Køpa Bmw 524td

nicols92
4 februari 2013 · 57 Inlägg

hejsan jag funderar på att køpa en BMW e34 524td men jag undrar då om det ær bra bilar?

Isuzu D-Max (2011)
Mobeerg carzy
4 februari 2013 · 461 Inlägg

Ja..

Team BSG
Rquired Allmänt envis
4 februari 2013 · 12 512 Inlägg

I grund och botten är det bra bilar, men 524td är inte den vanligaste varianten av E34 så jag blir lite nyfiken på varför du riktat in dig på just en sådan? Gamla diesel har ofta gått långt och har på äldre dar blivit populära bland ungdomar som tycker bondtrim och svarta rökmoln är det häftigaste som finns utan att begripa att motorerna inte direkt älskar det. Förekomsten av buskörda och utslitna exemplar är visserligen en risk med äldre BMW generellt och inte endast diesel, men eftersom bensinmotorer är mycket vanligare är det enklare att hitta en fräsch sådan.

Här i Sverige är dessutom skatten flera gånger högre på dieselbilar och låg förbrukning hör nyare dieselmotorer än 24td till, så är det låga driftskostnader du söker är en bensindriven BMW (utan en turbo som kan krångla) ett bättre val. Sedan är redan en 518i klart kvickare än 24td trots att den senare har turbo och två extra cylindrar.

Jag har full förståelse för att det finns de som gillar dieselmotorer och vill ha en sådan oavsett vilka alternativen är, men på pappret är det inte den vettigaste E34an. Är det en diesel du vill ha och du hittar en fräsch 524td, så slå till för en dålig bil är det inte. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nicols92
5 februari 2013 · 57 Inlägg

jag har en kompis som sæljer en jætte billigt. 32000 har den gått så det ær ju inte allt før mycke. och det ær ju som du sæger det ær ju en ovanlig bil 524td e34 tongue jag bor i norge så skatten ær presis detsamma på diesel och bensin tongue

Isuzu D-Max (2011)
Rquired Allmänt envis
5 februari 2013 · 12 512 Inlägg

nicols92 skrev:
jag har en kompis som sæljer en jætte billigt. 32000 har den gått så det ær ju inte allt før mycke. och det ær ju som du sæger det ær ju en ovanlig bil 524td e34 tongue jag bor i norge så skatten ær presis detsamma på diesel och bensin tongue

Nej 32.000mil är ingenting på en E34 om den skötts korrekt, jag menade inte att framstå som om jag fokuserar på prestanda ovan utan jag ville bara få fram att en äldre diesel varken är någon raket eller lika bränslesnål som moderna diesel. Samtidigt är en gammal BMW diesel mysig, har trots allt en stark sexa under huven och dricker ändå relativt lite för en 80-tals bil.

Ta en titt på bilen så att den är frisk bara, på en BMW får man vara uppmärksam på glapp i fram/bakvagn, drivlina, styrning och liknande tecken på hård körning eftersom de är rätt utsatta för buskörning här i Sverige åtminstone. Ta en titt efter rost också, E34 lider mest av skönhetsrost till exempel i nederkant av dörrar och bakluckan men kan förstås rosta i golv och trösklar den med.

Var sedan uppmärksam på motorn, en diesel kan behöva glödas men skall starta direkt efter det och då gå jämnt oavsett om den är kall eller varm. Se till att testa detta inklusive en kallstart, så du inte endast provkör den varm. 524 har dock inte det ställverk som kan orsaka problem på 525TD/TDS. Var även skeptisk mot trim det gillar inte dessa motorerna generellt.

Utöver det får du kontrollera bilen i övrigt också som på vilken annan begagnad bil som helst, begagnatguiden på Autopower.se är mycket omfattande och bra att utgå från men kom ihåg att det som nämns om diesel där gäller 2.5 och inte den äldre motorn (som aldrig såldes som ny i Sverige ).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang