Stolsvärme paj, samtidigt på båda stolarna.

adde9400
14 januari 2013 · 66 Inlägg

Hej hej, har en bmw 328ci-00 och jag har ett problem, i somras när jag gled runt på natten i staden där jag bor så skulle jag sätta på stolsvärmen av någon anledning och märkte då att den knappen tändes i 1 sekund ungefär och slocknade sedan, samma sak på båda stolarna.

Och vet att båda har haft fungerande stolsvärme innan, så lite märkligt att båda pajar samtidigt och lyser en sekund ungefär och sen slocknar.

Någon som vet vad som kan vara fel? Och hur mycket det skulle kosta att laga på verkstad ungefär?

Har läst att det kan vara någon kontakt under sätet som lossnat, men har kollat under båda och ser inget löst, allt ser ut som det ska. Även läst om att värmeslingorna i sätena kan paja och när jag tänker efter så höll min far och jag på med handsfacket och lagade några dagar innan jag märkte felet med värmen i stolarna.

Och då satt vi med knän och armbågar i sätena, vilket var dumt. Så det skulle vara logiskt om det var felet, men känns lite udda då det är paj på båda sidorna samtidigt?

Alla svar uppskattas, tack på förhand.

Mvh.

Fredde_Vette JaG
14 januari 2013 · 785 Inlägg

Säkring? förmodligen har du redan kollat..

Vet inte, men det bör sitta något sorts reglersystem för att inte överhetta sätena, så kanske något sådant som spökar.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Börja med att kolla säkringarna, troligtvis är det samma säkring/ar för båda sätena och är det kortslutning i ena så drabbas båda av samma trasiga säkring. Sen kan du ju kolla vilket säte som gör att säkringen bränner.
Att man har armbågar i sätet bör inte förstöra värmeslingorna så att säkringen går eftersom ett avbrott i värmetrådarna inte ökar strömmen, om det är en kortslutning så behöver inte säkringen gå heller beroende på var det kortsluter. Om man kortar värmetråden 20 cm t.ex så ökar inte strömmen så pass mycket att det blir för hög ström, kortsluter man däremot bort flera meter så kan det bli så.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
adde9400
14 januari 2013 · 66 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Börja med att kolla säkringarna, troligtvis är det samma säkring/ar för båda sätena och är det kortslutning i ena så drabbas båda av samma trasiga säkring. Sen kan du ju kolla vilket säte som gör att säkringen bränner.
Att man har armbågar i sätet bör inte förstöra värmeslingorna så att säkringen går eftersom ett avbrott i värmetrådarna inte ökar strömmen, om det är en kortslutning så behöver inte säkringen gå heller beroende på var det kortsluter. Om man kortar värmetråden 20 cm t.ex så ökar inte strömmen så pass mycket att det blir för hög ström, kortsluter man däremot bort flera meter så kan det bli så.

Tack för svar till er båda, hittade inte hur man citerade fler. Har för mig vi kollade säkringarna och det såg bra ut, dock vet jag inte om det är säkringar på olika ställen, vi kollade där vid handsfacket. Men får gå ut och titta igen, låter som det borde vara någon säkring eller något, men som sagt vi har kollat och då hittade vi ingen som var paj. Mer tips?

Hur mycket tror ni det kostar att fixa det på bmw-verkstad?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2013 · 835 Inlägg

Handskfacket nr 12 och 42?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
adde9400
14 januari 2013 · 66 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Handskfacket nr 12 och 42?

Ska kolla dom i helgen, tack tack. smile

adde9400
25 januari 2013 · 66 Inlägg

Kan säga att det var säkring 42 som ej satt på sin plats som orsakade problemet, så nu jävlar brinner röva igen smile tack tack!

Swedenrockers Living life on two wheels.....
25 januari 2013 · 835 Inlägg

Bra att det löste sig, de är väl som mest användbara nu känns det som.......Brrrr

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
adde9400
27 januari 2013 · 66 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Bra att det löste sig, de är väl som mest användbara nu känns det som.......Brrrr

Behövs verkligen nu! Har varit utan sätesvärmen sen i somras, och i instruktionsboken står det att säkring 42 ska vara tom därför vi inte hade någon där för vi trodde ju på boken, sen så kollar vi lite mer noga på nätet osv och då sa folk att 42 ska vara isatt, satte i den där och då fungerade dom igen så sjukt skönt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang