänkt göras med bilen:

Först och främst ska jag rätta till lacken som har sina små ställen som ser tråkiga ut och även sidokjolarna har sina sprickor vid framkant på bilen. Detta ska slipas och spacklas sedan ska hela bilen bli sprayad med plasti dip, antingen orange eller mattsvart ej bestämt mig än, om chassit blir mattsvart ska detaljer som huvlås, grill, nät, speglar och fälgar bli matt orange, och om bilen blir matt orange så ska detaljerna bli mattsvarta. Ge mig gärna råd och tips om vad ni tycker blir snyggast!

Det ska i sportratt, annan sportigare växelspaks knopp och sportstolar.

Det ska i volt och laddtrycksmätare i astolpen.

Varvmätare med shiftlight ska i.

Devileyes i klarglas och krom me led ska i.

Sidoblinker med led klarglas och krom ska i.

El m3 speglar.

All innebelysning och skyltbelysning ska bytas till xeon look.

Ett rejält ljudbygge ska göras.

Detaljer i bilen ska oxå plasti dippas i antingen matt orange eller mattsvart.

Hållare för ipad och iphone ska in.

Det är nog allt som ska göras för nu.

Kommer uppdatera mer till helgen med bilder och annat.

Vill du att bilen ska synas ska du helt klart gå på orange med svarta detaljer så som tex. svart tak svarta backspeglar och svarta fälgar. Tror det hade sett rätt så nice ut.

fimpass86
20 december 2012 · 33 Inlägg

Känner med att orange och mattsvarta detaljer hade vart coolare än tvärtom! Är helt me på det! Det är snyggt som fan med som du säger svart tak och detaljer!

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
jaycee165
21 december 2012 · 34 Inlägg

fimpass86 skrev:
Känner med att orange och mattsvarta detaljer hade vart coolare än tvärtom! Är helt me på det! Det är snyggt som fan med som du säger svart tak och detaljer!

Kolla mitt fototalbum där har jag gjort en rosa med svart tak så ser du lite vad jag menar.

fimpass86
5 januari 2013 · 33 Inlägg

Efter mycket slit och många timmar så har vi nu kommit fram till att motorn är skrot och värt sin vikt i aluminium och inte mer! Har inhandlat en ny motor som ska i så fort tiden finns och hoppas det kommer gå bättre. Blir inte mycket mer gjort med motor än det yttre jag hade innan och en fin mappning.

Tråkigt att säljaren till den sa bestämt att det ända jag behövde göra var att sätta ihop motorn med dom delarna som låg i den. Som vanligt när det gäller mig så stämde ju inte det alls. Tråkigt oxå att han som sålde den håller på med bilsport och är mekaniker.

Men men sånt är väl livet antar jag och nu ska ju ny motor i som jag hoppas har lite mer pulver än orginal med dom delarna jag har till..

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
rudarmy
8 januari 2013 · 354 Inlägg

Va motorn skrot, eller vad var det som va fel?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
fimpass86
9 januari 2013 · 33 Inlägg

Ja det kan man säga, finns mycket att skriva om hur den motorn såg ut. Pratade även med han som ägt bilen innan men det gick inte få ur nåt vettigt av han direkt, inte lika trevlig som när jag köpte den av han precis.

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
fimpass86
11 januari 2013 · 33 Inlägg

Nu är den nya motorn ihop och hoppas på att vi ska montera in den i helgen så kan man mappa sen och se hur den går.. Kommer upp bilder på detta under helgen!

Volvo v40 t4 "The daff" (1998)
rudarmy
13 januari 2013 · 354 Inlägg

hojta till om det strular med ex fästet till Servopump och ac-kompressor
osv..
blev det några kammar över?

Senast redigerat av rudarmy (13 januari 2013)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang