Koppla in en extra generator på en volvo 945 -95, hur?

JFfoto
11 november 2012 ·

Skulle behöva en extra generator, jag har en liggandes, volvo orginal, AC:n funkar inte, och kan ta bort kompressorn, går det att avnända det fästet rakt av? eller måste det modiferas något? svetsas, kapa?

Någon som har gjort det kanske, eller någon som vet, som vill göra en steg för steg guide?

Hermanssons_Garage
11 november 2012 · 2 415 Inlägg

bygg nytt fäste i acfästet?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
JFfoto
11 november 2012 ·

Tryck_o_pys skrev:
bygg nytt fäste i acfästet?

Behövs det nytt fäste då? eller kan det passa rakt av, vill ju veta hur omständigt det kan bli innan jag börjar smile

Pim_Pim
11 november 2012 ·

Byt ut din originala till en ny värsting annars ?
Fast då kostar det ju lite mer..

Kan ju inte vara så komplicerat direkt, är väl bara att bygga ihop något eget o sen dra kablar ?

JFfoto
11 november 2012 ·

Pim_Pim skrev:
Byt ut din originala till en ny värsting annars ?
Fast då kostar det ju lite mer..

Kan ju inte vara så komplicerat direkt, är väl bara att bygga ihop något eget o sen dra kablar ?

Mja, tänkte komma undan att betala för en ny, då jag har en liggandes redan..  mja, bara och bara vet jag inte, är inte så händig :p hah. Skulle vilja ha lite tips här bara smile

Hermanssons_Garage
11 november 2012 · 2 415 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Pim_Pim skrev:
Byt ut din originala till en ny värsting annars ?
Fast då kostar det ju lite mer..

Kan ju inte vara så komplicerat direkt, är väl bara att bygga ihop något eget o sen dra kablar ?

Mja, tänkte komma undan att betala för en ny, då jag har en liggandes redan..  mja, bara och bara vet jag inte, är inte så händig :p hah. Skulle vilja ha lite tips här bara smile

jag har inte något entremt bra tips förutom. lägg dit en den i ac fästet och prova dig fram med olika plattjärn?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
kardanknuten
11 november 2012 · 32 Inlägg

Volvo 240 har ju generatorna där. Ta ett sånt fäste och sen får du klura hur ska bete dig med remmen.

Nissan King Cab 4x4 Diesel "King Kong" (1989)
Truckeroffe Ovejävel!
12 november 2012 · 261 Inlägg

har samma plan jag med, men själva laddningen måste ju styras med, som genom laddlampan annars vet den ju inte när det ska laddas o inte. Någon som vet hur det ska kopplas?

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
JFfoto
19 november 2012 ·

Någon med mer förslag? smile eller tips, hur mycket måste man modifera för att få det att passa? krävs svets?

JFfoto
21 november 2012 ·

Eller kan någon rekomendera en generator som passar rakt av eller med liiite modifikation? smile runt 150-180A?

Dirtymike
21 november 2012 · 1 532 Inlägg

Jag beställde en ny generator som laddade 170amp o den gick loss på 7500kr till Shogunen.
Bygg ett fäste o lös det me elen skit skoj o exprementera smile

Jeep J20 (1978)
JFfoto
21 november 2012 ·

Dirtymike skrev:
Jag beställde en ny generator som laddade 170amp o den gick loss på 7500kr till Shogunen.
Bygg ett fäste o lös det me elen skit skoj o exprementera smile

Jaså :p borde väl finnas lite billigare? ja jag hade kunnat exprimenterat lite om jag

1. Hade en plats att vara på.
2. Inte behövde bilen varje dag
3. Var lite händig inom el och så :p

För detta kommer väl ta någon dag för mig isåfall, och det går inte. så tänkte på en större generator, vilket är betydligt lättare.. men dyrare hmm

JFfoto
26 november 2012 ·

Håller på att fixa med en till generator nu smile fått lös ACn och ska justera in generatorn med brickor och så, montera batteri och dra kablar/rem.

Remmen kommer gå till den andra generatorn, så det blir en liten rem. Sen det här med laddlampan, det är väl bara att skarva in sig på kabeln till orginalgeneratorn va?

Och vilken diameter ska jag ha på + /- kablarna? batteriet kommer sitta där luftburken sitter, ska modiferas dit.  Samt säkring? hur blir det med det?

JFfoto
4 februari 2013 ·

Liten uppdatering.

Har nu monterat generatorn och en rem.

Men får den inte att ladda. Har kopplat rätt.

Jordat generatorn i motorn.
Jordat det "nya" batteriet.

Dragit plus från batteriet till generatorn.

Dragit en kabel till parkeringsljuset via en lampa (5w) till generatorn, MEN, den är tänd hela tiden, den slocknar inte. Generatorn SKA vara frisk.. Vad tror ni det är för fel?

Om batteriet är helt slut / trasigt, så det inte kan ta emot laddning, kommer lampan lysa då? eller ska den slockna oavsett?

Hermanssons_Garage
4 februari 2013 · 2 415 Inlägg

var har du kopplat in D+ till?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Hermanssons_Garage
4 februari 2013 · 2 415 Inlägg

hitta detta när jag googla :
För att förvissa sig om att få rätt funktion på din nya generator, är det viktigt att följande grundregler följs:

1. Förvissa dig om att fordonets elsystem i övrigt är felfritt. Glappkontakt med endast tillfälliga avbrott i laddningskretsen ger snabbt allvarliga skador på generatorn.

2. Se till att din inkoppling av nya generatorn är korrekt utförd med ordentligt anslutna kablar på rätt poler, se instruktionen nedan. Monterar du en större generator (högre Ampere) än originalgeneratorn måste du kompensera med grövre kabel för laddströmmen (B+ och B-).

3. Tänk på att jorda B- och D- om generatorn har sådana anslutningar.

4. Vissa generatorer för Ford har anslutning märkt "S" för sensor. Denna kan endast arbeta tillsammans med Fords värmesensor för batteritemperatur.

Koppla enligt följande:
Anslutning:     Funktion:     Kopplas till:
B+     Laddningsström     Batteriets +
D-, B-     Jordning av generatorn     Kopplas till Batteriets-, eller gods på minusjordat fordon
D+     Aktivering av generatorn     Kopplas till Laddningens kontrollampa
W     Ger fasimpulser     Kopplas till El. varvräknare. Max 1A.
S     Styr ladd.regulator     Kopplas till temp.sensor (ex. Ford)

EDIT: ett kopplings schema för montering av generator:
http://www.buchanan1.net/charge.gif

Senast redigerat av Tryck_o_pys (4 februari 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
JFfoto
4 februari 2013 ·

Alla jordpunkter och kablar är i bra skick, 16mm2 kablar..

D+ är kopplat till laddlampan..

Testade att ta + direkt på batteriet till lampan men då lyste den inte alls, varken med tändningen på eller motorn igång..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang