Motortemp går upp, tomgången vandrar, Honda civic ESI v-tec 1,6 -95

pronics
10 januari 2013 · 36 Inlägg

Allting började med att motortempen aldrig gick upp och då byte jag termostat och fyllde på kylarvätska tempen gick upp bra till lite under mitten som den ska vara.

Efter några mil körandes så började tempen vandra och om man gasade till så gick tempen ner till det vanliga igen
lämnade in bilen på verkstad för att felsöka då hade kylarvätskan tagit slut så han fyllde på den och protryckte kylsystemet och det var fortfarande samma fel när jag fick tillbaka bilen.
Ett till fel dök upp och det är att när man startar bilen så lägger sig tomgången på 1800varv och står still där sedan när man kört ca 1km och bilen börjar bli varm så börjar tomgången vandra mellan 1000-1700varv på tomgång sen när man kört ungefär 1,5 mil så ligger tomgången still på 750varv som vanligt

Åkte till verkstaden igen och lämnade in bilen då han provtryckte kylsystemet igen och även då fyllde han på kylarvätska i behållaren och lät den gå på tomgång i 45min i varmt garage efter det så gick det köra ungefär 20mil och allting funkade bra men sedan kom problemet med tomgången och motortempen tillbaka när det blev lite kallare ute. 

den slukar kylarvätska ganska kraftigt och har fyllt på ett antal gånger sedan termostaten byttes OBS när vi bytte termostat så rann det inte ut så mycket ur motor.

problemet med tomgången har funnits där hela tiden men försvann efter andra gången på verkstad och har nu kommit tillbaka och nu har bilen börjat gå upp i temp när man står still igen.

tack på förhand mvh Daniel

stolt torsöbo
SuperGnaget
10 januari 2013 · 569 Inlägg

topplockspackning!

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
pronics
10 januari 2013 · 36 Inlägg

tjena David !, och den är svindyr eller? vet du vart man kan få tag på någon ?

stolt torsöbo
SuperGnaget
10 januari 2013 · 569 Inlägg

tja mannen! Ne typ max 1000kr på mekonomen. men ta en kik på oljan först o se om d e vatten i den då är den grå/vit aktigt, eller om d kommer vatten i avgaserna då blir det mkt vit rök ifrån avgasröret kan även bubbla expansionskärlet när du gasar om du ser nåt av dessa fenomen e det säkert toppackningen iaf.

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
pronics
24 januari 2013 · 36 Inlägg

Jag hade visst satt dit packningen till termostaten fel tongue men nu går den som ett skott smile

stolt torsöbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang