Oljetrågvärmare, eller blockvärmare? Vad är mest effektivt?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 januari 2013 · 835 Inlägg

Nej, kylarvattnets temperatur bestämmer kupéfläktens inkoppling på nyare modeller, på äldre så startade den på en gång.
Ja precis, vattnet kan cirkulera mellan motor och värmepaketet innan ens termostaten haft en tanke på att öppna.

zoopåse skrev:
Låter rimligt. Sedan bestämmer utetemperaturen om även kupéfläkten ska gå igång och tina rutorna på bilen och då börjar det dra mycket värme från värmepaketet.

Vattnet i motorn borde ju tillåtas cirkulera även om det är kallt så att termostaten till kylaren är stängd.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
risodlarn
19 januari 2013 · 577 Inlägg

Nu är jag med big_smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
fattig1234
19 januari 2013 · 5 Inlägg

min volvo diesel  startar inte det e skit kallt allt fungerar men vill inte starta till den visar även att soppan e slut sen går skit trökt. har nytt batteri mm
någon som vet??????????

Cadillac Serie 63 "Fattig" (1964)
Volvo Xc60 (2010)
Cadillac Cabb "Loket" (1963)
simlar
19 januari 2013 · 5 534 Inlägg

fattig1234 skrev:
min volvo diesel  startar inte det e skit kallt allt fungerar men vill inte starta till den visar även att soppan e slut sen går skit trökt. har nytt batteri mm
någon som vet??????????

Säker på att du har bränsle i tanken?

Eftersom du skriver att "det e skit kallt" så det du kan göra är att ta en kopp t-sprit eller något annat som brinner, tända eld på det och ställa under oljetråget och låta det stå 20-30min så har oljan hunnit bli lite varmare så bör den gå igång.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Drönirettab
19 januari 2013 · 21 761 Inlägg

engolf skrev:
men häromdagen såg jag denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Moto … 538015.htm
och då är frågan: kan en värmare på 60w verkligen vara så effektiv som det lovas? Klarar den värma upp 4 liter iskall olja på en timme?

Kollar man på deras hemsida så står det samma informationstext till samtliga "silikonvärmare", det är alltså inte just den där 60 W värmaren som man menar. Skulle gissa att man behöver typ 500 watt för att få någon värmeeffekt att tala om. smile

Produkten i sig är ju inget "hokus pokus", det bara det att man har utvecklat en typ av värmeplatta som är ganska smidig. Uppvärmning av oljan istället för kylarvätskan är vad jag har hört bättre ur "tröghetssynpunkt" (när man ska starta motorn) om man jämför värmare med samma effekt, men är dock inte absolut säker på det.

Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2013)

engolf
20 januari 2013 · 3 235 Inlägg

Drönirettab skrev:

engolf skrev:
men häromdagen såg jag denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Moto … 538015.htm
och då är frågan: kan en värmare på 60w verkligen vara så effektiv som det lovas? Klarar den värma upp 4 liter iskall olja på en timme?

Kollar man på deras hemsida så står det samma informationstext till samtliga "silikonvärmare", det är alltså inte just den där 60 W värmaren som man menar. Skulle gissa att man behöver typ 500 watt för att få någon värmeeffekt att tala om. smile

Produkten i sig är ju inget "hokus pokus", det bara det att man har utvecklat en typ av värmeplatta som är ganska smidig. Uppvärmning av oljan istället för kylarvätskan är vad jag har hört bättre ur "tröghetssynpunkt" (när man ska starta motorn) om man jämför värmare med samma effekt, men är dock inte absolut säker på det.

Det har jag också nu kommit fram till, att den på 60W är underdimentionerad för att kunna värma upp motorn vintertid. Håller också med ang att en motor med varm olja borde hoppa igång lättare än motor med varm kylarvätska. Fast å andra sidan blir ju också oljan lite varmare när blockvärmaren är igång och temperaturen i motorn invändigt går upp.

Glesmark
3 februari 2013 · 1 938 Inlägg

En 20liters plasthink med rumstempurerat (~23grader) innehåll tar ca 10 timmar att värma upp till 70 grader med en värmare på 300 watt.

Gissar på att du inte kan vänta dig några mirakel med 60 watt, jag kan tänka mig att han missat en nolla, att det skall vara 600 watt, ring och fråga för säkert svar.

Drönirettab
3 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Som jag skrev tidigare så står det alltså samma informationstext till alla "silikonvärmare", då kan man tolka som att den lilla värmaren ska klara av såna där saker. En missvisande text på hemsidan helt enkelt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang