Min turbo "fladdrar"

Johansson_
30 mars 2007 · 11 Inlägg

huj.
Jag har en 300 turbo diesel.(6 cyl.)
Och eftersom det är min första turbo bil så kan jag inte alls mkt om ämnet.

iaf..den "fladdrar" liksom då de börjar gå tungt...svårt att förklara.. men den laddar ungefär 1.5 och går ganska bra.

låter bra på 1:an och 2:sn...sen på 3:an då man får börja dra ur på växlarna så fladdrar den sista biten innan växling...

SÅ jag är nära storhetsvansinne. de finns inte en tomte i min närhet som kan nått om skiten så detta är mitt sista rop på hjälp.

tackar.

DSL Power
Fimpha
30 mars 2007 · 557 Inlägg

Jag vet inte hur en turbo riktigt fungerar på en dieselmotor, om det e samma princip som på en vanlig turbo meed WG osv?

Jag har ett liknande problem med min 940 den laddar ca 1.2 Bar vilket e tok för mkt den ska inte ladda mer än 0.9 med chip och det resulterar i att min WG inte reagerar som den ska och släpper ner på trycket och bilen tappar effekt... vet inte om det e samma problem du har?

//Jerry
aandy_n
31 mars 2007 · 63 Inlägg

Skulle tro att de har för högt laddtryck, prova sänka det o se vaf som händer

Nissan Skyline R32 GTR "Street ruler" (1991)
Mattias_M
31 mars 2007 · 169 Inlägg

Hej,
Laddar du 1.5 bar övertryck? Vad är original laddtryck? I så fall är det på gränsen för vad k24an är lämpad för och orkar med. Överskrider man en radialkompressors kapacitet eller ligger fel i Tryck/flödes diagrammet kan det uppstå en del fenomen som pumping, stalling, surging osv. Detta kan bla orsaka ett fladdrande laddtryck mm.

Mvh Mattias

Senast redigerat av Mattias_M (31 mars 2007)

Johansson_
31 mars 2007 · 11 Inlägg

Fimpha skrev:
Jag vet inte hur en turbo riktigt fungerar på en dieselmotor, om det e samma princip som på en vanlig turbo meed WG osv?

Jag har ett liknande problem med min 940 den laddar ca 1.2 Bar vilket e tok för mkt den ska inte ladda mer än 0.9 med chip och det resulterar i att min WG inte reagerar som den ska och släpper ner på trycket och bilen tappar effekt... vet inte om det e samma problem du har?

jag har WG oxå. så de skulle va att jag provade att ställa ner den lite...

DSL Power
Johansson_
31 mars 2007 · 11 Inlägg

Mattias_M skrev:
Hej,
Laddar du 1.5 bar övertryck? Vad är original laddtryck? I så fall är det på gränsen för vad k24an är lämpad för och orkar med. Överskrider man en radialkompressors kapacitet eller ligger fel i Tryck/flödes diagrammet kan det uppstå en del fenomen som pumping, stalling, surging osv. Detta kan bla orsaka ett fladdrande laddtryck mm.

Mvh Mattias

original ligger väl på 0.8 har jag fått för mig..

haha..jaa..de är ju tur att jag förstår iaf 5% av vad du skriver tongue
vad jag iaf har fattat är att den laddar lite för mkt kanske..
kanske ska sätta dit lite större grejjer då ? eller??  vill ju ha lite mer att köra me..ska ju sätta dit ic snart oxå..!

DSL Power
twin_cam Smålänning
31 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Det bästa är att kolla om någon skruvat på WG-staget innan dig. har dom det så kan man få ostabilt laddtryck om turbon ligger på sin övre gräns.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mattias_M
2 april 2007 · 169 Inlägg

Johansson_ skrev:

Mattias_M skrev:
Hej,
Laddar du 1.5 bar övertryck? Vad är original laddtryck? I så fall är det på gränsen för vad k24an är lämpad för och orkar med. Överskrider man en radialkompressors kapacitet eller ligger fel i Tryck/flödes diagrammet kan det uppstå en del fenomen som pumping, stalling, surging osv. Detta kan bla orsaka ett fladdrande laddtryck mm.

Mvh Mattias

original ligger väl på 0.8 har jag fått för mig..

haha..jaa..de är ju tur att jag förstår iaf 5% av vad du skriver tongue
vad jag iaf har fattat är att den laddar lite för mkt kanske..
kanske ska sätta dit lite större grejjer då ? eller??  vill ju ha lite mer att köra me..ska ju sätta dit ic snart oxå..!

Innan du trimmar vidare så bör du återställa laddtrycket och se om du då får ett stabilt laddtryck. Hur har du ändrat laddtrycket? Du bör också ta reda på hur långt spridarna hänger med. Din bil har ett KKK k24 turboaggregat och du bör inte ladda mycket mer än 1.4 bar med detta. Laddar du mer än vad turbon är lämpad för kan det bla orsaka ett pullserande laddtryck och att den övervarvar, vilket inte är bra.

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 april 2007 · 4 529 Inlägg

Mattias_M skrev:

Johansson_ skrev:

Mattias_M skrev:
Hej,
Laddar du 1.5 bar övertryck? Vad är original laddtryck? I så fall är det på gränsen för vad k24an är lämpad för och orkar med. Överskrider man en radialkompressors kapacitet eller ligger fel i Tryck/flödes diagrammet kan det uppstå en del fenomen som pumping, stalling, surging osv. Detta kan bla orsaka ett fladdrande laddtryck mm.

Mvh Mattias

original ligger väl på 0.8 har jag fått för mig..

haha..jaa..de är ju tur att jag förstår iaf 5% av vad du skriver tongue
vad jag iaf har fattat är att den laddar lite för mkt kanske..
kanske ska sätta dit lite större grejjer då ? eller??  vill ju ha lite mer att köra me..ska ju sätta dit ic snart oxå..!

Innan du trimmar vidare så bör du återställa laddtrycket och se om du då får ett stabilt laddtryck. Hur har du ändrat laddtrycket? Du bör också ta reda på hur långt spridarna hänger med. Din bil har ett KKK k24 turboaggregat och du bör inte ladda mycket mer än 1.4 bar med detta. Laddar du mer än vad turbon är lämpad för kan det bla orsaka ett pullserande laddtryck och att den övervarvar, vilket inte är bra.

hehe är ju mercedes hänger med för det mesta
polare som hade en 300D W124
det vi gorde var att skruva upp dieselpumpen fullt och samt turbon så att vi fick till ca 1.8 bar bilen gick i 1 månad tongue
inte dåligt för att vara orginal smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang